GRUB vill inte ladda mitt Fluxbuntu
-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
GRUB vill inte ladda mitt Fluxbuntu
Halloj.
Installerade Fluxbuntu idag, installationen flöt på utan några som helst konstigheter men sen när datorn startade om och GRUB:s lilla meny med mina operativsystem hoppade fram så blev det bara svart när jag valde Ubuntu i normalt läge. Om jag väljer Ubuntu i recover mode så fungerar det dock som det ska. Vad kan tänkas vara fel och hur åtgärdar jag det? Det är den senaste 64-bits-versionen av Fluxbuntu som jag har installerat och som huserar tillsammans med ett Windows Vista (dock på olika hårddiskar). Behöver ni mer information för att kunna hjälpa mig så får ni tjoa till.
Installerade Fluxbuntu idag, installationen flöt på utan några som helst konstigheter men sen när datorn startade om och GRUB:s lilla meny med mina operativsystem hoppade fram så blev det bara svart när jag valde Ubuntu i normalt läge. Om jag väljer Ubuntu i recover mode så fungerar det dock som det ska. Vad kan tänkas vara fel och hur åtgärdar jag det? Det är den senaste 64-bits-versionen av Fluxbuntu som jag har installerat och som huserar tillsammans med ett Windows Vista (dock på olika hårddiskar). Behöver ni mer information för att kunna hjälpa mig så får ni tjoa till.
Re: GRUB vill inte ladda mitt Fluxbuntu
Fluxbox är bara en fönsterhanterare, ingen Linuxdistribution.
När du startat Ubuntu och GDM är framme (Inloggningsdialogen) klickar du på Alternativ och sedan Sessioner och där väljer du Fluxbox.
När du startat Ubuntu och GDM är framme (Inloggningsdialogen) klickar du på Alternativ och sedan Sessioner och där väljer du Fluxbox.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
I recovery mode kan du välja "try to fix X server" för att fixa grafikdrivrutinerna.
-
Fluxbox en fönsterhanterare, ja, Fluxbuntu, nej. Jag kommer aldrig fram till något GDM, det är förmodligen inte ens installerat, men jag borde åtminstone komma till en terminal.Hund skrev:Fluxbox är bara en fönsterhanterare, ingen Linuxdistribution.
Senast redigerad av 1 Banana tree, redigerad totalt 27 gånger.
-
I recovery mode får jag igång X och allt som det ska vara. Saken är den att ingenting händer när jag väljer det andra, vanliga alternativet i GRUB, kärnan laddas inte ens. Men om jag väljer recovery mode laddas kärnan och allt det där.Lars skrev:I recovery mode kan du välja "try to fix X server" för att fixa grafikdrivrutinerna.
Ber om ursökt ifall jag har varit otydlig.
Senast redigerad av 1 Banana tree, redigerad totalt 27 gånger.
Oj, jag läste nog lite väl snabbt. Jag trodde du installerat Fluxbox och inte kunde välja det. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Äsch, jag blandade också ihop Fluxbuntu med Fluxbox när jag svarade på ditt inlägg.Hund skrev:Oj, jag läste nog lite väl snabbt. Jag trodde du installerat Fluxbox och inte kunde välja det.
- Osprey
- Kontakt:
Hur ser din menu.lst ut i grub?Banana tree skrev:I recovery mode får jag igång X och allt som det ska vara. Saken är den att ingenting händer när jag väljer det andra, vanliga alternativet i GRUB, kärnan laddas inte ens. Men om jag väljer recovery mode laddas kärnan och allt det där.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
Då ska vi se... Så:Osprey skrev:Hur ser din menu.lst ut i grub?
title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root (hd1,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=4116d0ca-2b52-4e0e-a4b1-b4e8ff9405c0 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet
title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root (hd1,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=4116d0ca-2b52-4e0e-a4b1-b4e8ff9405c0 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
title Ubuntu 7.10, memtest86+
root (hd1,0)
kernel /boot/memtest86+.bin
quiet
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title Other operating systems:
root
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title Windows Vista/Longhorn (loader)
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda2
title Windows Vista/Longhorn (loader)
root (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader +1
- Osprey
- Kontakt:
Ser ganska identisk ut med min menu.lst, inget uppenbart som inte borde funka om man säger så. Jag vet att det finns lite möjligheter att testa både det ena och det andra i grub, även om jag inte använt det själv (ännu iallafall
). Titta på man grub, eller att starta grub och skriva help[/b och se om det finns något där som verkar som om det kan hjälpa dig.

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
- Defunctus
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag provade mig på fluxbuntu en liten snabbis häromdagen och standard på installationen är SLIM vilket inte skickar dig till någe desktop.
För att åtgärda detta så installerade jag GDM och det fungerade då visserligen efter ett långt blinkande att den inte kunde loada SLIM för det var inte standard, kom till slut till gdm och kunde logga in som jag skulle.
Enligt mig så käns fluxbuntu som något som en jobbig släkting som kommer på besök, men han stannar iallafall inte länge. Tycker du ska installer k/x/ubuntu och köra fluxbox ovanpå det, det gör jag och det är mycket bekvämare....
För att åtgärda detta så installerade jag GDM och det fungerade då visserligen efter ett långt blinkande att den inte kunde loada SLIM för det var inte standard, kom till slut till gdm och kunde logga in som jag skulle.
Enligt mig så käns fluxbuntu som något som en jobbig släkting som kommer på besök, men han stannar iallafall inte länge. Tycker du ska installer k/x/ubuntu och köra fluxbox ovanpå det, det gör jag och det är mycket bekvämare....
Girls, girls, girls
-
Fast problemet för mig är ju att operativsystemet inte ens vill laddas. Men jag ska ta och fråga på Fluxbuntus forum.Defunctus skrev:Jag provade mig på fluxbuntu en liten snabbis häromdagen och standard på installationen är SLIM vilket inte skickar dig till någe desktop.
Jag har gärna en mindre bas att bygga på än att få en jäkla massa skit som jag ändå kommer att avinstallera. Jag kanske skulle slänga in Debian istället...Defunctus skrev:Enligt mig så käns fluxbuntu som något som en jobbig släkting som kommer på besök, men han stannar iallafall inte länge. Tycker du ska installer k/x/ubuntu och köra fluxbox ovanpå det, det gör jag och det är mycket bekvämare....