Microsoft office i ubuntu

oscar91

Microsoft office i ubuntu

Inlägg av oscar91 »

Jag vet inte så mycket om ubuntu,har bara läst lite om det och tycker att det verkar bra.
Min fråga är, kan jag göra program som fungerar på windows på ubuntu t ex microsof office.
Eller kan man köra filer skapade i openoffice i microsoft office?
Tack för svar.
Oscar
Nikke
Kontakt:

Re: Microsoft office i ubuntu

Inlägg av Nikke »

Jag tror att det borde gå med openoffice, använder bara min laptop med winxp från skolan till sånt.
Men vanliga program fungerar med wine (dom flesta)

Wine är en emulator...

http://www.winehq.org/
Phlad1934
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Phlad1934 »

OpenOffie har allt du behöver om du är van vid Microsoft Office paketet :) bara att installera och köra ;) OOffice hanterar alla filer precis som i windows, allt smider på som bara den! LOVE UBUNTU! O0
Nikke
Kontakt:

Inlägg av Nikke »

Phlad1934 skrev:OpenOffie har allt du behöver om du är van vid Microsoft Office paketet :) bara att installera och köra ;) OOffice hanterar alla filer precis som i windows, allt smider på som bara den! LOVE UBUNTU! O0
Underbart :)
Var inte säker så jag ville inte uttala mig men nu vet jag och ska berätta för morsan att hon ska köra ubuntu och inte sketna XP :)
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

Man får vara lite försiktig med i vilket format man sparar filerna i bara, Microsoft Office, som trots allt är det de flesta använder, kan inte öppna .odt, .ods eller .odp. Men å andra sidan har det blivit samma problem med Microsoft Office nu, äldre versioner klarar inte av att öppna den nya versionens .docx, .xlsx och .pptx, ser alla till att använda sig av .doc, .xls och .ppt är det inga problem från något håll.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det största problemet är om man använder macros i Excel/Kalkyl. I övrigt fungerar det förvånansvärt bra.
Phlad1934
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Phlad1934 »

Som Johanna sa, man måste vara lite försiktig när man sparar filerna, så väljer du .doc (som går att använda i alla olika xp och framåt) det står även en liten ruta om det när du ska välja spara som (filformat).
Jag har själv testat det och sedan mailat över och öppnat det i microsoft office i plugget, och det funkar fint.

STAY FREE, STAY UBUNTU! O0
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Nikkee skrev:...

Wine är en emulator...

http://www.winehq.org/
En liten rättelse, Wine är inte en emulator: http://wiki.winehq.org/FAQ#head-9725c1c ... e9bf4f318a
Man förlorar inte automatiskt prestanda osv med Wine, vissa program går till och med snabbare under GNU/Linux med Wine än under Windows ;)
Banana tree
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Banana tree »

Jag har faktiskt upplevt att dokument som är skrivna i OOo inte ser likadana ut som i MS Word och vice versa, då i Words filformat. Så helt felfritt är det väl inte, eller var i alla fall inte då, ett år sedan kanske, numera kör jag bara med LaTeX. Men det har bara hänt mig med lite mer avancerade dokument med bilder, spalter och dylikt.
Mackedonien

Inlägg av Mackedonien »

oscar91: Du kan köra ofantligt många program som fungerar i windows i Ubuntu. Jag kör själv Wine och det fungerar väldigt bra. Det finns en stor databas (<a class="postlink" href="http://www.winehq.com">http://www.winehq.com</a>) på vad som fungerar och om det finns eventuella problem. T om internet explorer fungerar om man vill fixa och trixa lite. Men vill du vara helt säker på att det fungerar så kan du gratis installera en virtuell maskin. Virtualbox eller VmWare server är 2st sådana. Då skapar du en virtuell dator i din linux. Där kan du installera windows eller vad du vill och sen installera program hur du vill. Kan gå lite slöare men allt fungerar utan problem. Drar dock lite minne och cpu.

Har själv 2st operativ igång under min ubuntu och de tar inte många procent cpu då jag lägger dem i bakgrunden. Enda som går åt är minne (då du dedikerar visst antal MB åt varje operativ).
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

En orsak till att dokument inte ser helt likadana ut i MS Office och OpenOffice kan vara att typsnitten är olika (det påverkar teckenavstånd och annat). För att fixa detta kan man installera ttf-liberation, se Fria alternativ i wikin för mer information.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Banana tree skrev:Jag har faktiskt upplevt att dokument som är skrivna i OOo inte ser likadana ut som i MS Word och vice versa, då i Words filformat. Så helt felfritt är det väl inte, eller var i alla fall inte då, ett år sedan kanske, numera kör jag bara med LaTeX. Men det har bara hänt mig med lite mer avancerade dokument med bilder, spalter och dylikt.
Brukar vara avståndet mellan raderna som skiljer när man öppnar ett dokument i OOo som är skrivet i MS Office.
Jag har en lösning som heter msttcorefonts som finns i Ubuntus förråd. Då blir dokumenten nästan exakt samma.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
oscar91

Inlägg av oscar91 »

Tack för alla svar.
Nu vet jag att jag kan installera ubuntu utan problem med windowsprogram.
En annan fråga jag har är om ubuntu tar mindre på prestandan än windows. Jag har en dator hemma från 2003 med 512 mb ram. Windows går rätt långsamt nu, kommer ubuntu påverka prestandan mindre än windows?
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

oscar91 skrev:Tack för alla svar.
Nu vet jag att jag kan installera ubuntu utan problem med windowsprogram.
En annan fråga jag har är om ubuntu tar mindre på prestandan än windows. Jag har en dator hemma från 2003 med 512 mb ram. Windows går rätt långsamt nu, kommer ubuntu påverka prestandan mindre än windows?
Kan rent allmänt säga att Ubuntu kräver mindre av "CPU" och "ramminne" än vad i varje fall Vista kräver.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Förmodligen kommer datorn att bli lite snabbare även jämfört med XP, men det beror lite på vilken hårdvara du har. Alltså inte bara prestandamässigt, utan hur bra stöd det finns för komponenterna som ingår.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Phlad1934 skrev:Som Johanna sa, man måste vara lite försiktig när man sparar filerna, så väljer du .doc (som går att använda i alla olika xp och framåt) det står även en liten ruta om det när du ska välja spara som (filformat).
Jag har själv testat det och sedan mailat över och öppnat det i microsoft office i plugget, och det funkar fint.

STAY FREE, STAY UBUNTU! O0
Detta är kanske mer en personlig åsikt, men man bör inte spara i andra format än ODF (exempelvis ods, odt och odp) eftersom man då låser in sig i ett proprietärt idiotformat (doc, xls o.s.v.). Bättre är att i så fall att, om någon som har MS Office ska kunna öppna filerna, att den personen installerar de ODF-plugins som finns. Hittas lätt via snabb sökning på google. Då kan man öppna och redigera ODF-filer i MS Office. Är dock inte 100% säker på om dessa tillägg gör det möjligt att spara i ODF i MS Office, men det bör väl gå.

Åtminstone version 3 av OpenOffice.org ska kunna öppna OOXML-filer, om inte rent av 2.4. I 2.3 går det inte i alla fall.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ZX Spectrum skrev:
Banana tree skrev:Jag har faktiskt upplevt att dokument som är skrivna i OOo inte ser likadana ut som i MS Word och vice versa, då i Words filformat. Så helt felfritt är det väl inte, eller var i alla fall inte då, ett år sedan kanske, numera kör jag bara med LaTeX. Men det har bara hänt mig med lite mer avancerade dokument med bilder, spalter och dylikt.
Brukar vara avståndet mellan raderna som skiljer när man öppnar ett dokument i OOo som är skrivet i MS Office.
Jag har en lösning som heter msttcorefonts som finns i Ubuntus förråd. Då blir dokumenten nästan exakt samma.
Tyvärr saknas dock Arial Narrow i msttcorefonts. Men vill man ha smalare tecken kan man ju ställa in det i OpenOffice.org. Kommer inte ihåg, men Arial med bredd inställd på någonstans kring 80% motsvarar nog ungefär Arial Narrow. Man får testa sig fram.

Dessutom, om man har ett visst teckensnitt i Windows, så kan man väl bara kopiera ttf-filen till sin teckensnittsmapp i Ubuntu, om jag inte minns fel. Borde vara lagligt också, om man redan betalat för sin Windows. Kanske värre med det om man inte har Windows och istället "snor" sitt teckensnitt från kompisens Windowsdator.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Lars

Inlägg av Lars »

Johnny Rosenberg skrev:Borde vara lagligt också, om man redan betalat för sin Windows.
Tyvärr inte: "You are not allowed to copy, redistribute or reverse engineer the font files". Typsnitt kostar i allmänhet pengar, om de inte är släppta under en fri licens. Arial Narrow kostar t.ex. $110 för 5 användare.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Lars skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Borde vara lagligt också, om man redan betalat för sin Windows.
Tyvärr inte: "You are not allowed to copy, redistribute or reverse engineer the font files". Typsnitt kostar i allmänhet pengar, om de inte är släppta under en fri licens. Arial Narrow kostar t.ex. $110 för 5 användare.
Jo, men om du har en laglig installation av Windows (och därmed också Arial Narrow) så har du ju betalat för det redan. Du har betalat för åtminstone 1 användare. Installerar du nu Ubuntu på samma dator är du ju fortfarande bara en användare. Teckensnittet lämnar ju inte ens datorn. Dessutom behöver man kanske inte ens kopiera teckensnittet, räcker det inte med att länka till det? Då har man fortfarande bara teckensnittet på ett enda ställe: Där man betalat för att ha det. Således lagligt, eller?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Johnny Rosenberg skrev:
Lars skrev:
Jo, men om du har en laglig installation av Windows (och därmed också Arial Narrow) så har du ju betalat för det redan. Du har betalat för åtminstone 1 användare. Installerar du nu Ubuntu på samma dator är du ju fortfarande bara en användare. Teckensnittet lämnar ju inte ens datorn. Dessutom behöver man kanske inte ens kopiera teckensnittet, räcker det inte med att länka till det? Då har man fortfarande bara teckensnittet på ett enda ställe: Där man betalat för att ha det. Således lagligt, eller?
Svår att veta exakt vad man får göra och inte, men det står att kopiera är förbjudet men om man gör en mjuk länk så borde det vara lagligt :) Det bästa är nog dock att inte använda MS fonts just därför att alla inte kan använda dem.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"