Separat /home partition - Att hava eller inte hava.......

swedpool

Separat /home partition - Att hava eller inte hava.......

Inlägg av swedpool »

Har en liten undring när det gäller för- och nackdelar med att ha hemmamappen på en egen partition.

Förutom de vanliga mapparna med dokument, musik och dylikt, innehåller ju även hemmamappen ett gäng med dolda mappar, innehållandes systemfiler till applikationer, om jag inte förstått det hela galet.

Min fråga gäller vad som händer med innehållet i dessa dolda mappar när man gör en nyinstallation av Ubuntu, låt oss säga från att ha haft 7.10 till att smälla in 8.04? Finns det ingen risk att många mappar ligger och tar plats på grund av att applikationen inte längre finns, samt att diverse inställningar inte fungerar?

Tacksam för synpunkter och åsikter gällande detta.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Separat /home partition - Att hava eller inte hava.......

Inlägg av ZX Spectrum »

Det är bara fördelar med att ha /home på egen partition. När man behöver installera om Ubuntu så pekar man på den befintliga /home och vips så har man alla inställningar tillbaka såsom bokmärken i firefox, alla mail, icq (pidgin) m.m.
Det är dom dolda mapparna som innehåller dessa inställningar.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
tweeek

Inlägg av tweeek »

Precis, de dolda mapparna i /home innehåller bara configurationsfiler för de program som är, eller har varit, installerade på ditt system. Så det är inga "riktiga" systemfiler. Om du inte vill ha kvar några inställningar när du uppgraderar eller installerar om systemet, med separat home-partition, så är det bara att de bort de dolda filer och mappar i den hemkatalog. De filer som finns kvar brukar inte heller ta så stor plats, men du kan ju alltid ta bort dolda mappar för program som du inte använder eller har kvar i systemet.

Separat home-partition är att föredra och jag rekommenderar dig att använda det :]
swedpool

Inlägg av swedpool »

Tack för snabb lördagsrespons. Har precis installerat RC-versionen av Hardy, och den fungerar verkligen strålande. Håller på att installera de program jag vanligtvis använder för att förvissa mig om att de funkar som de skall, när det väl är dags för fredagens bestyr med att installera den färdgiga versionen.

Det var i samband med detta som min undring uppstod när det gällde hemmamappen på egen partition. Era svar har övertygat mig, och jag följer rådet vid nästa omblåsning, och den är som sagt inte långt in i framtiden.......

Hade lite småstrul med att hitta funktionen för att dela mappar på internnätverket, hittade inte funktionen under system-->administration, som tidigare i Gutsy. Kom dock på att man kunde högerklicka på mappen som man ville dela ut, och i samband med detta så installerades de filer som behövs för att få det att fungera.

Har ytterligare en snabb fråga. Det tar i runda slängar 1 minute och 20 sekunder att komma fram till inloggningsfönstret i Hardy. Kan ju tyckas lite långt, eller är det normalt? Gutsy på desktopen är betydligt raskare.....

Tack ännu en gång för tips och råd.
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

tweeek skrev:Separat home-partition är att föredra och jag rekommenderar dig att använda det :]
Jag trodde det var ett av Linux tio budord? I skolom hava separat home-partition. ;-)
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
ddaavviidd
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av ddaavviidd »

Är det verkligen safe att ta bort alla inställningsfiler/kataloger? Jag har separat /home, och jag tycker det är lite tråkigt att inte få uppleva ett helt nytt Ubuntu när jag nyinstallerar... Jag har gjort så många ändringar i gnome och gtk och vadhardu, och en del av dem minns jag inte ens hur jag gjorde :)

Om jag blåser bort allt på home utom mina mediafiler och dokument, plus viktiga inställningar i en del program som t ex evolution, det är inget som pajar då? Jag antar att de program som vill ha sina inställningar i /home återskapar sina defaultinställningar om där inte finns några? Eller finns det program och delar av Ubuntu som bryter ihop om de plötsligt inte hittar några inställningar?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

ddaavviidd skrev:Är det verkligen safe att ta bort alla inställningsfiler/kataloger? Jag har separat /home, och jag tycker det är lite tråkigt att inte få uppleva ett helt nytt Ubuntu när jag nyinstallerar... Jag har gjort så många ändringar i gnome och gtk och vadhardu, och en del av dem minns jag inte ens hur jag gjorde :)

Om jag blåser bort allt på home utom mina mediafiler och dokument, plus viktiga inställningar i en del program som t ex evolution, det är inget som pajar då? Jag antar att de program som vill ha sina inställningar i /home återskapar sina defaultinställningar om där inte finns några? Eller finns det program och delar av Ubuntu som bryter ihop om de plötsligt inte hittar några inställningar?
Både ja och nej, det är väl inget som förstörs, tror jag. Däremot kan Ubuntu se ganska så fult ut då man tar bort skrivbordsteman m.m.
Tror att dessa läggs under någon av dessa mappar:
.gnome, .gnome2 och .gconf
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
tweeek

Inlägg av tweeek »

ddaavviidd skrev:Är det verkligen safe att ta bort alla inställningsfiler/kataloger? Jag har separat /home, och jag tycker det är lite tråkigt att inte få uppleva ett helt nytt Ubuntu när jag nyinstallerar... Jag har gjort så många ändringar i gnome och gtk och vadhardu, och en del av dem minns jag inte ens hur jag gjorde :)

Det som jag brukar göra är att kopiera alla dolda filer i min hemkatalog och lägga de i en annan mapp. Sedan tar jag bort dem från hemkatalogen och uppdaterar/installerar om. Då kan man alltid plocka tillbaka dem sen om man vill. Det är inget som förstörs om man tar bort filerna, som ZX Spectrum sa, bara inställningar som blir återställda till default.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

tweeek skrev:Det som jag brukar göra är att kopiera alla dolda filer i min hemkatalog och lägga de i en annan mapp. Sedan tar jag bort dem från hemkatalogen och uppdaterar/installerar om. Då kan man alltid plocka tillbaka dem sen om man vill. Det är inget som förstörs om man tar bort filerna, som ZX Spectrum sa, bara inställningar som blir återställda till default.
Samma här
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Jag har haft separat Home, men kunde tydligen inte använda det.
Fick dubbla Home. Ett separat och ett icke separat.
Var kunde man peka på Home för att undvika problemen ?

Om man inte har separat Home, är det då så att Memtest går genom hela hårddisken ?
Lämnas separat Home otestat ?

Enda nackdelen med med Home enligt Ubuntu Default är att jag måste kopiera Home vid ominstallation.
Å andra sidan är det bra med en up to date säkerhetskopia av Home. Där finns väl också Wine och alla Windows/Wine program.
En 8 Gb USB räcker inte längre till.

Är ännu inte helt övertygad om att separat Home skulle vara bättre.
Tänker lite som så att jag har en hårddisk ( löstagbar). Egentligen heter den Home, men
början av disken innehåller ett operativsystem Ubuntu, som knappt tar något
utrymme. Vid uppdateringar har det visat sig helt säkert med Update av systemet. Endast
operativsystemet har berörts. Home har aldrig förstörts vid update.
Övriga program behöver inte heller installeras om.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

christer skrev:Jag har haft separat Home, men kunde tydligen inte använda det.

Om man inte har separat Home, är det då så att Memtest går genom hela hårddisken ?

Enda nackdelen med med Home enligt Ubuntu Default är att jag måste kopiera Home vid ominstallation.
Å andra sidan är det bra med en up to date säkerhetskopia av Home. Där finns väl också Wine och alla Windows/Wine program.

Tänker lite som så att jag har en hårddisk ( löstagbar). Egentligen heter den Home, men
utrymme. Vid uppdateringar har det visat sig helt säkert med Update av systemet. Endast
Jo, om man inte talar om att var partitionen skall monteras så monteras den inte. Istället hamnar innehållet i katalogen /home som ligger i rotpartitionen. Alltså måste man lägga till partitionen /home (egentligen /dev/hdXY), på samma sätt som alla andra partitioner, i /etc/fstab. Raden kan se ut så här:

Kod: Markera allt

UUID=abc... /home           ext3    defaults        0       2
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

christer skrev:Jag har haft separat Home, men kunde tydligen inte använda det.

Jag tar mig själv som exempel. Har en 80 GB hårddisk som jag har Ubuntu på.
Det är uppdelat på följande sätt:

40 GB <-- Windows
10 GB <-- Ubuntu
1 GB <-- Swap
19 GB <-- /home

När jag installerar Ubuntu första gången så är det lätt att dela upp i sagda ordning genom att stycka av disken i så många partitioner.
Nästa gång jag behöver installera om datorn så kommer följande ordning att rekommenderas om man inte ändrar något:

40 GB /media/sda1 <----------- Brukar ändra sökvägen till /media/Windows istället. (ser lite snyggare ut enligt mitt tycke)
10 GB /media/sda3 <----------- Denna ändras till root och samtidigt bockar jag i att partitionen ska formateras
1 GB /swap <-------------------- Swapen är som den är
19 GB /media/sda5 <----------- Eftersom jag vet att home var på 19 GB när jag installerade första gången så ändrar jag sökvägen till /home istället för /media/sda5. Tänk på att INTE formatera denna partition. Brukar oftast bara vara root-partitionen som kräver en omformatering.

När sen installationen är klar så ska du ha en fungerande home-partition med alla dina inställningar kvar. :)
Bild
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Har en SATA 160 GB med SuSE 10,3, som jag tänkte installera Ubuntu 8.04 på.
Har haft Ubuntu på den någon gång tidigare och då installerades den som Ubuntu föreslog.
Det blev 3 Gb med Swap och resten för Ubuntu ( root / )

Har också en dubbelboot med Windows Vista och Ubuntu på 40 Gb med 1 Gb Swap.
Anser det tråkigt att behöva dela upp detta 40 Gb i Home och root. Det blir två ändar och
risk för att någondera delen blir full medan det finns utrymme kvar i den andra delen.
Det är program både i Home och i root som tar utrymme. Fotografier, cliparts, kartor tar utrymme, som det
finns knappt om med 40 Gb utrymme.
Vill inte gärna slänga Vista/Office , då det är uppdaterat och betalat trots att det inte används.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Har själv inte kört med någon egen home partition, utan istället haft mina stora filer på en annan partition. Men nästa installation blir nog med separat home blir helt enkelt smidigare. Frågan är dock vad man ska lägga delade filer om man har fler användare.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

christer skrev:Anser det tråkigt att behöva dela upp detta 40 Gb i Home och root. Det blir två ändar och
risk för att någondera delen blir full medan det finns utrymme kvar i den andra delen.
Det är program både i Home och i root som tar utrymme. Fotografier, cliparts, kartor tar utrymme, som det
finns knappt om med 40 Gb utrymme.
Det finns alltid risk att utrymmet tar slut hur man än vrider och vänder på det hela :)
En 40GB kan man väl dela upp i 5-6GB + 34-35GB och då pratar vi bara om någon GB "slöseri".
Rensar man dessutom i apt-cachen då och då så ska det inte vara några problem vi normal användning.

Däremot håller jag med om att det i vissa fall är en mer optimal lösning att inte ha en separat /home. Det gäller främst när man har smått om utrymme, t.ex 10GB totalt för Ubuntu, dvs då de där extra 1-2GB blir en stor andel av totalen.
sand

Inlägg av sand »

Ni har övertalat mig. Kan jag partionera utan att bli av med det som finns på disken?
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

ZX Spectrum skrev:
Jag tar mig själv som exempel. Har en 80 GB hårddisk som jag har Ubuntu på.
Det är uppdelat på följande sätt:

40 GB <-- Windows
10 GB <-- Ubuntu
1 GB <-- Swap
19 GB <-- /home

När jag installerar Ubuntu första gången så är det lätt att dela upp i sagda ordning genom att stycka av disken i så många partitioner.
Nästa gång jag behöver installera om datorn så kommer följande ordning att rekommenderas om man inte ändrar något:

40 GB /media/sda1 <----------- Brukar ändra sökvägen till /media/Windows istället. (ser lite snyggare ut enligt mitt tycke)
10 GB /media/sda3 <----------- Denna ändras till root och samtidigt bockar jag i att partitionen ska formateras
1 GB /swap <-------------------- Swapen är som den är
19 GB /media/sda5 <----------- Eftersom jag vet att home var på 19 GB när jag installerade första gången så ändrar jag sökvägen till /home istället för /media/sda5. Tänk på att INTE formatera denna partition. Brukar oftast bara vara root-partitionen som kräver en omformatering.

När sen installationen är klar så ska du ha en fungerande home-partition med alla dina inställningar kvar. :)
Jag brukar göra på liknande sätt. Men en gång hände det sig att jag installerade om, lät home vara, formaterade de andra partitionerna samt bytte namn som användare. Resultatet blev att den gamla homemappen hamnade i den nya home. Jag fick inget förslag om att importera från firefox under installationen och de gamla inställningarna låg s a s i fel mapp. Inget större problem tyckte jag väl, men ändå. Misstänker att det beror på att jag bytte användarnamn. Ibland tar man för mycket för givet, kanske.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

sand skrev:Ni har övertalat mig. Kan jag partionera utan att bli av med det som finns på disken?
Tänk bara på att ha kontroll på vilka partitionerna/diskarna är. Eftersom jag har fyra diskar i datorn, 2 st. 80 GB varav den ena är styckad i fyra partitioner. Denna disken vet jag därför är systemdisken, alltså där Windows och Ubuntu ligger. Den andra 80 GB är ostyckad.
Sen har jag en 120 GB disk och en 300 GB disk. Då har jag fullständig kontroll på vad som är vad.
Tänk på att BARA formatera partitionen där Ubuntu ligger om det är Ubuntu som ska installeras. Swapen kommer automatiskt att formateras. Därför ser det lite underligt ut när man får specifikationen på vad som formateras i steg 8 i installationsprocessen.
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hylas skrev:Jag brukar göra på liknande sätt. Men en gång hände det sig att jag installerade om, lät home vara, formaterade de andra partitionerna samt bytte namn som användare. Resultatet blev att den gamla homemappen hamnade i den nya home. Jag fick inget förslag om att importera från firefox under installationen och de gamla inställningarna låg s a s i fel mapp. Inget större problem tyckte jag väl, men ändå. Misstänker att det beror på att jag bytte användarnamn. Ibland tar man för mycket för givet, kanske.
Det verkar ju konstigt eftersom det inte finns nån mapp med namnet home på /home-partitionen ???
Rimligen borde det skapats en ny användare med ett index större än 1000.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"