Har hållt på med ubuntu för cirka 2 år sedan men nu har minnet svikit lite..
Hur är det man ska fördela free space och vilket filformat gäller för home..
Tänkte ha en swapfil på 4gb och sen resten till home..
Frågan är lite kort vilket filformat som jag ska använda till home
Manuell Partionering i Ubuntu
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Manuell Partionering i Ubuntu
Filsystemet ext3 är det som är vanligast.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Tackar tackar..
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det räcker att använda max. 1 GB till swap. Onödigt att ha mer dedikerat för swapen.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Men om man vill ha stöd för "suspend to disk" eller hibernation eller vad det nu kan tänkas heta när man försätter datorn i viloläge och ¨RAM-minnet dumpas ner på hårddisken så bör man ha en swap-partition som minst är lika stor som RAM-minnet om jag fattat saken rätt. Efterosm jag har 4GB RAM gjorde jag 5 GB swap-partiotion. Har fått höra det var overklill och har inte provat om man kan gå ner i viloläge ännu. Men då min hårddisk var 640 GB stor tyckte jag inte några GB extra spelade jättestor roll. Får väl ångra det när jag får "hårddisken är full" om några månader...
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Inte speciellt bra råd. Man skall minst ha lika mycket swap som minne och med tanke på att man kanske uppgraderar minnet är det bra att ta till lite extra. Eftersom de flesta datorer som säljs idag har =>2GB så vore 1GB swap alldeles för lite.ZX Spectrum skrev:Det räcker att använda max. 1 GB till swap. Onödigt att ha mer dedikerat för swapen.
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Enda anledningen till stor swap tycker jag är för funktionen Hibernation (suspend-to-disk). Förutom man har väldigt lite ramminne, men isf är det nog bättre att köpa lite mer minne än stor swap.ThomasNovin skrev:Inte speciellt bra råd. Man skall minst ha lika mycket swap som minne och med tanke på att man kanske uppgraderar minnet är det bra att ta till lite extra. Eftersom de flesta datorer som säljs idag har =>2GB så vore 1GB swap alldeles för lite.ZX Spectrum skrev:Det räcker att använda max. 1 GB till swap. Onödigt att ha mer dedikerat för swapen.
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq