http://www.idg.se/2.1085/1.156736
Edit: Jag lade dit "kanske" i rubriken eftersom INGET är bestämt och allt kan fortfarande hända. Journalistik när den är som bäst.

lol.. mm jo det är ju sant..Little John skrev:Jo, men det skapar arbetsplatser![]()
![]()
![]()
LJ
SLUTBETÄNKANDE.Efter mer än tre års arbete har Integritetsskyddskommittén överlämnat sitt slutbetänkande SOU 2008:3 Skyddet för den personliga integritetetn - Bedömningar och förslag. Där finns fyra huvudförslag:Kommitténs ledamöter som representerar samtliga riksdagspartier står eniga bakom kommitténs förslag.
- Ett skydd mot övervakning och kartläggning av den enskildes personliga förhållanden ska skrivas in i grundlagen. Alla förslag som kan hota integriteten ska regleras i lag. Hemlig kameraövervakning, hemlig teleövervakning, lagring av teletrafikuppgifter, signalspaning och annan avlyssning av kommunikation mellan enskilda i trådlöst medium är exempel på intrång som man vill ska prövas noggrannare än idag, bl.a. enligt proportionalitetsprincipen som innebär att samhåällets krav på säkerhet vägs mot den enskildes rätt till integritet.
- Fotografering utan samtycke i privata miljöer ska i princip bli förbjudet.
- Regeringen bör årligen lämna information till riksdagen om utvecklingen inom integritetsskyddsområdet.
- Datainspektionens roll bör breddas och utvecklas.
Kommer dock lite för sent. Som tur är så har ju telia sonera (även känt som telia i sverige) flyttat över stor del av sin infrastruktur för finland till finland, eftersom det redan är inskrivet i deras grundlag att sådant här är olagligt (och stor del av deras trafik passerade sverige tidigare). Så efter 1 juli, då lagförslaget antagligen kommer "sätta igång" så kan man ju alltid söka politiskt asyl där, då våra mänskliga rättigheter inte upprätthålls här.omnius skrev:Det finns ännu hopp mina vänner. Från senaste numret av Direkt.
[...]
Mekaniserad Apelsin skrev:Kommer dock lite för sent. Som tur är så har ju telia sonera (även känt som telia i sverige) flyttat över stor del av sin infrastruktur för finland till finland, eftersom det redan är inskrivet i deras grundlag att sådant här är olagligt (och stor del av deras trafik passerade sverige tidigare). Så efter 1 juli, då lagförslaget antagligen kommer "sätta igång" så kan man ju alltid söka politiskt asyl där, då våra mänskliga rättigheter inte upprätthålls här.omnius skrev:Det finns ännu hopp mina vänner. Från senaste numret av Direkt.
[...]
Jag hade nog funderat på att söka asyl i Norge med anledning av att Sverige, snarare än Norge, verkar vara den sista Sovjetstaten. Men i det här fallet verkar det ju snarare medföra en större än en mindre risk att bli avlyssnad när man skall kontakta sina svenska vänner, eftersom det är gränstrafiken som skall avlyssnas. Det här drabbar även inrikestrafiken eftersom en hel del konton som innehas av svenskar, både för e-post och för webbsidor, ligger på utländska servrar. Multinationella webbhotell är inte ovanligt, faktiskt, och även de tillhandahåller svenska domänadresser.mattiaswp, dvs jag själv, skrev:Var det Norge eller Sverige som var den sista Sovjetstaten???
Fast US är väl värst numera ändå med "Homeland Security" och diverse lagstiftning runt (misstänkt/påstådd) terrorism...mattiaswp skrev:Var det Norge eller Sverige som var den sista Sovjetstaten???
Jadu, Homeland Security har då inget vidare rykte enligt de amerikaner jag brukar prata med.farmfield skrev:Fast US är väl värst numera ändå med "Homeland Security" och diverse lagstiftning runt (misstänkt/påstådd) terrorism...mattiaswp skrev:Var det Norge eller Sverige som var den sista Sovjetstaten???
(Även FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna tar upp ovannämnda mänskliga rättighet i artikel 12)Lars skrev:Jag tycker det här är skrämmande. Det är ju en lag som rör grundläggande mänskliga rättigheter, "var och en har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens." som det heter i Europakonventionen. FRA-lagen stör maktbalansen i Sverige, den tar makt ifrån folket och ger den till staten. Det här är en mycket viktig och stor principiell fråga. Hur stor makt ska vi överlåta till staten? Vilka befogenheter ska de ha och under vilka omständigheter?
Det landet är ju ett praktexempel på ett land som inte respekterar andra länders medborgares mänskliga rättigheter. Behöver jag ta några exempel? Fångläger på främmande mark där normala lagar och mänsklig anständighet är satta ur spel. Det är åtskilliga artiklar i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som bryts. Och det jag nämnde ovan om myndigheter, som i första hand ser sina egna behov av effektiva verktyg, gäller nog även detta land.DimensionX skrev:Jadu, Homeland Security har då inget vidare rykte enligt de amerikaner jag brukar prata med.farmfield skrev:Fast US är väl värst numera ändå med "Homeland Security" och diverse lagstiftning runt (misstänkt/påstådd) terrorism...mattiaswp skrev:Var det Norge eller Sverige som var den sista Sovjetstaten???