Problem med nätverket i 8.04

Användarvisningsbild
Jabberwock
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Problem med nätverket i 8.04

Inlägg av Jabberwock »

Tjo, Jag försöker använda wubi-installationen på min vista-dator, och den installerar sig så att jag får dual boot.
Men internet fungerar inte vilket givetvis är nödvändigt. Vi pratar inte om trådlöst nu, utan hederliga(?) kablar :)

Jag har testat:
1) Att starta upp 8.04 med wubi-installationen som dual boot => Nätverk fungerar ej och jag får ingen IP (hjälper inte heller om jag sätter IP manuellt.
2) Att starta upp 8.04 som live-cd, och har samma problem som 1)
3) Att starta upp 7.10 som live-cd, och då fungerar nätverket felfritt.

Jag har försökt att både googla och titta på ifconfig men inte kommit fram till något vettigt.
Moderkortet - Asus med två nätverksuttag - får en vettig IP-adress med 7.10 på eth0 (har kollat MAC-adressen) så det är eth0 jag har ställt in manuellt i 1 och 2.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Problem med nätverket i 8.04

Inlägg av Lars »

Kolla med kommandot lshw -class network om det står driver=forcedeth, i så fall finns det en lösning här.
Användarvisningsbild
Jabberwock

Inlägg av Jabberwock »

När jag körde sudo lshw -class network så blinkade lite text förbi och försvann sedan, men jag hann inte se att det stod driver=forcedeth.
Hursomhelst så testade jag att editera min rc.local enligt din länk, och enda effekten blev att ubuntu inte startade överhuvudtaget, eller åtminstone inte gnome. Efter ominstallation så är jag tillbaks på ruta ett.
Jag kan tillägga att jag kan pinga min egen IP-adress (samt 127.0.0.1) men ingenting annat, vare sig router eller andra datorer.
Finns det någon inbyggd brandvägg som kan ställa till det kanske?
Användarvisningsbild
Jabberwock

Inlägg av Jabberwock »

Nu har jag sett på det engelska forumet hur svaret på en "lshw -C network" ska se ut, och för mig är det helt annorlunda.
Det står ingenting... Först när jag skriver kommandot så står det PCI (sysfs) (förutom en varning att jag borde köra som superuser). Texten PCI (sysfs) ersätts sedan med prompten.
Jag har även provat att köra sudo framför lshw -C network, men jag får samma effekt.

Kan det vara någonting i stil med att nätverkskortet är avstängt på något sätt?
Jag hittar ju båda korten (inbyggda på moderkortet) med både System -> Administration -> Nätverk och kommandot ifconfig
Användarvisningsbild
Jabberwock

Inlägg av Jabberwock »

Ingen som vet varför kommandot lshw -C network inte ger något vettigt svar?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Du kan ju testa med sudo lshw -class network (för att få super-user-rättigheter), men det brukar inte behövas för nätverkskort.
Användarvisningsbild
Jabberwock

Inlägg av Jabberwock »

Nu verkar molnen ha skingrats :)

Det verkar som att det finns en bugg med hardy och mitt moderkort, Asus P5N32-E SLI (och några varianter av samma kort).

Tyvärr så är jag inte säker på exakt vad som triggat att det började fungera, det sista jag gjorde var tipset som Lars
föreslog med forcedeth-taktiken i /etc/rc.local som ju inte alls gick tidigare, men innan det så hade jag testat lite tips från
engelska forumet och främst från den här tråden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ight=p5n32

Det finns en skillnad som jag iofs inte tror påverkar, men jag ändrade wubi-installationen till en dual boot och kör linux på etc3.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"