Hej!
Jag har ett nyinstallerat Ubuntu (hardy heron beta) men kommer inte åt internet då laptopens trådbundna nätverkskort lagt av, så jag kan inte göra några uppdateringar. Jag har dock mobilt bredband som jag vill få igång men har lite hönan och ägget-problem. Tänkte få igång det mha vodafons program som även ska funka för 3 stod det någonstans (se sista länken i stycket där ner). det är en *.deb-fil från sidan https://forge.vodafonebetavine.net/frs/ ... ease_id=14 men om jag minns rätt (är inne i windows nu) så står det att det är något fel med dependencyn.
någon som har tips?
(ställena jag har kollat på är http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... nd-ii.html och https://www.blogger.com/comment.g?blogI ... 2187724938. i bossiemans står det att man ska ta bort pinkoden från kortet vilket jag inte är jättesugen på, dessutom har jag ingen 3-telefon vilket verkar behövas för att radera pinkoden.
Stort tack på förhand, kommer säkert bli många fler som kommer köpa mobilt bredband och få samma problem så en lösning vore toppen.
Installera 3s mobila bredband offline
Re: Installera 3s mobila bredband offline
Jag kör tres bredband med vodofones klient, funkar toppenbra, du behöver inte ta bort pinkoden. Använde mig av guiden du nämnt: https://www.blogger.com/comment.g?blogI ... 4938&pli=1
Det enda prblem jag upplever är att ibland måste jag starta om programmet ett antal gånger innan det fungerar att koppla upp, tror att det beror på att mitt modem inte får tillräckligt ström när jag kör på batteriet.
Jag är dock allt annat än nöjd med abbonemanget från tre. Försöker få det uppsagt.
EDIT: Kanske ska nämna att jag kör Gutsy och inte Hardy som du gör.
Det enda prblem jag upplever är att ibland måste jag starta om programmet ett antal gånger innan det fungerar att koppla upp, tror att det beror på att mitt modem inte får tillräckligt ström när jag kör på batteriet.
Jag är dock allt annat än nöjd med abbonemanget från tre. Försöker få det uppsagt.
EDIT: Kanske ska nämna att jag kör Gutsy och inte Hardy som du gör.
En 3G mobil är en vanligt mobiltelefon med bl.a videsamtalsfunktioner osv. SIM-kortet kan du stoppa i en gammal Ericsson GH388 om du så vill, du kan bara inte nyttja 3G-tjänsterna då.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Einstein
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Tack för svaren!
sand, varför är du inte nöjd med tre? jag har just köpt det och är nöjd som det funkar i windows just nu, men jag kanske inte har märkt nackdelarna än. menar du att det typ varit smartare att köpa telias mobila? (de har ju en gräns på 5 gb på sitt "obegränsade surfande", därför jag inte valde dem. jag är uppe i 500mb redan nu efter några dagar och har inte äns tankat nått, bara en drivrutin till ljudkortet). ..jag vet inte om problemet är att jag behöver ladda hem någon fil för att kunna installera .deb-filen. har inte riktigt koll på det där med deb, tar.gz och allt vad det heter.
ok hund, då vet jag. ..jag plockade fram tre gamla telefoner från stenåldern som jag hade djupt inne i någon låda. lyckades inte komma in i någon av dem. antagligen så är de bara kass, minns inte ens om de va trasiga när jag bytte ut dem, mer eller mindre tror jag iaf. ..hur som hellst, det var någon som svarat på bossiemans guide och sa att hans/hennes telefon blivit obrukbar efter pinkodsradering. blev lite orolig och vill därför inte köra in kortet i telefonen jag använder nu, tror den e operatörslåst till telia också..
sand, varför är du inte nöjd med tre? jag har just köpt det och är nöjd som det funkar i windows just nu, men jag kanske inte har märkt nackdelarna än. menar du att det typ varit smartare att köpa telias mobila? (de har ju en gräns på 5 gb på sitt "obegränsade surfande", därför jag inte valde dem. jag är uppe i 500mb redan nu efter några dagar och har inte äns tankat nått, bara en drivrutin till ljudkortet). ..jag vet inte om problemet är att jag behöver ladda hem någon fil för att kunna installera .deb-filen. har inte riktigt koll på det där med deb, tar.gz och allt vad det heter.
ok hund, då vet jag. ..jag plockade fram tre gamla telefoner från stenåldern som jag hade djupt inne i någon låda. lyckades inte komma in i någon av dem. antagligen så är de bara kass, minns inte ens om de va trasiga när jag bytte ut dem, mer eller mindre tror jag iaf. ..hur som hellst, det var någon som svarat på bossiemans guide och sa att hans/hennes telefon blivit obrukbar efter pinkodsradering. blev lite orolig och vill därför inte köra in kortet i telefonen jag använder nu, tror den e operatörslåst till telia också..
Har haft tre i några månader. Det har fungerat lite sporadiskt till viss mån. Får oftast Väldigt låg hastighet, inte i närheten av de 7.2mbit man ska kunna komma upp i. När jag har ringt supporten har jag blivit bemött med arrogans och okunskap. Har ibland svårt att ens koppla upp, enligt supporten skulle det bero på att vi har plåttak på huset
konstigt att flickvännens mobil fungerar bra med 3g då. Jag kan inte uttala mig om någon annan operatör eftersom jag inte provat dem. Kanske har jag bara haft lite otur, hoppas att det fungerar bättre för dig.

- Einstein
När jag försöker installera vodafon-programmet får jag följande felmeddelande (Jag har försökt dels med betan och dels med en äldre version):
-------------------------------------------------------------------------------
vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_2.0.beta1_i386.deb
Status: Error: Dependency is not satisfiable: python-twisted
vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386.deb
Error: Dependency is not satisfiable: python-gnome2-extras
jag kan tänka mig att det är problem som löser sig automatiskt om man har en internetuppkoppling, i så fall är det ju ett hönan och ägget-problem. men jag hoppas att det går att lösa på något vis??
Tack på förhand!
vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_2.0.beta1_i386.deb
Status: Error: Dependency is not satisfiable: python-twisted
vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386.deb
Error: Dependency is not satisfiable: python-gnome2-extras
jag kan tänka mig att det är problem som löser sig automatiskt om man har en internetuppkoppling, i så fall är det ju ett hönan och ägget-problem. men jag hoppas att det går att lösa på något vis??
Tack på förhand!
- Einstein
en parentes:
http://www.builderau.com.au/news/soa/Ub ... 149,00.htm
om nästa verion, inteprid ibix: "A particular focus for us will be pervasive Internet access, the ability to tap into bandwidth whenever and wherever you happen to be," said Canonical chief executive Mark Shuttleworth.
Det tackar vi för ^^
http://www.builderau.com.au/news/soa/Ub ... 149,00.htm
om nästa verion, inteprid ibix: "A particular focus for us will be pervasive Internet access, the ability to tap into bandwidth whenever and wherever you happen to be," said Canonical chief executive Mark Shuttleworth.
Det tackar vi för ^^