Klubbsida

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Klubbsida

Inlägg av ebbot »

Har prexis tagit över ansvaret för en klubbhemsida. Kanske tagit lite vatten över huvudet eftersom alla mina tidigare hemsidor enbart byggt på html och gjorts i vi. Nu sitter jag och klurar på design och funktion.

Jag har fixat en "banner" och fixat något som liknar en design men kan alltid behöva tips på ren, enkel design som passar med en röd logotyp.

Den befintliga sidan bygger på asp som jag inte direkt diggar, så jag funderar på att göra den nya i php. Hemsidan behöver ha en nyhetsfunktion som gör att tränare kan logga in och lägga in nyheter och annan information. Informationen måste publiceras dynamiskt, dvs inom ett tidsspann. Om tex en nyhet gäller tom 31 december så ska den hamna överst den 31 december. Gästbok är ett måste samt ett webformulär där man kan maila olika personer. Har tittat på dessa script men vet inte riktigt om de kommer lösa allt, speciellt inte vad gäller att maila olika personer (dvs hänglista med val). Dessutom kanske det finns bättre script därute.

En annan sak jag lurar på är om man måste lägga upp sidor med allt innehåll eller om det inte borde gå fortare att bara ladda annat innehåll när man trycker på en rubrik. Vet bara inte om hur man gör detta enklast.

Alla tips är välkomna och antagligen behövliga. Referenser, böcker, tips, mm. (prövar bluefish för tillfället)
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
ElEmAl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Klubbsida

Inlägg av ElEmAl »

Eftersom du är ute efter rätt avancerade community sajt funktioner vore väl det enklaste och definitivt snabbaste sättet att få upp sajten på att använda dig av nåt av de färdiga system som finns, ex. Joomla eller Drupal ( som det finns trådar om här på forumet ) eller nåt liknande (finns massor av olika frameworks, CMSar och community sajt system, baserade på olika språk (php, python, ruby mm mm) ; bara att välja det som passar dig bäst ). Förutsatt att du har rättigheter till servern och att du har en databas ( typ MySQL).
Bägge nämnda bygger på php, torde ha de funktioner du är ute efter, och har färdiga templat . Det finns dessutom hur mycket hjälp som helst att få på nätet.
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Klubbsida

Inlägg av ebbot »

Jag har sneglat lite på joomla mfl. men tycker att sidan blir för stel. Vet inte om det bara är jag men bara det känns lite som man får en stel sida. Har du några tips på bra guider till någon av dessa. De jag sett har varit på fel nivå, dvs hur man installerar och inte hur man får sidan att bli det man vill den ska bli.

Jag har t.ex. inget behov av forum efterson det är så få medlemmar och den skulle enbart ha gästbok och eventuellt en diskussionstråd. Det är dock lite lockande att kunna ge olika personer olika rättigheter. T.ex. så att tränare kan lägga in aktuella händelser medan enbart jag kan ändra annat. Acajoom och cACL MVC gör detta men kostar ca $140!!! Klubben har noll kronor i kassan pga investeringar i utrustning. Tips om gratisvarianter är mycket välkomna.

Helst vill jag få en ren sida utan loggor och annat. Bara enkel design och information.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"