Uppgradera till 8.04...
-
Uppgradera till 8.04...
Jag tänkte bara fråga om hårddisken formateras när jag uppgraderar från 7.10 till 8.04. Måste jag spara dokument med mera som jag vill ha kvar?
//Samuel
//Samuel
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Re: Uppgradera till 8.04...
Inte om du uppgraderar med "update-manager -d".
Men ta backup ändå, alltid bättre att vara på säkra sidan - ifall något inte fungerar sedan.
Men ta backup ändå, alltid bättre att vara på säkra sidan - ifall något inte fungerar sedan.
/ Mattias från designbilder.se
Nu när Ubuntu 8.04 kommer vill jag och många andra installera Ubuntu från början.
Hur får jag Ubuntu att fungera. Vill se filmer, mp3, bilder på internet, rörlig grafik,
midi, osv.
Vad allt är det som måste installeras?
Att experimentera leder bara till massor med onödiga installationer.
Man kanske dessutom inte alltid vet vad man gör. Det där med helt fri och öppen
mjukvara kunde ju förpassas till gobuntu.
Hur får jag Ubuntu att fungera. Vill se filmer, mp3, bilder på internet, rörlig grafik,
midi, osv.
- defatist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
En bra början är att installera: ubuntu-restricted-extraschrister skrev:Nu när Ubuntu 8.04 kommer vill jag och många andra installera Ubuntu från början.
midi, osv.
Finns i: Program->Lägg till/Ta bort...
Ubuntu restricted extras var en bra blandning. Synd att det är bara en stjärna.
(När många problem skulle lösas tidigare hade man installerat en
komponent åt gången av detta samlade Ubuntu restricted extras)
Har man tillbehör som bredband, skrivare mus och tangentbord skall man ha detta påkopplat.
Skrivaren blir inställd med sin rätta driver och bredbandet blir rätt inställt osv. Det blir mindre knåpande
och går snabbare.
(När många problem skulle lösas tidigare hade man installerat en
komponent åt gången av detta samlade Ubuntu restricted extras)
Har man tillbehör som bredband, skrivare mus och tangentbord skall man ha detta påkopplat.
Skrivaren blir inställd med sin rätta driver och bredbandet blir rätt inställt osv. Det blir mindre knåpande
och går snabbare.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Fast GNU/Linux är inte som windows att en installation/avinstallation fördärvar hela systemet. Det är ganska lite man kan knasa till genom att köra Synaptic, det är väl först i terminalen och som root (="superanvändare) som man kan förstöra så mkt.christer skrev:Att experimentera leder bara till massor med onödiga installationer.
Sedan, vad gäller backup, så ligger (i princip) alla användarrelaterade filer i /home som alltså är det som du bör säkerhetskopiera. Ett annat "trick" är att ha /home på en egen partition eftersom man då kan ominstallera ett system helt utan att påverka just /home. Det är också under /home som dom flesta program lägger inställningar (t.ex. tillägg och bokmärken i Firefox) så dessa filer följer också med vid en säkerhetskopiering eller ligger säkert om /home ligger på egen partition.
/home rules helt enkelt!

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Home kan kopieras på flera sätt.
En gång märkte jag mina filer och kopierade. Det blev bra.
En annan gång märkte och kopierade jag även det osynliga i Home.
Då fick jag ingen ny dator allt var sig lika.
En gång märkte jag mina filer och kopierade. Det blev bra.
En annan gång märkte och kopierade jag även det osynliga i Home.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det som brukar vara idén med att använda en separat home. Alla inställningar är kvarchrister skrev:En annan gång märkte och kopierade jag även det osynliga i Home.

Vi hamnar väl på något slag av filosofi där ingenting är rätt men allt kan vara lämpligt. Ubuntu
och Linux vill gärna bli sådant. Man kan säga att det är böjligt och tänjbart nästan i det oändliga.
Home är din Hemmapp inte dina Filer.
Home har smittats med programvara, särskilt då den osynliga delen. Vill man enbart spara sitt arbete,
sitt jobb, så är det inte ens Hemmap, som man skulle tro.
När det nu då en gång finns så pass mycket i ens hela Hemmapp, då kan också en Ubuntuversion
finnas med. Visst har jag fel, men också rätt. Hade disken full och arkiverad. Men ack och ve
Du har inga rättigheter, du kan inte ändra rättigheter då du inte är dess ägare. Hemska meddelanden.
Men du är ju ingen fattig gosse ge Ubuntu med och ditt arkiv fungerar som smort bara att stoppa
i en dator nästan vilken som helst och allt fungerar perfekt. Dessutom kan du uppleva något
nostalgi över den gamla goda fungerande versionen. Separat Home är väl inte nödvändigt i detta fallet.
och Linux vill gärna bli sådant. Man kan säga att det är böjligt och tänjbart nästan i det oändliga.
Home har smittats med programvara, särskilt då den osynliga delen. Vill man enbart spara sitt arbete,
När det nu då en gång finns så pass mycket i ens hela Hemmapp, då kan också en Ubuntuversion
finnas med. Visst har jag fel, men också rätt. Hade disken full och arkiverad. Men ack och ve
Du har inga rättigheter, du kan inte ändra rättigheter då du inte är dess ägare. Hemska meddelanden.
Men du är ju ingen fattig gosse ge Ubuntu med och ditt arkiv fungerar som smort bara att stoppa
i en dator nästan vilken som helst och allt fungerar perfekt. Dessutom kan du uppleva något
nostalgi över den gamla goda fungerande versionen. Separat Home är väl inte nödvändigt i detta fallet.
-
Seperat home är alltid bra förutom man man har en väldigt liten hårddisk.christer skrev:Vi hamnar väl på något slag av filosofi där ingenting är rätt men allt kan vara lämpligt. Ubuntu
Home är mappen där man har sina egna filer samt alla inställningar som rör just dig. Alltså inställningar som ändrar utseende, bakgrundsbild etc.
Vill man bara spara sitt arbeta, sitt jobb som du nu säger så är home den perfekta platsen. Dock kanske under en undermapp som heter dokument

- farmfield
- Kontakt:
Men praktiskt blir det ju så, att med en identisk home så blir ju en nyinstallation bara en kopia av gamla rent utseendemässigt, hehe, samt att problem med program kan följa med om problemen hängde ihop med info som fanns i nån dold mapp under home... Ett tricks, om man t.ex. har problem med Firefox, är att gå in i /home, välja att visa dolda filer och sen radera Firefox-mappen så nästa gång man startar Firefox så är det 100% rent, som nyinstallerat!
...och det gäller i princip alla program om har en dold inställningsmapp under /home...

- vulfgar
- ung forumnörd
Om man har en separat /home och bara vill behålla en del inställningar, så kan man ju göra kopia på /home på nån annan disk, tex en bärbar och efter en total ominstallation där man formatterat även /home så kopierar man bara tillbaka det man vill ha, inställningar till dom program man saknar osv. Eller så kan man låte /home vara som den är, utan att formattera om den, men radera många av dom dolda filerna som innehåller programinställningar. Det är alltså aldrig fel med en separat /home, man har då total valfrihet. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag gjorde en backup på Home med programmet "Keep" och fick en massa felmeddelande på filer den inte kunde gör backup på.
Är det bättre att bara kopiera Home foldern, får man med sig allt då, om det nu är viktigt att få med sig allt ?
Eller är det det som är under home/"användarnamn" som är det som man ska göra backup på?
(jag menar systemet, inte det som man själv skapar, som bilder och dokument som man alltid ska göra backup på)
Är det bättre att bara kopiera Home foldern, får man med sig allt då, om det nu är viktigt att få med sig allt ?
Eller är det det som är under home/"användarnamn" som är det som man ska göra backup på?
(jag menar systemet, inte det som man själv skapar, som bilder och dokument som man alltid ska göra backup på)
- maths57
Jag tänker så här: kanske ska jag tänka till nu inför 8.10? Hur ska jag organisera mig så att nästa uppgradering blir smidig?
Alla dolda filer i hemkatalogen behöver man väl inte. Men .vimrc är ett måste.
Sedan filerna för e-posten i Evolution, var nu de finns. Bokmärkena i Firefox som man kan exportera. Mapparna Dokument, Bilder etc. ..................... Sedan kan man köra en bakup på allt det och köra en ren installation. Få se om jag agerar klokare den här gången. 

Peppar peppar, allt gick ju bra. allt fungerar bättre, YouTube, ljud o.s.v.
känns som ett himmelrike. Kan inte upprätta någon kontakt med min trådlösa accesspunkt, men ser den i burken.
Bara en tidsfråga så är det löst, man gör det nog på annat sätt än förut.
Som tur så fick jag behålla mina inställningar när det gällde utseendet, så jag slapp se Ubuntu "brun".
Vet någon vem som är ansvarig för valet av den bruna färgen, vet någon var han/hon bor.
känns som ett himmelrike. Kan inte upprätta någon kontakt med min trådlösa accesspunkt, men ser den i burken.
Bara en tidsfråga så är det löst, man gör det nog på annat sätt än förut.
Som tur så fick jag behålla mina inställningar när det gällde utseendet, så jag slapp se Ubuntu "brun".
Vet någon vem som är ansvarig för valet av den bruna färgen, vet någon var han/hon bor.

Nya installationen gjorde att jag behövde fylla i WPA nyckeln/network passwordet igen, så nu fungera alla nätverk.
Hade Totem avinstallert och använde VLC mediaplayer istället.
VLC var mycket mångsidigare och kunde spela upp filmer med valbar text, bättre färger flera olika
format. " VLC is the VideoLAN project's media player. It plays MPEG, MPEG2, MPEG4, DivX, MOV, WMV, QuickTime,
mp3, Ogg/Vorbis files, DVDs, VCDs, and multimedia streams from various network sources."
Är Totem i Hardy Heron lika bra nu ? Det var ett terminalelände utan like att förbättra och ställa in (konfigurera) Totem.
VLC var mycket mångsidigare och kunde spela upp filmer med valbar text, bättre färger flera olika
format. " VLC is the VideoLAN project's media player. It plays MPEG, MPEG2, MPEG4, DivX, MOV, WMV, QuickTime,
mp3, Ogg/Vorbis files, DVDs, VCDs, and multimedia streams from various network sources."
Är Totem i Hardy Heron lika bra nu ? Det var ett terminalelände utan like att förbättra och ställa in (konfigurera) Totem.
Senast redigerad av 1 christer, redigerad totalt 25 gånger.
Försvinner alla installerade program, filer och inställningar om man kör "update-manager -d"?
Är sugen på att uppdatera men har mycket program och sånt.
Är sugen på att uppdatera men har mycket program och sånt.
- farmfield
- Kontakt:
Hur schysst var det då, att trycka upp ett kattanus mitt i ansiktet på en kattallergiker, hehe? xD
-
Nädå, allt finns kvar, fast i nyare versioneraltho skrev:Försvinner alla installerade program, filer och inställningar om man kör "update-manager -d"?