Fördelar med amd64?
Fördelar med amd64?
Jag har en amd64-dator. Det finns ju det alternativet att ladda ner för Hardy också. Men vilka är fördelarna? Nackdelarna?
Re: Fördelar med amd64?
Fördelarna är väl stödet för +3.12 GB RAM.
Nackdelarna är bl.a alla program och drivrutiner finns inte i 64-bitars versioner. Flash fungerar inte alls tror jag?
Nackdelarna är bl.a alla program och drivrutiner finns inte i 64-bitars versioner. Flash fungerar inte alls tror jag?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Vill du använda all RAM och du har över 3GB (alternativt 4 då den kan mappa om lite ibland) så behöver du 64bit. Jag har 64bit och 8GB och den hittar allt.
Däremot fungerar flash alldeles utmärkt med 64bit nuförtiden. Finns i repository. Förutom att adobe uppdaterar den lite nu och då och då får man vänta nån dag för att få nya versionen. Så behövs inte längre några scripts/fulhack för att få flash att fungera.
Vissa saker är också snabbare med 64bit om din cpu är 64bit. Vissa saker är långsammare. Så smaken är som baken. Funkar bra för mig.
Däremot fungerar flash alldeles utmärkt med 64bit nuförtiden. Finns i repository. Förutom att adobe uppdaterar den lite nu och då och då får man vänta nån dag för att få nya versionen. Så behövs inte längre några scripts/fulhack för att få flash att fungera.
Vissa saker är också snabbare med 64bit om din cpu är 64bit. Vissa saker är långsammare. Så smaken är som baken. Funkar bra för mig.
Har kört 7.10 med AMD64-versionen utan större problem, då hänger jag på youtube.com dagligen 

Ok. Tack, gott folk för era svar
. Jag ska testa och se hur det funkar. Får bli till helgen.