Problem med GDM?

Phlad1934
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem med GDM?

Inlägg av Phlad1934 »

Tjena alla glada! Jag har länge haft problem med xserver-xorg , nvidia drivers och linux kerneln. Jag lyckades köra upgrade kommandot i shell och fick ner massa nya uppdateringar, bla. något med xserver och kernel och nvidia..

Men när jag sedan kör sudo /etc/init.d/gdm start , så blinkar skärmen några gånger innan jag kommer in i Ubuntu.. men då utan menyer och det enda som syns är muspekaren, tangentbordet svarar inte så jag får inte upp någon terminal, och jag kan enbart skifta mellan shell och det grafiska ubuntu .. jag undrar vad jag ska göra för att få tillbaka menyerna.. ska jag vänta 5dagar på full versionen? eller finns det någe kommando? här kommer en liten film på hur det var tidigare, och bilden på hur det är nu!
*EDIT* Notera att detta problem har jag även haft med 7.10 versionen innan jag gick över till Hardy Heron betan

http://www.sendspace.com/file/n9lj72 <-filmen hur det var förut

http://img248.imageshack.us/my.php?image=img0092ge8.jpg <- bilden på hur det är nu

Tack på förhand! O0
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Problem med GDM?

Inlägg av Hund »

Vad har du för grafikkort? Jag har sett en annan med samma problem i 8.04 Betan med ett nVidia 7800 GT från Gigabyte.

Öppna TTY1: Ctrl + Alt + F1 och uppdatera Ubuntu helt med kommandot sudo apt-get upgrade.
Starta sedan om datorn när allt är klart.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Phlad1934

Inlägg av Phlad1934 »

Jag använder ett nVidia 6800LE 256MB. Jag har redan kört upgrade och update kommandona men jag får lite uppdateringar men det blir ändå samma fel, som på bilden, bara en enkel muspekare som syns..
Något annat tips? jag har kört dpkg-reconfigure xserver-xorg, kört startx men då får jag bara en grön blinkande bild ( http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 2&p=176657 ) även Forcevideo kommandot vägrar funka..

efter varje uppdatering/uppgraderings kommando jag kör får jag några felmeddelanden på program som behöver köra --configure, så jag prövade men kommandot funkar ej..
Frågan är vad som är problemet, om det är kerneln, nvidia, eller gdm eller xserver?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har tyvärr inga idéer alls. ???
Phlad1934

Inlägg av Phlad1934 »

Ska jag låta felet kvarstå 5dagar tills fullversionen släpps?
Tror du det löser sig med någe upgrade kommando då? Eller ska jag köra in 7.10 och installera om rubbet? För programmen går ju att hämta hem igen .. sen kör jag dualboot nu med xp så frågan är om jag kan installera Ubuntu på den disk jag redan kör ubuntu? För jag hade ubuntu på hela disken innan jag partionerade och körde in xp på den andra, men nu gör jag det ju tvärtom så funkar det fortf?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Fungerade det bra med 7.10? Isf kan du köra in den versionen igen tills vidare. Jag kan inte alls svara på om dom skulle hinna lösa detta på 5 dagar. Men det är inte troligt, tyvärr.

Enklast blir om du kör om Ubuntu där du redan har Ubuntu. Och det är bara att installera på rätt hårddisk så löser sig resten av sig själv. :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"