Hejsan !
Tänkte jag skulle använda min ubuntu server som backup server. Skulle vilja genom mitt ftp program i windows bara kunna skicka över saker till servern. Idag när jag gör det så är ju mapparna skriv skyddade hur får jag bort det?
Sedan använder jag mig av vsftpd i ubuntu är det bra som server program ?
Sedan en grej till någon som vet ett bra ftp program till windows som man ser hur mycket med disk utrymme det är kvar på hårddiskarna på servern ?
mvh Jonas
Skall använda min ubuntu server som backup hur gör jag ?
[quote="Forcevision"]Idag när jag gör det så är ju mapparna skriv skyddade hur får jag bort det?[/quote]
chmod, sätter om rättigheter på användar (u), grupp (g) och alla andra (o) eller för alla samtidigt (a)
chmod u+w
Eller så menade du att de kataloger som du skapar när du skickar över blir skrivskyddade. Då måste du kontrollera inställningarna för servern. umask eller något liknande måste du sätta om
[quote="Forcevision"]Sedan en grej till någon som vet ett bra ftp program till windows som man ser hur mycket med disk utrymme det är kvar på hårddiskarna på servern ?[/quote]
Jag tycker om filezilla. Vet dock inte om det har den egenskapen du var ute efter..
chmod, sätter om rättigheter på användar (u), grupp (g) och alla andra (o) eller för alla samtidigt (a)
chmod u+w
Eller så menade du att de kataloger som du skapar när du skickar över blir skrivskyddade. Då måste du kontrollera inställningarna för servern. umask eller något liknande måste du sätta om
[quote="Forcevision"]Sedan en grej till någon som vet ett bra ftp program till windows som man ser hur mycket med disk utrymme det är kvar på hårddiskarna på servern ?[/quote]
Jag tycker om filezilla. Vet dock inte om det har den egenskapen du var ute efter..
Okej jag har skapat mappar redan på ubuntu servern som jag vill kunna skicka över filer mappar och även ta bort filer och mappar i dessa katalogerna. Jag kör ubuntu grafiskt och då satte jag write och allt sånt på varje mapp som jag vill kunna ändra i men det fungerar inte ändå när jag loggar in som en annan användare att skriva eller delita i dessa mapparna sedan.
Men kan testa det du skrev skriver man i terminal då
chmod a+w och mapp namnet då ?
Men kan testa det du skrev skriver man i terminal då
chmod a+w och mapp namnet då ?
ja. men komihåg att mappar är speciella; de behöver även x. kör
Kod: Markera allt
chmod a+rwx mapnamn
*flyttar till Nätverk och servrar*
Okej då provar jag chmod a+rwx och mappen då blir alla mappar i denna mappen skriv och rader bara ?
Vad innebär x ?
Vad innebär x ?
Att filen blir körbar. Eller i detta fall att du får du göra cd till mappen. Utan x:et kommer du inte åt katalogen.