Ändra storlek på /

pawe
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Ändra storlek på /

Inlägg av pawe »

Tjenare!

Installerade 7.10 igår och följde då en guide. Gjorde partitioner enligt den guiden. Allt har fungerat bra och det är roligt att vara Ubuntare. Men nu till mitt problem. Min partion med monteringspunkt "/" är för liten. Alldeles för liten. Kan inte ens uppgradera till senaste Ubuntu RCn! Som jag vill :)

Finns någon vänlig själ som har något tips på hur jag kan öka utrymmet för denna partition utan att installera om? Jag har inte löst frigjord plats utan måste ta från min separata /home partition.

Har försökt via gparted men där är knapparna med "Ändra storlek" m.m. över suddade.

Tacksam för tips!...
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Ändra storlek på /

Inlägg av Lars »

Gparted är en lysande lösning, men programmet bör köras från live-CD:n.
pawe
Kontakt:

Inlägg av pawe »

För testa den igen. När jag körde den nu nyss så fick jag inte upp panelerna. Så det var inte så lätt att göra något...

Men som sagt, jag testar den igen.. :)

Edit: Nu går det inte ens att köra LiveCD...hehe... :) Den verkar inte boota från CDn längre. Trots att jag ställt så via BIOS. Konstigt...jaja...
pawe
Kontakt:

Inlägg av pawe »

Nu har jag kört fast.

När jag installerade Ubuntu så gjorde en för liten partition. Följde en guide som sa att jag jag skulle göra en partition på 4gb. Det skulle räcka alla gånger. Men 3gig var fyllt direkt och nu kan jag inte uppdatera till senaste ubuntu för att det är för lite utrymme.

Gjorde en enkom home parttion som jag gjorde betydligt större. Denna vill jag nu ta utrymma från och lägga till boot partitionen. Har försökt att göra det genom gparted direkt i ubuntu. Men där är "ändra storlek" knapparna översuddade och går ej att klicka på?

Försökt boota med LiveCDn men det går inte sen jag installarat Ubuntu? Vad kan det bero på?

Brände en livecd med bara gparted på. Den gick finnemang att köra. Men jag får bara felmeddelanden när jag försöker ändra storleken på partitionerna. Kolla filsystemet eller liknande säger den.

Så nu vet jag inte vad jag ska testa...hade tänkt börja om från början (känns inte jätte lockande) men jag klarade inte heller det då jag inte kan köra livecd och installera om :( Det bootar från hd:n hur jag än gör? :(

Någon som har några tips?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Om du till att börja med bara minskar din home-partition, fungerar det med gparted livecd?

Däremot kan jag tänka mig att du kan få problem med din "fyllda" systempartiton. Kruxet är att det behövs lite ledigt utrymme i partitionen för att stuva om data speciellt om du ökar partitionen åt vänster i grafen. Men även det går isf att fixa genom att rensa bort t.ex uppdateringspaketen.
pawe
Kontakt:

Inlägg av pawe »

Kan ej minska home-partitionen med gparted livecd heller. Då får jag felmeddelandet.

Men jag kan ju börja om från början och tömma allt? Men då måste jag lyckas boota från livecd:n. :) Och det gör jag inte....Hur jag än gör så bootar den från HD:n. Inte gparted livecd:n men Ubuntu skivan. Hur kan jag komma runt det?

BTW, älskar Bowmore! 8)
Användarvisningsbild
Shanghai
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Shanghai »

En tanke bara om du ändå ska uppdatera ladda ner Hardy och ominstallera.
I hardy kan du sedan manuellt partitionera och resize "/home" men formatera inte! sedan kan du ta bort och återskapa "/" root och installera hardy där glöm inte att sätta mount point "/home" så att Hardy vet att den ska använda din home partition.
Nu har du nya hardy med dina gamla filer och konfigurationer.
Glöm inte o backa upp bara partionering medför alltid stora risker.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pawe skrev:BTW, älskar Bowmore! 8)
En av mina favoriter också ;D
Shanghai skrev: I hardy kan du sedan manuellt partitionera och resize "/home" men formatera inte! sedan kan du ta bort och återskapa "/" root och installera hardy där glöm inte att sätta mount point "/home" så att Hardy vet att den ska använda din home partition.
Lär knappast fungera med tanke på att pawe inte ens lyckades med GParded LiveCD. Däremot kanske det löser sig om man först tar bort rootpartitionen.
pawe skrev:Men jag kan ju börja om från början och tömma allt? Men då måste jag lyckas boota från livecd:n. :) Och det gör jag inte....Hur jag än gör så bootar den från HD:n. Inte gparted livecd:n men Ubuntu skivan. Hur kan jag komma runt det?
Eftersom din GParted live fungerade så är det strul med din Ubuntu live eller din CD-spelare, dvs du kanske brände CDn för snabbt och/eller har en CD-spelare där lasern behöver rengöras.

Det enklaste och snabbaste är om du kan backa upp det du vill spara och installera om rubbet och då förslagsvis direkt med Hardys RC. Då tar du bort de båda partitionerna (/ och /home) och väljer sen nya storlekar på dem under installationen. Alternativt att du bara tar bort rootpartitionen och försöker ändra storleken på /home. Men eftersom du installerade Gusty häromdan så skulle nog jag i ditt ställe valt att backa upp och göra en ren Hardy-installation, inkl /home.
pawe
Kontakt:

Inlägg av pawe »

Jag blir knäpp!!!

Kan inte boota från Ubuntus live cd skivor...varken 7.10 eller 8.04...

Går skitbra med andra skivor men inte Ubuntu. Efter ett tag när den läst och haft sig på skivorna kan jag klicka på esc för att få fram en lista. Men där kan jag bara välja att starta den installerade versionen av Ubuntu.

Har testat cd läsaren på alla sätt jag kan tänka mig och den fungerar prickfritt. Även skivorna fungerar hur bra som helst när jag kör dom på mina andra datorer. inga problem. Men så fort jag kör den på den här datorn som redan har Ubuntu installerat så händer det ingenting. :(

Hjälp en vilsen och sorgsen Ubuntare...vad ska jag testa att göra härnäst? :)
pawe
Kontakt:

Inlägg av pawe »

Cdn verkar inte vara "monterad"....

Om jag går på Platser -> dator och sedan dubbelklickar på cdn så säger den att den inte kan montera medium....

Ska leka och se om jag lyckas montera den. Men hur gör man en sån sak? Antar att det säkert är det som gör att det inte går så bra för mig att boota från skivan heller.

EDIT.
Från terminalen (mount)...

/dev/sda1 on / type reiserfs (rw,notail)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile type tmpfs (rw)
/dev/sda4 on /home type reiserfs (rw)
/dev/sda5 on /media/sda5 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,noatime,allow_other,default_permissions,blksize=4096)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
nfsd on /proc/fs/nfsd type nfsd (rw)

EDIT igen...

Kommer inte åt några skivor från Ubuntu... :(
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Beror nog på att den CD-läsaren och skivorna brända på en annan? inte lirar ihop. Att skivorna fungerar i andra läsare är ingen garanti. Har du bränt dem med lägsta hastighet?
pawe
Kontakt:

Inlägg av pawe »

Nu har jag testat runt som en galning.

Det är inget fel på skivorna.

Läsaren fungerar också som den ska. Fysiskt sätt i alla fall :)

Liveskivor tex aparted fungerar utan problem. Men den bootar inte från en Ubuntu skiva. Och mina Ubuntu-skivor har hittils fungerar felfritt på 4 andra datorer.

Så det är något knas med att Ubuntu inte hittar spelaren eller något. Ska försöka lira vidare och låtsas som att jag vet vad jag kan söka efter.

Annars får jag väl bittert gå tillbaka till Windows.... :(
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pawe skrev:Annars får jag väl bittert gå tillbaka till Windows.... :(
Inte ska du behöva det :)

Ditt problem är att din CD-läsare har problem med att läsa skivan.
Det kan beror på flera saker och de mest troliga är
- en för svag bränning, t.ex för snabbt bränd eller dåligt medium
- en smutsig laser

Har du provat att bränna en ny Ubuntu CD-avbild med t.ex 4x hastighet?

Det senare kan du fixa med en speciell rengöringsskiva, kostar inte många kronor. En annan hade samma typ av problem, brände ett antal skivor som han inte lyckades boota med. Skrev sen jag att han skulle göra ren lasern och efter det så blev den som ny och bootade alla skivor han bränt. Behövs så lite skit på lasern, inte ens synligt för blotta ögat, för att en CD-spelare ska börja strula.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pawe skrev:Så det är något knas med att Ubuntu inte hittar spelaren eller något. Ska försöka lira vidare och låtsas som att jag vet vad jag kan söka efter.
Glömde detta. Det är inte Ubuntu som är boven, det är Bios som inte ser den som en bootbar skiva.
pawe
Kontakt:

Inlägg av pawe »

Nu har jag testat att bränna nya skivor i både 2x och 4x med samma resultat.

Ska fixa mig en rengöringsskiva i helgen för att se om det kanske blir bättre då.

Det konstiga är att gparted live cd fungerar?

och alla andra skivor som jag sätter i datorn. Men den vägrar att boota från Ubuntu skivorna.

GRUB Loading stage 1.5. står det länge och väl medan cdn "hackar" och försöker dra igång....

Skriver här när jag lyckas, om jag lyckas....

Kan det fungera om jag bootar och installerar Windows igen...och sen Ubuntu?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pawe skrev:GRUB Loading stage 1.5. står det länge och väl medan cdn "hackar" och försöker dra igång....
Ok, CD bootar ju faktisk, missförstod dig lite där, men det verkar ändå som att CD-spelaren har problem att läsa disken eftersom skivan funkar med andra läsare. En rengöring av lasern bör göra susen.
pawe
Kontakt:

Inlägg av pawe »

Jag får hoppas det :) Vore väldigt skönt i alla fall...ska testa det imorgon.

Nu ska jag gå och ta mig en Bowmore!! Tack för hjälpen så här långt! väldigt uppskattat...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Lyckans du :) Själv får jag "nöja" mig med en Ardbeg ;D
pawe
Kontakt:

Inlägg av pawe »

Ardbeg är ju inte heller att leka med :)

Nu har jag kört en rengörings-cd också. Inte heller det hjälper. Man blir ju lite smått galen :)

Nu är jag fruktansvärt nära att ge upp...men det var roligt så länge det varade. Allt för att jag följde den där jävla guiden när jag installerade...."4 GB räcker gott och väl"...in my ass... :)

Ubuntu vill inte alls göra som jag säger på min bärbara...är nog bara bita i det sura äpplet.. :(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Kan du ändra partionsstorleken genom att starta med nån helt annan CD, tex Knoppix? Ibland när allt strular för mej så brukar Knoppix vara räddningen :) http://knopper.net/knoppix/index-en.html
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"