KDE 4? (löst & installerat)
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
KDE 4? (löst & installerat)
Kommer Kubuntu 8.04 med KDE 4 eller hur är det? KDE 4 är väl fortfarande inte släppt som skarp? Det är iof inte FF3 heller som är i Hardy i original...
Skulle alltså villa provköra KDE 4 med nån fräsch dist, typ Hardy eller Manriva 2008.1...
Skulle alltså villa provköra KDE 4 med nån fräsch dist, typ Hardy eller Manriva 2008.1...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 24 gånger.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: KDE 4?
Det finns en utgåva med kde4. http://kubuntu.org/download.php
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
KDE 4 är släppt som skarp. Däremot är inte alla program portade än.
- farmfield
- Kontakt:
Dåligt av mig att inte ha pejl men har aldrig ens testat KDE och inte en enda av burkarna som Gn/Ubox sålde var med KDE, fick aldrig en enda förfrågan. Nu är det dags dock - Kubuntu KDE4-Remix är på väg ner.Sid skrev:KDE 4 är släppt som skarp. Däremot är inte alla program portade än.

-
Sist jag provade det var jag inte imponerad men av vad jag läst på sista tiden så börjar det tuffa till sig rejält.farmfield skrev:Dåligt av mig att inte ha pejl men har aldrig ens testat KDE och inte en enda av burkarna som Gn/Ubox sålde var med KDE, fick aldrig en enda förfrågan. Nu är det dags dock - Kubuntu KDE4-Remix är på väg ner.Sid skrev:KDE 4 är släppt som skarp. Däremot är inte alla program portade än.
- farmfield
- Kontakt:
Nu är den installerad också!
Hur den är, ja det får jag ta lite tid på mig för att besluta mig om, aldrig ens tittat på KDE innan som sagt.

Hur den är, ja det får jag ta lite tid på mig för att besluta mig om, aldrig ens tittat på KDE innan som sagt.

-
Du får gärna bidra med en recension. Jag är inte heller någon KDE-kille men det är intressant ändå.farmfield skrev:Nu är den installerad också!![]()
Re: KDE 4? (löst & installerat)
Skarpt och stabilt... En massa saknas fortfarande (som påpekat). Och det är ju egentligen inte tänkt att användas "på riktigt" förens 4.1.
Men det kan nog bli riktigt bra så småning om.
Just nu saknar jag bara ett konfigurationsverktyg för panelen, och möjlighet till att lägga till en extra panel.
http://en.wikipedia.org/wiki/KDE_4#KDE_4.1KDE 4.0 was released on January 11, 2008. Despite being a stable release, it is intended for early adopters.[22] Users wanting a stable, "feature complete" desktop may wish to continue using KDE 3.5 for now.
Men det kan nog bli riktigt bra så småning om.

Just nu saknar jag bara ett konfigurationsverktyg för panelen, och möjlighet till att lägga till en extra panel.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Snyggt och rent. Men allt för lite inställningsmöjligheter samt för buggit.
T.ex när jag klickar på granskning i ikoninställningar så kraschar hela skrivbordet och skärmen blir svart. Så jag blir tvungen att starta om datorn, fungerar minimalt att återställa med CTR + ALT + BACKSPACE då bara skrivbordsbilden kommer tillbaks. Att ställa in panelen är svårt och många valmöjligheter saknas. I konsolen fungerar det inte heller för mig att starta upp kde4 programmen t.e.x. ktorrent.
KDE4 är inte på långa vägar klart då det saknas mycket som är praktiskt och behövligt i KDE3.
Nu installerar jag om systemet och återgår jag till det "gamla" KDE.
T.ex när jag klickar på granskning i ikoninställningar så kraschar hela skrivbordet och skärmen blir svart. Så jag blir tvungen att starta om datorn, fungerar minimalt att återställa med CTR + ALT + BACKSPACE då bara skrivbordsbilden kommer tillbaks. Att ställa in panelen är svårt och många valmöjligheter saknas. I konsolen fungerar det inte heller för mig att starta upp kde4 programmen t.e.x. ktorrent.
KDE4 är inte på långa vägar klart då det saknas mycket som är praktiskt och behövligt i KDE3.
Nu installerar jag om systemet och återgår jag till det "gamla" KDE.

- farmfield
- Kontakt:
Det har tyvärr inte blivit så mycket KDE. Jag gjorde en "Eva Wieselgren" och pillade i 10 minuter men blev hyfsat avskräckt av Adept (heter det va?) som jag hade problem att förstå mig på, hehe - xD - jag skäms lite nu när jag inser hur lätt jag gav upp, får ge det en titt till och se... Annars är det väldigt snyggt, menyerna är väl lite rörigare än i Gnome, men det är säkert en vanesak och KDE-fansen tycker säkert precis tvärtom. Det ser väl lite modernare och piggare ut än bruna Ubuntu också... Jag har förresten väldigt svårt med den här klicka-en-gång-grejen (som jag dock antar man kan ställa om) för nu blir det mkt fel eftersom klickar man "wherever" så händer det grejer med en gång - känns lite som gamla MacOS, hehe...Sid skrev:Du får gärna bidra med en recension. Jag är inte heller någon KDE-kille men det är intressant ändå.

Inte mkt till "recension" men får återkomma efter jag tagit mig en andra titt!

- farmfield
- Kontakt:
Trodde KDE var känt just för alla inställningsmöjligheter? Eller menar du att det är mindre än i KDE3 nu, för att det inte är färdigt typ? Var det inte skarp version?Vantskruv skrev:Snyggt och rent. Men allt för lite inställningsmöjligheter samt för buggit.
Fick uppfattningen att det var så. T.e.x. kunde jag inte ändra storleken på typsnittet av klocka i panelen, utan bara typen av typsnitt. Så jag kunde inte minska panelen till den storlek jag ville ha utan att den beskar texten för klockan. Många funktioner och program saknades också när jag installerade operativsystemet (notera att jag laddade ner Hardy remixen med KDE4 från <a class="postlink" href="http://www.kubuntu.org">http://www.kubuntu.org</a>). Kanske installation inte installerade alla program och funktioner jag behövde, utan man måste installera manuellt. Men så ska det inte vara.
- farmfield
- Kontakt:
Jo, märkte allt av lite av dom problemen också, speciellt det här med att ändra panelen som i original är bautahög...Vantskruv skrev:Fick uppfattningen att det var så. T.e.x. kunde jag inte ändra storleken på typsnittet av klocka i panelen, utan bara typen av typsnitt. Så jag kunde inte minska panelen till den storlek jag ville ha utan att den beskar texten för klockan. Många funktioner och program saknades också när jag installerade operativsystemet (notera att jag laddade ner Hardy remixen med KDE4 från http://www.kubuntu.org). Kanske installation inte installerade alla program och funktioner jag behövde, utan man måste installera manuellt. Men så ska det inte vara.