Squid klipper wlan-anslutning

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
BrigTSD

Squid klipper wlan-anslutning

Inlägg av BrigTSD »

Varför klipper squid min wlan-anslutning när jag laddar ner en stor mängd data? I senaste fallet rörde det sig om en iso-fil på 700 MB som bara hann en liten bit innan anslutningen klipptes. Det händer inte om jag använder en klient-dator som har kabel-anslutning.

Är det någon här som är duktig på squid som kan tala om för mig vilken regel det är som säger åt den att göra så?
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Re: Squid klipper wlan-anslutning

Inlägg av Iceron »

Har du wifi-AP eller har du ett nätverkskort i brandväggen?

Kan du posta loggarna?
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Iceron skrev:Har du wifi-AP eller har du ett nätverkskort i brandväggen?

Kan du posta loggarna?

Kod: Markera allt

router <------------------- Laptop
                                |           (Trådlös AP)
                                |
                   -----------------------
                   |                     |
               Proxy                  Klient
               (squid)
Så ser nätverket ut. Routern används som brandvägg, trådlös AP och DNS. Servern i nätverket har squid, apache och lite annat.

Är det någon speciell log du syftar på? Squid-loggarna verkar inte ha gett några speciella utslag vid tillfället.
Användarvisningsbild
Iceron
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

Joo, det kanske inte är squid öht kanske? Eller så kanske det blir för mycket för proxyn.
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Det är möjligt. Jag får kika vidare på det där sen. Jag kom på att jag har nog aldrig laddat ner en så stor fil via webläsaren på någon av de andra klienterna. Om det är proxyn som strular så borde det ske vid vilken klient man än sitter vid och inte bara via wlanet.
Användarvisningsbild
Iceron
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

Precis, på min ap (som jag inte använder) så klipper den wlan anslutningen titt som tätt, men inte när man är i samma rum som den, men ifall det är en vägg imellan.
Kolla loggarna på klienten då frånkopplingen sker.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"