Problem med Bank-Id
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Problem med Bank-Id
Jag försöker skapa ett Bank-id på Föreningsparbanken och det mesta funkar som det utom när jag kommer till själva rutan där allt ska sparas ner på datorn.Då får jag bara en grå tom ruta och sen kommer jag inte längre.det är säkerligen ngt med Java men det skumma är att Java funkar som det ska de föregående rutorna.Någon som har några ideer om vad det kan vara?
Tack på förhand
Tack på förhand
Re: Problem med Bank-Id
Kan detta vara lösningen?
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/swedbank
OBS! Har ej testat detta själv
/JOBE
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/swedbank
OBS! Har ej testat detta själv
/JOBE
-
Ska genast testa detta.Tackar så väldans mycket.Hoppas det funkar nu
-
Funkade tyvärr inte ändå.Strunt samma,fär väl fixa med detta på mina föräldrars dator istället.
Attans!
Sökte via google och hittade denna tråd
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 31&t=26555
Jag kan inte testa detta själv då jag inte har samma bank/lösning
/JOBE
Sökte via google och hittade denna tråd
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 31&t=26555
Jag kan inte testa detta själv då jag inte har samma bank/lösning

/JOBE
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
jag försökte större delen av dagen igår att skapa ett NYTT bankID, men oavsett vad jag gjorde eller vilka guider jag följde funkade det inte
...
grävde fram en gammal backup-kopia av DVD-datorn (som kör PCLinuxOS), exporterade det BankIDt och importerade det på Kubuntu-datorn och det funkade iaf ...

grävde fram en gammal backup-kopia av DVD-datorn (som kör PCLinuxOS), exporterade det BankIDt och importerade det på Kubuntu-datorn och det funkade iaf ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
-
Aha så man kan göra id:t på en annan dator sen importera detta?Ska jag testa också :-D
Jag löste det genom att ladda ner certet i windows xp och sen importera det. Detta beror sannolikt på att Swedbank saknar stöd för Firefox 3 Beta 5.
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
aha ... det kanske förklarar mina problem ...frecon skrev: Detta beror sannolikt på att Swedbank saknar stöd för Firefox 3 Beta 5.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
För att komma runt problemet bör det alltså fungera att göra sina bankaffärer i firefox 2 fram tills att 3:an släpps i skarp version.
Den finns i förråden och heter chockerande nog firefox-2... Men hur sjutton gör man för att 2:an inte ska påverka 3:ans inställnigar? Jag försöker starta med en annan profil (firefox-2 -P "FF2" -no-remote) men inte hjälper det.
Någon som kan berätta på vilket sätt jag är dum idag?
Den finns i förråden och heter chockerande nog firefox-2... Men hur sjutton gör man för att 2:an inte ska påverka 3:ans inställnigar? Jag försöker starta med en annan profil (firefox-2 -P "FF2" -no-remote) men inte hjälper det.

Jag försökte först att använda FF2 men jag fick inte igång java. Om du kommer på en lösning på detta så är jag intresserad.HenrikAn skrev:För att komma runt problemet bör det alltså fungera att göra sina bankaffärer i firefox 2 fram tills att 3:an släpps i skarp version.
Den finns i förråden och heter chockerande nog firefox-2... Men hur sjutton gör man för att 2:an inte ska påverka 3:ans inställnigar? Jag försöker starta med en annan profil (firefox-2 -P "FF2" -no-remote) men inte hjälper det.![]()
Jag har också problem med mitt bank-id (Sparbanken Finn)
Förstfick man ju Firefox 3, då sa den att webbläsare inte var kompatibel. Då avinstallerade jag den och la in FF2 istället. Nu kommer jag så långt att den accepterar min webbläsare och java och säger att allt borde funka, men där jag ska välja bankid, alltså själva java-rutan, finns inte.
Där är bara bakgrund så att säga. Minns att jag hade problem med detta när jag installerade Gutsy också, men kommer int ihåg hur det fixade sig, någon som har tips?
Har provat installera om
Firefox
Java 6
Java plugin
Har kollat i about:plugins, den ger Java(TM) Plug-in 1.6.0_03 och det ska väl vara rätt.
Har provad att köra http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/swedbank
Inget verkar hjälpa, vad har jag missat?
Förstfick man ju Firefox 3, då sa den att webbläsare inte var kompatibel. Då avinstallerade jag den och la in FF2 istället. Nu kommer jag så långt att den accepterar min webbläsare och java och säger att allt borde funka, men där jag ska välja bankid, alltså själva java-rutan, finns inte.
Där är bara bakgrund så att säga. Minns att jag hade problem med detta när jag installerade Gutsy också, men kommer int ihåg hur det fixade sig, någon som har tips?
Har provat installera om
Firefox
Java 6
Java plugin
Har kollat i about:plugins, den ger Java(TM) Plug-in 1.6.0_03 och det ska väl vara rätt.
Har provad att köra http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/swedbank
Fungerar det på denna sida?marran skrev:Jag har också problem med mitt bank-id (Sparbanken Finn)
[...]
http://www.java.com/sv/download/help/testvm.xml
Nej, bara vit bakgrund där gubben borde vara
Har du olika versioner av java installerat?marran skrev:Nej, bara vit bakgrund där gubben borde vara
Lista installerade javaversioner med detta kommando i terminalen:
Kod: Markera allt
update-java-alternatives -l
sudo update-java-alternatives -s xxxxxx
java -version
Tack för tipsen!
Gjorde som du sa, jag hade java-6-openjdk och java-6-sun
när jag skrev sudo update-java-alternatives -s java-6-sun fick jag ett gäng
"Inga alternativ för xxx"
t.ex "Inga alternativ för firefox-javaplugin.so."
och ett gäng
"Låter "/usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/bin/java" tillhandahålla "java"."
Jag antar att "inga alternativ" innebeär att java-6-sun är det enda alternativet för just det programmet.
sista kommandot gav
java version "1.6.0_06"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_06-b02)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 10.0-b22, mixed mode, sharing)
ser väl bra ut, men jag ser fortfarande ingen gubbe, har startat om firefox
Gjorde som du sa, jag hade java-6-openjdk och java-6-sun
när jag skrev sudo update-java-alternatives -s java-6-sun fick jag ett gäng
"Inga alternativ för xxx"
t.ex "Inga alternativ för firefox-javaplugin.so."
och ett gäng
"Låter "/usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/bin/java" tillhandahålla "java"."
Jag antar att "inga alternativ" innebeär att java-6-sun är det enda alternativet för just det programmet.
sista kommandot gav
java version "1.6.0_06"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_06-b02)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 10.0-b22, mixed mode, sharing)
ser väl bra ut, men jag ser fortfarande ingen gubbe, har startat om firefox

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kan det kanske bli någon konflikt p.g.a. att både java-6-openjdk och java-6-sun är installerade samtidigt? På ett annat forum såg jag följande tips som kanske kan vara värt att prova:
Ta bort fullständigt
--------------------------
openjdk-6-jre
openjdk-6-jre-headless
openjdk-6-jre-lib
Ta bort
-----------
icedtea-gcjwebplugin
libaccess-bridge-java
Installera
--------------
sun-java6-bin
sun-java6-jre
sun-java6-plugin
Ta bort fullständigt
--------------------------
openjdk-6-jre
openjdk-6-jre-headless
openjdk-6-jre-lib
Ta bort
-----------
icedtea-gcjwebplugin
libaccess-bridge-java
Installera
--------------
sun-java6-bin
sun-java6-jre
sun-java6-plugin
Gjorde som Christian Johansson sa, fortfarande ingen gubbe 

Jag försökte också skaffa bankid på swedbank igår. Efter att jag kom på att jag var tvungen att vänta några minuter på att java skulle köra kom jag så långt att jag fick göra allt utom att installera bankid på min hårddisk. Fick felmeddelande att jag inte var behörig att installera på min hårddisk???
Men ni som inte råkar ut för sådana konstiga behörighetsgrejer kanske ska vänta och se om det dyker upp något i fönstret så småningom?

Men ni som inte råkar ut för sådana konstiga behörighetsgrejer kanske ska vänta och se om det dyker upp något i fönstret så småningom?