Hur stor ska en Homepartition vara?

Richards
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Hur stor ska en Homepartition vara?

Inlägg av Richards »

Hej,

Hur stor ska en Homepartition vara om man ska lägga den i en egen partition?

Richard
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur stor ska en Homepartition vara?

Inlägg av HakanS »

Det beror ju helt och hållet på hur mycket data du ska ha där.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Man kan vända på frågan också, hur stor ska rot-partitionen vara? Svaret blir 5-10 GiB och resten använder man till /home.
Richards

Inlägg av Richards »

Aha,

Okej jag trodde att det var som med en swapfil som jag har på 2 gig. Min situation ser ut som så att jag vill lägga min home på en separat partition så att jag ska kunna blåsa ut hela datorn och ha kvar mina inställningar etc. Just nu har jag 2 gig swap och ca 30 gig resten (windows har resten men jag ska snart fimpa den).

Egentligen så funderar jag på att blåsa om hela min Amilodator eftersom jag har en massa KDE program och struliga inställningar (KDE är inte strul) som jag tror är bra på att ta bort. Det enda jag vill spara är inställningar till mina drivrutiner till quickkeys (eller vad det kallas) för knapparna till trådlöstinternet som var ganska struliga att installera. Går det att bara spara den?? Som det visar är jag fortfarande efter ca ett halvår med disten en novis.

Jag har en ytterligare fråga. Om jag väljer att installera Hardy och blåsa om datorn med hjälp av den vanliga grafiska skivan och inte alternateskivan, kan jag göra en separat home från början då? Sorry för att mina frågor blev tjock som en bibel...

Tack för svar!!

Richard
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Partitioneringen fungerar på likande sätt om du kör desktop-skivan. Om du bara vill spara en del inställningar så kan du spara nuvarande /home på nån annan disk och sen när du har en ny fräsch installation så plockar du över dom filer och inställningar du vill ha kvar. Det innebär förstås att du måste veta ungefär vad inställningsfilerna heter, men ofta ligger dom ju i en mapp som heter som programmet men namnet börjar med en punkt för att göra den dold. Se till att du aktiverar visning av dolda filer om du ska göra så.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Richards

Inlägg av Richards »

Hmm när jag kollar var mina inställningar ligger för mina hotkeys (quickkeys) på den här bloggen ( http://damagedspline.blogspot.com/2007/ ... 32bit.html) så ser det ut som att de ligger under följande ställen.

/etc/modules

/etc/modprobe.d/options

Det finns en Homekatalog ovanför /etc. Jag är en van Windowsanvändare så jag har lite svårt att förstå strukturen. VArför jag inte bara installerar om mina hotkeys är för att det var så meckigt.

R
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

I /etc sparas alla systemövergripande inställningar, i /home ligger alla hemkataloger och personliga inställningar. Se http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Kataloger

Om du vill göra en ominstallation för att "rensa" systemet så är det bäst att inte spara undan /etc. Men du kan ju spara de filerna du har ändrat.
Richards

Inlägg av Richards »

Jag tror jag gör som så att jag fimpar min windows och försöker ominstallera mina quickkeys när jag blåst om datorn.

Idag ser mina partitioner ut som följande

/dev/hda1 Ntfs storlek 50gig
/dev/hda2 linux-swap 1,86 gig
/dev/hda3 ext3 23 gig.

Jag antar att om jag tar bort Windows så kommer jag att ha 2 gig swap, 10 gig root och 68 gig home (80 gig totalt) om jag följer de råd jag fått i den här tråden.

Är det här något jag kan göra när jag installerar hardy från desktop. Det finns ju manuella inställningar men finns det någon guide hur man gör om partitionerna?

Richard
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"