Installation av 8.04

Användarvisningsbild
kenta
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Installation av 8.04

Inlägg av kenta »

Hej Kenta här jag har kört en uppgraderad beta version och nu när den skarpa relisen har kommit så undrar jag, kan jag köra installationskivan som jag har laddat ner, för att få en skarp version och blir alt kvar på hårddisken. T.ex. Firefox 3 är en Beta 5 version. Vill inte att det skall vara Beta för det är så mycket buggar i Mozilla Firefox 3 Beta 5.
Jag hoppas att ni för står vad jag menar.
Fråga 2:
Jag undrar hur installerar jag ett 3C905B-TX nätverkskort manuelt i Ubuntu 7.04 utan desktop, jag vill använda terminalen.
Jag vet att jag skall skriva saker i /etc/network/interfaces, men hur installeras och var installeras drivrutinen till kortet och måste jag kompilera om kärnan.
Har laddat ner en Linux distribution som är baserad på Ubuntu 7.04, men den will att det ska vara ett Wireless kort och jag har ingen trådlös router eller modem, så jag måste för söka få igång kortet manuelt (3C905B-TX) och Linux distribution heter Protech-ONE-EU-x386, det finns roliga program i distribution som jag vill testa i mitt nätverk.

Mvh Kenta
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Installation av 8.04

Inlägg av Luxwarp »

update-manager i terminalen så får du ju uppdateringar och fixar så du får skarp version, eller har jag missuppfattat allt det?
freddan_6
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av freddan_6 »

Angående fråga 2.
Nätverkskortet hittas med

Kod: Markera allt

sudo lspci
(i mitt fall:)

00:14.0 Bridge: nVidia Corporation MCP51 Ethernet Controller (rev a3)
Kärnan stoppar automatiskt in drivrutin, kan kontrolleras med

dmesg|grep eth
(i mitt fall)

[   37.405755] forcedeth: Reverse Engineered nForce ethernet driver. Version 0.61.
[   37.937993] forcedeth 0000:00:14.0: ifname eth0, PHY OUI 0x5043 @ 1, addr 00:1e:8c:33:1b:cd
[   37.937998] forcedeth 0000:00:14.0: highdma pwrctl timirq gbit lnktim desc-v3
Det konfigureras automatiskt med dhcp. Vill du ha annat kan du skriva in i /etc/network/interfaces

Jag har t.ex. fix adress 192.168.1.3

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.3
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.1
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1
m.v.h. /Fredrik
Användarvisningsbild
kenta

Inlägg av kenta »

Tack freddan_6 det gick bra men kan du för klara lite närmare, jag hittade nätverkskortet med sudo lspci.
Sen skrev jag som du sa dmesg|grep eth, (vad betyder det) om du kan förklara det lite närmare så vore jag tacksam.
Nu fick jag i gång internet, fick en IP-adress från routern.
Tack så hemskt mycket.
freddan_6
Den första frågan kanske ni inte förstod, jag körde update-manager och intallerade 43 paket men det är fortfarande Beta 5 i Mozilla Firefox 3 och jag menar:
Om jag har windows 2000 och köper t.ex. windows 2003 så kan jag göra en uppgradering till 2003 och bibehålla allt på hårddisken. Min fråga är kan jag stoppa in skivan med Ubuntu 8.04 och få en skarp version, det vill säga programmet byter ut filerna till den skarpa versionen och tar bort beta filerna.
Jag är en gammal windows tekniker och är nybörjare på Linux, så jag för söker associera till windows. Det är mycket buggar i firefox 3 Beta 5 bland annat så när jag kommer till en sida där det visas en film så stängs Firefox sig själv utan orsak. Sen har jag en röra när det gäller Engelska och svenska i menyerna och vill jag starta synaptic så vill den inte starta i bland, ja det är några fel som har uppstått sen jag uppgraderade till 8.04.

Mvh Kenta
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Tyvärr är det så att Firefox inte har kommit i skarp version än, utan det är fortfarande beta 5 som är den senaste i Ubuntu. Om du vill kan du installera paketen firefox-2 och mozilla-firefox-locale-sv-se för att köra tvåan parallellt (men först måste du aktiver "universe" under System/Administration/Programvarukällor).

Gå till System/Administration/Språkstöd för att fixa ett helt svenskt system (hela den svenska översättningen får inte plats på CD).
Användarvisningsbild
kenta

Inlägg av kenta »

Tack för det ska prova.
Mvh Kenta
freddan_6
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av freddan_6 »

Dmesg | grep eth
dmesg är diagnostic message från kärnan.
| är pipe (finns en lobotomerad motsvarighet i windows med max 64 kbyte)'
grep eth är general regular expression parser, sök efter strängar med reguljära uttryck. Nu använde jag inte reguljära uttryck utan sökte bara efter strängen eth.

Outputen i mitt fall blev 3 rader.
rad 1 : drivrutinen för min specifika hårdvara laddas
rad 2 : namnet på interfacet (eth0), med macadressen
rad 3 : vilka drivrutiner laddas ytterligar för ethernet kortet eth0

Om man får drivrutin för sitt kort behöver man inte göra något mer för att ladda drivrutin. Om man inte får drivrutin för sitt kort måste man göra mer, t.ex. stoppa in en drivrutin till kärnan vid start (detta är dock ovanligt med modern hårdvara).

m.v.h. //Fredrik
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"