Installation från 7.04 till 8.04
Installation från 7.04 till 8.04
Hej
Har en laptop (Fujitsu-Siemens Amilo) som jag testat installera flertal Linux-distar. Men av 15 olika distar har jag bara lyckats med tre, bl.a. Ubuntu 7.04. Ubuntu 7.10 och den nya 8.04 fastnar bara mitt i installationen. Och jag har försökt på otaliga sätt efter otaliga goda råd, men ack nej.
Då jag är väldigt nyfiken av mig och älskar att pula med program, inställningar och diverse kommandon så har mitt system blivit segt och konstigt. Skulle vilja installera om till nytt och fräscht. Men för att göra det måste jag först installera 7.04, sedan uppgradera till 7.10 för att sedan uppgradera till 8.04.
Frågan är då följande:
kan jag installera 7.04 och sedan uppgradera direkt till 8.04?
Vårhälsning
Michael
Har en laptop (Fujitsu-Siemens Amilo) som jag testat installera flertal Linux-distar. Men av 15 olika distar har jag bara lyckats med tre, bl.a. Ubuntu 7.04. Ubuntu 7.10 och den nya 8.04 fastnar bara mitt i installationen. Och jag har försökt på otaliga sätt efter otaliga goda råd, men ack nej.
Då jag är väldigt nyfiken av mig och älskar att pula med program, inställningar och diverse kommandon så har mitt system blivit segt och konstigt. Skulle vilja installera om till nytt och fräscht. Men för att göra det måste jag först installera 7.04, sedan uppgradera till 7.10 för att sedan uppgradera till 8.04.
Frågan är då följande:
kan jag installera 7.04 och sedan uppgradera direkt till 8.04?
Vårhälsning
Michael
-
Re: Installation från 7.04 till 8.04
kort och koncist, nix
Mao en skitdator jag skaffat mig, som inte är förtjust i Linux. Hört från andra håll att de som skaffat sig en Amilo haft problem med Linuxar. Eller är det Linux som har problem med Amilo?
Skulle gärna vilja höra från andra som har samma problem och hur ni har löst det. Om det nu finns en lösning, jag har inte lyckats
Michael
Skulle gärna vilja höra från andra som har samma problem och hur ni har löst det. Om det nu finns en lösning, jag har inte lyckats
Michael
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om du kört installationen från desktop-skivan så kanske det skulle funka bättre om du försökte med alternate-skivan istället.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Luxwarp
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Tanka hem ubuntu 8.04 http://ubuntu-se.org/drupal/download här och bränn ut på en cd så är det klart att installera, vrf krångla med 7.04 osv:)
Därför att datorn hänger sig när jag försöker installera 8.04, likaså när jag provar på 7.10. Bara 7.04 har jag lyckats installera. Men 7.10 å 8.04 fungerar fint på våra andra fem datorer, så cd-skivorna är det inget fel på 

-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Eftersom 8.04 är en LTS-version så går det faktiskt att uppgradera direkt från 6.06, du kanske kan testa med det.
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Fungerar alldeles utmärkt med hjälp av update-managern.Lars skrev:Eftersom 8.04 är en LTS-version så går det faktiskt att uppgradera direkt från 6.06, du kanske kan testa med det.
Jag uppgraderade igår från 7.10 till 8.04, det gick inte bra.

Listan över det som krånglade (krångla är i detta fall ett mycket milt ordval) är för lång för att räkna upp här.

Efter jag konstaterat att min version av hardy inte fungerade började jag klia mig lite i huvudet och funderade över hur lösa?

Jag är i flyttartagen här och bor, sedan ett par veckor, i kartong, DVS jag har inte den blekaste om var mina CD/RW finns.
Men hittade en bok med en CD i (dapper) och installerade den. Från Dapper uppgraderade jag sedan direkt till hardy, med ett gott resultat bortsett från att jag inte kan hitta vlc i Synaptic och den krånglar när jag vill installera Mplayer, men för övrigt fungerar det.

-
Jag har en också Amilo som jag först installerade 7.04 på (utan problem), sen uppdaterade jag till 7.10 (utan problem) och planen är att uppdatera till 8.04, men det får nog vänta lite tror jag. Jag kör Kubuntu iofs, men det borde inte vara nån skillnad...(?)paganini skrev:Mao en skitdator jag skaffat mig, som inte är förtjust i Linux. Hört från andra håll att de som skaffat sig en Amilo haft problem med Linuxar. Eller är det Linux som har problem med Amilo?
Michael
Lyckades ovanligt väl med installationen av 8.04. Egentligen inga problem.
När jag stänger av kommer en längre terminaltext, som jag inte vill se.
Var kunde man stänga av denna text ?
När jag stänger av kommer en längre terminaltext, som jag inte vill se.
Var kunde man stänga av denna text ?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Tjena,
Jag har en Amilo A1650 och har kunnat installera Gutsy utan problem förutom smågrejer som quickkeys etc. Ska se hur det går med 8,04, har inte fixat det än.
.....Nix den hänger sig när den ska starta partitionshanteraren.
*Uppdaterad*
Jag har lyckats att uppdatera från Gutsy till hardy. För att få igång wifi kolla in den här bloggen. http://whyamistilltyping.wordpress.com/ ... milo-1650/
Jag har lyckats att fixa mitt trådlösa och är mycket stolt hehe!
Richard
Jag har en Amilo A1650 och har kunnat installera Gutsy utan problem förutom smågrejer som quickkeys etc. Ska se hur det går med 8,04, har inte fixat det än.
.....Nix den hänger sig när den ska starta partitionshanteraren.
*Uppdaterad*
Jag har lyckats att uppdatera från Gutsy till hardy. För att få igång wifi kolla in den här bloggen. http://whyamistilltyping.wordpress.com/ ... milo-1650/
Jag har lyckats att fixa mitt trådlösa och är mycket stolt hehe!
Richard