inaktivera pc-speaker
inaktivera pc-speaker
Nyinstallerade Kubuntu 8.04 igår, det mesta verkar fungera direkt, så även en pc-högtalare som inte fungerade i 7.10
I KMix kan jag muta 'Front' men då försvinner även ljudet från ljudkortet (HDA Intel) Hur inaktiverar jag bara pc-högtalaren? Den piper till t ex när jag söker text i firefox, mycket irriterande ^^;
En annan grej... En bug kanske.., är att "add/remove programs" samt Adept Manager verkar vara oense om vad som är installerat, t ex KCron är installerat enligt Adept Manager (vilket den är) men i "add/remove programs" syns den inte.
Är det flera som har noterat detta paketstrul? Vilken ska jag lita på? :/
[edit]
Den här skulle egentligen postats i Kubuntu-forumet, sorry
I KMix kan jag muta 'Front' men då försvinner även ljudet från ljudkortet (HDA Intel) Hur inaktiverar jag bara pc-högtalaren? Den piper till t ex när jag söker text i firefox, mycket irriterande ^^;
En annan grej... En bug kanske.., är att "add/remove programs" samt Adept Manager verkar vara oense om vad som är installerat, t ex KCron är installerat enligt Adept Manager (vilket den är) men i "add/remove programs" syns den inte.
Är det flera som har noterat detta paketstrul? Vilken ska jag lita på? :/
[edit]
Den här skulle egentligen postats i Kubuntu-forumet, sorry
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: inaktivera pc-speaker
kolla i alsamixer. Jag har en stapel där som heter PC Speak
Menar du "alsamixer" i pakethanteraren, jag installerade den men jag har fortfarande ingen stapel alls för pc-speaker i mixern.Sid skrev:kolla i alsamixer. Jag har en stapel där som heter PC Speak
-
prova
Kod: Markera allt
sudo rmmod pcspkr
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Alsamixer är ett separat program som körs från terminalen. Men man ska kunna göra samma sak med Gnomes variant, gå till redigera/inställningar och se om du kan lägga till ett reglage för pc speaker.
Wii~.. pc-högtalaren tystnade men inte ljudkortet, tack så mycket ^_^Sid skrev:prova
sudo rmmod pcspkr
-
Om du vill ha den avstängd när du startar datorn får du lägga till den här raden i /etc/modprobe.d/blacklist
blacklist pcspkr
oki, ska testa det, jag misstänkte att inställningen annars bara gäller tills jag loggar ut.Sid skrev:Om du vill ha den avstängd när du startar datorn får du lägga till den här raden i /etc/modprobe.d/blacklist
blacklist pcspkr
jag kollade alsamixer också, men jag kunde inte redigera nåt där, iallafall inte lägga till nån stapel för pc-beep, nå det ordnade sig iallafall.

[edit]
Det var nog ingen bugg med pakethanteraren, jag såg nu att add/remove programs skiljde mellan kde 3 och kde 4
- dronten
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
hmm hänger inte riktigt med.. ska jag skriva dedär i terminal eller /etc/modprobe.d/blacklist sen lägga till blacklist pcspkr eller hur funkar de.. hur jag än gör får jag alltid åtkomst nekad.. å de j***a pipet e kvar..
hjäälp..
hjäälp..

Man ångrar saker man inte gjort mer än saker man gjort..
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Förmodar att han menar blacklist.conf som ligger där.
Så skriv detta i terminalen:
Sen gör du ett mellanrum längst ner (du ser hur allt annat ligger) och lägger till raden och sparar.
sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf

- dronten
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
orr3bo skrev:Förmodar att han menar blacklist.conf som ligger där.
Sen gör du ett mellanrum längst ner (du ser hur allt annat ligger) och lägger till raden och sparar.Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf
åå tack.. va inne i den filen från "utforskaren" men kunde inte spara hade inte access.. tror jag fixade de nu..

Man ångrar saker man inte gjort mer än saker man gjort..