Problem med trådlöst nätverk

Alexander
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem med trådlöst nätverk

Inlägg av Alexander »

Hej

Efter många års heltidsanvändande av Windows bestämde jag mig för ett par dagar sedan för att prova Ubuntu, Linux. Det verkar trevligare, helt enkelt.
Dock besitter jag inte så jättemycket datorkunskap. Mitt tekniska kunnande är ofta undermåligt.
Nu är i alla fall mitt problem att jag inte får igång internet. Rättare sagt; jag får inte igång mitt trådlösa internet/nätverk. Just nu sitter jag med kabeln inkopplad och kör i "roaming mode", vilket fungerar.

Jag har läst runt en del men lyckas ändå inte riktigt förstå. Jag har varit inne i min router och hämtat IP, Subnet Mask och dylikt och satt mig med ett statiskt ip. Detta fungerade inte. Förutsatt att jag gjorde allting rätt. Jag har även provat dhcp, vilket inte heller fungerade.

Vet att det finns en del trådar om det här. Och jag har försökt fixa med hjälp av dem men i ärlighetens namn så är jag nog inte tillräckligt het på det här för att fixa det på "egen hand".

Men jag har sett att "hjälpande händer" i andra trådar frågar efter ifconfig, så därför bifogar jag svaret på detta kommando:
  • al@ALS-TOPLAP:~$ ifconfig
    eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1d:92:4b:3f:3d
    inet addr:192.168.0.197 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
    inet6 addr: fe80::21d:92ff:fe4b:3f3d/64 Scope:Link
    UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
    RX packets:2147 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
    TX packets:2346 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
    collisions:0 txqueuelen:1000
    RX bytes:1499187 (1.4 MB) TX bytes:457907 (447.1 KB)
    Interrupt:253 Base address:0xe000

lo Link encap:Local Loopback
    inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
    inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
    UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
    RX packets:1326 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
    TX packets:1326 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
    collisions:0 txqueuelen:0
    RX bytes:66300 (64.7 KB) TX bytes:66300 (64.7 KB)
Det hela verkar skumt på något sätt. Går jag in i Network Settings > Connections kan jag välja att konfigurera antingen Wired Connection eller Point to Point Connection. Är det Wired Connection som gäller eller fattas det ett Wireless-alternativ? Min dator finns i routern när jag har kabeln i. Har jag inte den i kan jag inte komma in i den ( vilket kanske är en självklarhet i detta fall, jag vet inte).

I alla fall så är jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

AL
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem med trådlöst nätverk

Inlägg av Sid »

Vad har du för nätverkskort?

posta outputen av

Kod: Markera allt

lspci
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Jag brukar göra så (vid tre tillfällen så det är ju inte ofta) att jag laddar ner Wifi-radar.
Den kan du ladda ner via Lägg till/Ta bort, när den är installerad så ligger den under Application/Internet.

Jag startar den och om den ser min Accesspunkt så har jag fått en bekräftelse på att det trådlösa kortet Fungerar i Ubuntu. Sen går jag vidare med hopp i sinnet.

Jag har inte kunnat lösa Wifi med allena med Applicationen Wifi-radar, men jag har sett min Accesspunkt.
Alexander

Inlägg av Alexander »

Det här är vad jag får av lspci:

al@ALS-TOPLAP:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev f3)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801HEM (ICH8M) LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) SATA IDE Controller (rev 03)
01:04.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. OZ711SP1 Memory CardBus Controller (rev 01)
01:04.2 SD Host controller: O2 Micro, Inc. Integrated MMC/SD Controller (rev 02)
01:04.3 Mass storage controller: O2 Micro, Inc. Integrated MS/xD Controller (rev 01)
01:04.4 FireWire (IEEE 1394): O2 Micro, Inc. Firewire (IEEE 1394) (rev 02)
03:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)
04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 01)

Jag tror att nätverkskortet heter Atheros 802.11. Dessvärre verkar wifi-radar inte hitta någonting. Jag vet inte riktigt hur det fungerar heller, men utan att jag gör någonting så står det connected to none och sen ett ip.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Du behöver installera en drivrutin för "Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)", men jag är osäker på vilken. Kolla under System/Administration/Hårdvarudrivrutiner om kortet finns med där.
Alexander

Inlägg av Alexander »

Under hårdvarudrivrutinerna finner jag två exemplar; Atheros Hardware Access Layer (HAL), och, Support for Atheros 802.11 wireless LAN cars. Båda är proprietary drivers.

Jag har dragit hem lite olika grejor, som jag inte vet riktigt om de kommer att hjälpa eller inte:
http://sourceforge.net/projects/madwifi/

ndiswrapper-1.52.tar.gz

Wireless Lan Driver 802abg Atheros Ver.5.3.0.45 (tror att den är för windows.)

Ett annat problem jag har är att jag inte kan installera dessa grejor. Jag läste runt lite och har kört kommandona:

# tar xvzf madwifi-0.9.4.tar.gz
# cd madwifi-0.9.4
# make
# make install

Det här är kanske helt uppått väggarna. Jag är som sagt väldigt grön och börjar nästan tro att jag gått lite utanför mina domäner (och tagit mig vatten över huvudet på samma gång) i och med det här med Ubuntu. Men nu är jag ju redan här så det är väl bara att köra på, hehe. Det här kanske är samma problem som jag har? http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=4790652
Var lite osäker på det här med 32/64-bit när jag laddade hem Ubuntu. För vad jag vet så kör jag 32-bit men på download-sidan så var så var Intel och 64-bits-filen samma, och jag har en Intelprocessor. Så jag visste inte riktigt vad jag skulle göra.
Det verkar vara mindre problem med 32-bitsversionen?

Nu blev det kanske lite rörigt, men det får vara så.
Lars

Inlägg av Lars »

Aha, madwifi säger du... Den finns redan i Ubuntu, du behöver bara installera paketet linux-restricted-modules. Klicka på länken eller installera paketet via system/administration/synaptic (eventuellt måste du först bocka för restricted under inställningar/förråd i Synaptic).
Alexander

Inlägg av Alexander »

Tack så mycket för era svar! Det är ju nästan ofattbart vilken support det finns här!
Själv sitter jag och känner mig otillräcklig som inte kan lösa mina egna problem, haha.
Nu har jag i alla fall installerat linux-restricted-modules, men det har inte hänt så mycket. Ska sanningen fram så vet jag knappt vad det är. Har läst nåt om att bygga drivrutiner i madwifi, vilket låter hyfsat avancerat. Jag trodde att det rörde sig om något slags program. Det har inte dykt upp nån wireless connection i Network Settings. Ska jag använda madwifi för att skapa en drivrutin? Om jag helt enkelt söker på madwifi i Computer så finner jag en mapp vid namn madwifi som innehåller diverse filer. Jag förstår inte hur jag använder dessa
Okunskap är frustrerande. Varför kan inte bara det trådlösa flyta på så som det bör?
Lars

Inlägg av Lars »

Kör kommandot lshw -class network och klistra in resultatet här så kan vi se hur långt du har kommit (kommandot visar information om alla nätverkskort).
Alexander

Inlägg av Alexander »

Japp, här kommer det:

al@ALS-TOPLAP:~$ lshw -class network
WARNING: you should run this program as super-user.
*-network
description: Ethernet interface
product: RTL8101E PCI Express Fast Ethernet controller
vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
physical id: 0
bus info: pci@0000:04:00.0
logical name: eth0
version: 01
serial: 00:1d:92:4b:3f:3d
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: bus_master cap_list ethernet physical
configuration: broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.2LK ip=192.168.0.197 latency=0 module=r8169 multicast=yes
*-network UNCLAIMED
description: Ethernet controller
product: AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter
vendor: Atheros Communications Inc.
bus info: pci@0000:03:00.0

Är det Realtek eller Atheros som gäller?
Lars

Inlägg av Lars »

Realtek är det trådbundna, Atheros är det trådlösa.

Eventuellt har du råkat ut för bugg #201180. Kör kommandot dmesg | grep ath och se om du har liknande felmeddelanden.
Alexander

Inlägg av Alexander »

al@ALS-TOPLAP:~$ dmesg | grep ath
[ 35.227961] ath_hal: module license 'Proprietary' taints kernel.
[ 35.279318] ath_hal: 0.9.18.0 (AR5210, AR5211, AR5212, RF5111, RF5112, RF2413, RF5413)
[ 35.587994] ath_pci: 0.9.4

Det här är vad jag får. Vad jag vet så brukar inte något som är tainted vara speciellt positivt.
Zeba
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Zeba »

Hej,
Jag har exakt samma problem som alex, och med samma nätverkskort. Jag har försökt samma grejer som han utan resultat, * testade något som skulle möjliggöra installation av windows drivrutiner istället, men nej...Jag höll på i 20 timmar utan resultat, försökte alla tips som jag kunde hitta.

Jag har Acer aspire 4315, och av någon anledning hittade jag drivrutiner på atheros sida till Acer-datorer som startade med 2,3 och5..men inte 4.

Dock säljer Acer datorer i thailand med ubuntu förinstallerat. Då borde det väl rimligtvis finnas drivrutiner även till oss?

suck!
Alexander

Inlägg av Alexander »

Zeba

Ha! Ja, det är riktigt drygt. Jag hade tänkt försöka sätta mig in i Ubuntu efterhand, i dagsläget är det inte mycket jag kan åstadkomma. Men en uppkoppling känns viktigt, så det vill man ju ha så fort som möjligt.

Har en LG E500 men har inte kollat på deras hemsida. De kanske har nån drivrutin som passar.
Zeba

Inlägg av Zeba »

Jag hittade ett paket i synaptik när jag sökte på atheros som heter hostapd. Har inte kommit längre än så och ska gå ock lägga mig, men helt plötsligt ser jag en kategori till som heter wireless connection i network settings....ska pula lite med det imorgon så får vi se om det funkar!
Användarvisningsbild
jsryden

Inlägg av jsryden »

Hej!

Jag följer denna tråd med stort intresse eftersom jag också sitter med en Acer 4315 utan ett icke fungerande trådlöst nätverkskort. Desssutom försvann mitt förinstallerade Vista utan att jag gjorde någon recoveryskiva då jag installerade Ubuntu så nu sitter jag med en treveckor gammal dator där nästan ingenting fungerar. Surt!

Så hur har det gått för er?

Själv känner jag mig begränsad i mina möjligheter att bidra!
Jag hittade dock en installationsguide på SweClockers som någon lyckats att använda och få det trådlösa nätverkskortet att fungera. Dock inte jag! Men jag delar med mig av guiden så kanske någon annan har användning av den:

http://quilombo.wordpress.com/2008/...0-gutsy-gibbon/
Zeba

Inlägg av Zeba »

Hej,

Jag höll på så länge med så många saker så jag vet knappt hur jag gjorde, men jag ska försöka komma ihåg så får du testa. Jag köpte också min "mycket billiga" acer 4315 förra veckan, och hade Vista installerat. När nätverket inte fungerade funderade jag på att försöka nedgradera till XP eftersom Vista tar upp 80 % av mitt ramminne bara jag startar datorn...VÄRDELÖST....

Men,till slut fick jag igång det!

De program jag har hämtat är madWiFi, vilket jag nog inte instalerade riktigt, men sen hitade datorn det ändå.
någon sorts wrapper, jag kommer inte ihåg exakt, men jag återkommer. Har att göra med" Använda windows drivrutiner", vilket också dörk upp längst ner på min administrations stapel. Dock utan att fungera.

Vidare hämtade jag hem drivrutiner från Acers hemsida. Jag hämtade hem Vistas drivrutiner först när inget fungerade, och sen testade jag XP drivrutiner...utan resultat.

Sen hittade jag ett program i synaptic som nämde MadWiFi, så jag testade att installera det...och voila...nu fungerade det.
I samband med det..-kommer inte ihåg hur-..installerade jag drivrutinen från acers sida, XP varianten. Antagligen fungerar Vista varianten också..men du får testa.

Hoppas det hjälper dig, och jag är ledsen jag inte kommer ihåg exakt vad jag gjorde....testade typ 50 olika saker...haha O0

The current version includes support for other drivers, an integrated
EAP authenticator (i.e., allow full authentication without requiring
an external RADIUS authentication server), and RADIUS authentication
server for EAP authentication.

hostapd works with the following drivers:

* Host AP driver for Prism2/2.5/3,
* Prism54 driver for Intersil/Conexant Prism GT/Duette/Indigo,
* madwifi driver for cards based on Atheros chip set (ar521x),
* Any wired Ethernet driver for wired IEEE 802.1X authentication.

Dessutom har jag dhcp3-client instllerat, men det borde du nog också ha automatiskt!

Nu när jag fått mitt att fungera känns ubuntu som ett stort smörgåsbord, där det sämsta med det är att det är så mycket man vill ha, eller tror att man vill ha, men det blir lätt oöverskådligt när man helt plötsligt själv ska välja vad som är bäst för en!....sss...
Zeba

Inlägg av Zeba »

Så här ser det ut i min fungerande acer 4315 laptop...

anna@annas-laptop:~$ lshw -class network
*-network
product: 88E8039 PCI-E Fast Ethernet Controller
vendor: Marvell Technology Group Ltd.
bus info: pci@0000:02:00.0
version: 15
serial: 00:16:d3:ef:71:be
configuration: broadcast=yes driver=sky2 driverversion=1.20 firmware=N/A latency=0 module=sky2 multicast=yes
*-network
description: Wireless interface
logical name: wlan0
serial: 00:17:c4:08:ba:e6
capabilities: bus_master cap_list ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=ndiswrapper+net5211 driverversion=1.52+,05/02/2007,5.3.0.45 ip=192.168.1.7 latency=0 module=ndiswrapper multicast=yes wireless=IEEE 802.11g

Jämför med denna från

al@ALS-TOPLAP:~$ lshw -class network
*-network
product: RTL8101E PCI Express Fast Ethernet controller
vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
serial: 00:1d:92:4b:3f:3d
configuration: broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.2LK ip=192.168.0.197 latency=0 module=r8169 multicast=yes
*-network UNCLAIMED
description: Ethernet controller
bus info: pci@0000:03:00.0
Alexander

Inlägg av Alexander »

Så trevligt att det fungerar, Zeba. Själv sitter jag kvar i mörkret. Har installerat hostadp och ett par andra restricted-modules-paket som innehåller nåt med madwifi. Och så hittade jag ett paket som heter madwifitools. Så jag to den med. Det enda som detta medfördes är att mitt ljudkort nu inte verkar funka det heller. Acerdrivrutinerna vet jag inte om de kommer att hjälpa mig eftersom jag sitter med LG E500. Får väl kolla på LG har nåt kul. Jag märker ingen skillnad i och med mina installeringar. For hilvide!
Zeba

Inlägg av Zeba »

Det ser ut som du har exakt samma wifi-kort som oss, och då borde även drivrutinerna som acer tillhandahåller funka! Jag är ingen dator expert men är det inte så att drivrutiner fungerar på specifika hårdvaror? DVS. drivrutinen till Atheros kort-- AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter--behöver samma drivrutiner oavsett vilken dator kortet sitter i?
Sen måste operativsystemet kunna hitta/använda drivrutinen och det är där problemet ligger. wrapper, madwifi, och host är ju program för att hitta och synka drivrutinen med ubuntu, men har du inte drivrutinen så kan de ju inte hitta den! Du måste ta ADD downloaded packages i synaptik för att kunna installera sånt du hämtat hem själv.

Ge inte upp...jag vet hur du känner, var skitsur i en vecka! Jag tänkte skita i det och installera xp istället och hade i princip gett upp när jag bara råkade se mad wifi i beskrivningen på host...Jag letade efter mitt serienummer på datorn för att kunna skicka ett mejl om hjälp med xp till acers kundservice..r s.Jag raderade ju Vista från min laptop, men jag har ju produktnyckeln kvar så jag tänkte höra om jag kunde använda den för en nergradering till XP. (Vista kräver 800 mb RAM för att starta, sen får alla aventuella program man vill köra samsas på resten. I mitt fall 200 mb.....segt är bara förnamnet.
Jag har inte haft enn dator som hängt sig sen jag hade 64 mb Ram, och inte ens visste vad RAM var...

Förresten så tror jag att tools grejerna som ligger nedanför de flesta program i synaptik är för de som vill göra egna program och ändra/modifiera programkoden. Gör du det kan vad som helst hända...om du har kladdat med det är det nog lättast att bara installera om hela ubuntu...om du inte har en datanörd som granne..

Förresten, var har hjälparen tagit vägen? fanns det inte nån här so :-* m faktiskt kunde lite?
Senast redigerad av 2 Zeba, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"