Codecs

javaman

Codecs

Inlägg av javaman »

Hej alla,

Hur får man igång alla codecs som är propietära?

// Javaman
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Codecs

Inlägg av Inhuman Soul »

Hej och välkommen!

Du installerar helt enkelt paketet ubuntu-restricted-extras genom Pakethanteraren Synaptic, eller genom terminalen med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

javaman skrev:Hej alla,

Hur får man igång alla codecs som är propietära?

// Javaman
Allt du behöver veta om codecs står på vår wiki :)
Direktlänk: http://ubuntu-se.org/wiki/Multimedia/codecs
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Jag ser ingen anledning att installera w32codecs. Allt funkar för mig utan det.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Sid

Inlägg av Sid »

Jag borde nog översätta det där imorgon :)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Sid skrev:Jag ser ingen anledning att installera w32codecs. Allt funkar för mig utan det.
Bara till att redigera sidan :)
Vi behöver all hjälp vi kan få med att förbättra wikin, och framförallt nå fram med bättre/friare alternativ till användarna.
Mackedonien
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Mackedonien »

Om du kör mplayer eller vlc media player så behövs väl inga codecs alls?
Sid

Inlägg av Sid »

zero gravity skrev:
Sid skrev:Jag ser ingen anledning att installera w32codecs. Allt funkar för mig utan det.
Vi behöver all hjälp vi kan få med att förbättra wikin, och framförallt nå fram med bättre/friare alternativ till användarna.
Det är lite svårt för mig i det fallet. Jag använder inte w32codecs så jag har inget att jämföra med. Jag kan tänka mig att det skulle bli rätt starka reaktioner här om jag gick in och klippte i den sidan.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Sid skrev:
zero gravity skrev:
Det är lite svårt för mig i det fallet. Jag använder inte w32codecs så jag har inget att jämföra med. Jag kan tänka mig att det skulle bli rätt starka reaktioner här om jag gick in och klippte i den sidan.
Läs på men även testa och se vad det blir för skillnad om du använder w32codecs. Blir det ingen skillnad jämfört med fria alternativ så kan du ändra det.
Det finns alltid historik på wikin om något behöver ändras tillbaka :)
Sid

Inlägg av Sid »

Nej tack. Jag vill inte befläcka mig.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Sid skrev:Nej tack. Jag vill inte befläcka mig.
;D Skall allt ta o kasta lera på dig så du blir fläckig som en dalmatin ;)

edit: Blev visst lite offtopic ::)
Sid

Inlägg av Sid »

zero gravity skrev:
Sid skrev:Nej tack. Jag vill inte befläcka mig.
;D Skall allt ta o kasta lera på dig så du blir fläckig som en dalmatin ;)

edit: Blev visst lite offtopic ::)
Lera biter inte på fundamentalister. Jag har hört att pulversläckare fungerar :)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det ingår alltså i restricted-extras?

Men kan man ta bort det paketet manuellt efter man installerat restricted-extras eller bör man plocka ner paketen separat? Om så, fixa gärna till på fria-alternativ-sidan så folk vet vad som behövs för respektive format. :D

Oftast är det väl divx/xvid/mpeg/mp3 som folk vill spela upp, eventuellt wmv/wma då - jag försöker så långt som möjligt undvika dom sistnämnda formaten eftersom filmerna oftast ser ut som crap - musiken, alltså wma, vet jag inte huruvida det är bra kvalitet men fattar inte grejen när det finns mp3... Sen fanns det väl aldrig nåt skäl för M$ att ha ett eget audio- och videoformat? Så dumt, suck... Och ja, hehe, QuickTime är lika dumt det.

Edit: Finns det verkligen format jag inte kan titta på i VLC? ...jag plockar nämligen bara ner det och så kan jag se allt typ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Vlc#Readable_formats
Sid

Inlägg av Sid »

farmfield skrev:
Det ingår alltså i restricted-extras?

Men kan man ta bort det paketet manuellt efter man installerat restricted-extras eller bör man plocka ner paketen separat? Om så, fixa gärna till på fria-alternativ-sidan så folk vet vad som behövs för respektive format. :D

Oftast är det väl divx/xvid/mpeg/mp3 som folk vill spela upp, eventuellt wmv/wma då - jag försöker så långt som möjligt undvika dom sistnämnda formaten eftersom filmerna oftast ser ut som crap - musiken, alltså wma, vet jag inte huruvida det är bra kvalitet men fattar inte grejen när det finns mp3... Sen fanns det väl aldrig nåt skäl för M$ att ha ett eget audio- och videoformat? Så dumt, suck... Och ja, hehe, QuickTime är lika dumt det.

Edit: Finns det verkligen format jag inte kan titta på i VLC? ...jag plockar nämligen bara ner det och så kan jag se allt typ...
Nej w32codecs ingår inte i restricted-extras. W32codecs är dll-filer hämtade från en windows-installation. Jag tror att både Mplayer och VLC använder sig av FFmpeg. Tidigare krävdes w32codecs men nu för tiden är FFmpeg väldigt långt framme.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sid skrev:Nej w32codecs ingår inte i restricted-extras. W32codecs är dll-filer hämtade från en windows-installation. Jag tror att både Mplayer och VLC använder sig av FFmpeg. Tidigare krävdes w32codecs men nu för tiden är FFmpeg väldigt långt framme.
Men då bör man kunna säga att VLC är en fri lösning för att kunna titta på 99% av alla filer då ju - UTAN att plocka ner restricted-extras - eller behövs restricted-extras ändå? Nä..? ...och det man inte kan öppna i VLC är inte värt att titta på ändå... xD
Sid

Inlägg av Sid »

farmfield skrev:
Sid skrev:Nej w32codecs ingår inte i restricted-extras. W32codecs är dll-filer hämtade från en windows-installation. Jag tror att både Mplayer och VLC använder sig av FFmpeg. Tidigare krävdes w32codecs men nu för tiden är FFmpeg väldigt långt framme.
Men då bör man kunna säga att VLC är en fri lösning för att kunna titta på 99% av alla filer då ju - UTAN att plocka ner restricted-extras - eller behövs restricted-extras ändå? Nä..? ...och det man inte kan öppna i VLC är inte värt att titta på ändå... xD
Du behöver inte ubuntu-restricted-extras för att använda vare sig vlc eller mplayer. Ubuntu-restricted-extras är bara ett meta-paket med bl.a ofritt skräp. Finns ingen anledning att installera något sånt.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Men då, som vi faktiskt sagt, borde ju fria VLC rekommenderas istället för det ofria restricted-extras-paketet eftersom VLC tar ju wma/wmv, flv, DVD-filmer o.s.v..? ???
Ticko

Inlägg av Ticko »

hur avinstallerar man det da? utan att pajja vlc eller mplayer mm
Sid

Inlägg av Sid »

farmfield skrev:Men då, som vi faktiskt sagt, borde ju fria VLC rekommenderas istället för det ofria restricted-extras-paketet eftersom VLC tar ju wma/wmv, flv, DVD-filmer o.s.v..? ???
Precis. Jag har påpekat det väldigt många gånger.
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"