Klart skepp!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Klart skepp!

Inlägg av Urban Anjar »

3 dagar kvar står det bredvid ubuntuloggan ovanför där jag skriver.

-Tre dagar innan den stora anstormningen av nya medlemmar -- sänker de servern igen? Reservplaner?
-Tre dagar innan pressen vaknar till liv (jag skickade ett litet meddelande om RCn, men det blir nog inget stort av det, bara en teaser). Har vi någon översättning av ubuntu.com's pressmeddelande?
-Tre dagar innan alla nybörjare kommer och behöver hjälp.

Vad har vi missat?

Vad kan vila nu när det blir lite kaotiskt?

Det blir säkert en massa saker som jag och Bossieman inte hinner svara på och bestämma om, men om alla agerar med ubuntu och för Ubuntu, blir det säkert bra.

Det ser i alla fall ut som att Ubuntu 8.04 blir riktigt bra, så nu är det upp till oss! Nu fixar vi Bug #1!

//Urban
Lars

Re: Klart skepp!

Inlägg av Lars »

Urban Anjar skrev:-Tre dagar innan den stora anstormningen av nya medlemmar -- sänker de servern igen? Reservplaner?
Reservplanen är att tillfälligt stänga ner delar av webbplatsen, jag har förberett en statisk sida för att informera om detta. Min förhoppning är att vi kan hålla forumet öppet, och kanske stänga ner wikin/drupal... men vi får se hur det går.

På torsdag ändras nedräknaren automatiskt till "Ladda ner nu" och länkar till http://ubuntu-se.org/drupal/download. Sidan måste uppdateras med färsk information. Vem tar på sig det?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Lars skrev:På torsdag ändras nedräknaren automatiskt till "Ladda ner nu" och länkar till http://ubuntu-se.org/drupal/download. Sidan måste uppdateras med färsk information. Vem tar på sig det?
Jag fixar det på torsdag.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Hur många nya medlemmar räknar ni med?

Pratar ni om flera 1000 på en gång eller..?

Det kan nog vara bra att vara förberedd på en mass-anstormining..!

:D
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Ubuntu33 skrev:Hur många nya medlemmar räknar ni med?

Pratar ni om flera 1000 på en gång eller..?

Det kan nog vara bra att vara förberedd på en mass-anstormining..!

:D
Kommer antagligen bli en hel del nytt folk, inte i tusental, men förhoppningsvis några hundra de närmaste veckorna.
Det kommer också bli ett stort intresse av forumet vilket leder till många besökare, och det kan ställa till problem.
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Vilken tid kommer det släppas? Är det värt att sitta uppe på kvällen och sätta igång nedladdning vid tolv-tiden, eller är det bättre att vänta till morgonen?
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

kollektivist skrev:Vilken tid kommer det släppas? Är det värt att sitta uppe på kvällen och sätta igång nedladdning vid tolv-tiden, eller är det bättre att vänta till morgonen?
Som alltid, var ute i god tid och ladda ner torrentfilen + md5sum. Se sedan till att seeda så mkt ni kan under någon vecka för att avbelasta servrarna.
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

zero gravity skrev:
kollektivist skrev:Vilken tid kommer det släppas? Är det värt att sitta uppe på kvällen och sätta igång nedladdning vid tolv-tiden, eller är det bättre att vänta till morgonen?
Som alltid, var ute i god tid och ladda ner torrentfilen + md5sum. Se sedan till att seeda så mkt ni kan under någon vecka för att avbelasta servrarna.
Vad är md5sum? :O
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kanske någon med god koll på torrent-tekniken skulle kunna skriva en pedagogisk handledning om detta, seeda? Hur gör man det till exempel?
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

kollektivist skrev:
zero gravity skrev:
Vad är md5sum? :O
En md5sum är en kombination av tecken som identifierar en fil. Den genereras utifrån hela filen och är nästintill unik. Detta gör att man kan kolla filen man laddat ner mot dess md5sum.
På så sätt kan man se att det är exakt den filen man fått ner. Det går även att använda md5sum för att kolla så en bränd skiva har exakt samma innehåll som ISO filen man brände.
Det är detta man bla gör när man kontrollerar skivans integritet från startmenyn.
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Jag brukar ladda ner med hjälp av torrentfiler, vilket inte är så krångligt, eftersom programmen gör allting automatiskt. Så länge jag vet var jag ska ladda ner det någonstans är det inte så svårt. För rtorrent (som jag har) är det bara att lägga den nedladdade torrent-filen i en speciell mapp så laddas filerna torrenten pekar på ner automatiskt och läggs i en annan mapp. Under hela tiden då jag laddar ner seedas informationen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Seed

zero gravity: Hm, verkar krångligt. Kommer det finnas någon officiell torrentfil som man kan ladda ner så att man slipper hålla rada på sånt?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Tar säkert inte lång stund innan Ubuntu är utlagt på Isohunt eller någon av de andra torrentsajterna gissar jag.

http://isohunt.com/torrents/?iht=-1&ihq=ubuntu
Lars

Inlägg av Lars »

Mmd5sum ska egentligen inte behövas, bittorrent-klienten gör ungefär samma sak automatiskt (med SHA1 istället för MD5) och hämtar hem ny data om det blir fel. Och om man använder de officiella torrent-filerna är väl risken inte så stor att man får en crackad version. Fast egentligen borde de ju GnuPG-signera sina filer.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Lars skrev:Mmd5sum ska egentligen inte behövas, bittorrent-klienten gör ungefär samma sak automatiskt (med SHA1 istället för MD5) och hämtar hem ny data om det blir fel. Och om man använder de officiella torrent-filerna är väl risken inte så stor att man får en crackad version. Fast egentligen borde de ju GnuPG-signera sina filer.
Crackad version?

Hur?

Ubuntu behöver väl inte crackas?
Lars

Inlägg av Lars »

DimensionX skrev:Crackad version?
Någon illvillig person skulle kunna sprida en version som innehåller bakdörrar eller annan skadlig kod. Det är en av anledningarna till att använda md5sum för att verifiera att det är Canonicals officiella ISO-avbild.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Lars skrev:
DimensionX skrev:Crackad version?
Någon illvillig person skulle kunna sprida en version som innehåller bakdörrar eller annan skadlig kod. Det är en av anledningarna till att använda md5sum för att verifiera att det är Canonicals officiella ISO-avbild.
Aha, då fattar jag.

md5sum brukar så gott som alltid vara med.

Sen har man nog knappast tid med det om man skall lägga ut en torrent snabbt. :)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Urban Anjar skrev:Kanske någon med god koll på torrent-tekniken skulle kunna skriva en pedagogisk handledning om detta, seeda? Hur gör man det till exempel?
Har börjat på en startguide för Ubuntu. En steg för steg guide från installation till fullt fungerande system med alla codex, fungerande grafikkort etc.

http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Ubuntu1step

Jag kommer knappt ha någon tid i veckan att arbeta på den, så det hade uppskattats om fler började arbeta på den.
Lars

Inlägg av Lars »

zero gravity skrev:Har börjat på en startguide för Ubuntu. En steg för steg guide från installation till fullt fungerande system med alla codex, fungerande grafikkort etc.
Försök samordna den med de som redan finns på http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Lars skrev:
zero gravity skrev:Har börjat på en startguide för Ubuntu. En steg för steg guide från installation till fullt fungerande system med alla codex, fungerande grafikkort etc.
Försök samordna den med de som redan finns på http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation
Redan gjort :)
Guiden är tänkt att visa steg för steg ge kort info och sedan länka dit man hittar informationen.
Så t.ex. installationsbiten pekar direkt till den sidan du länkade.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Allt klart?!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"