Är Hårdvaran skadad??

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
simple

Är Hårdvaran skadad??

Inlägg av simple »

Hej allihopa, jag installerade precis om linux och har ett stort problem....Oavsett om jag hade windows lr Linux så stänger datorn av sig själv, ibland efter en kvart ibland efter ca 3 timmar, de verkar int finnas nåt som helst samband mellan dessa avstängninar förutom att när den väl stängt av sig och jag försöker starta om den igen efter ibland 10 sek, lr 30 sek, lr 1 minut så stänger den snabbt av sig sj. Avstängningarna är sådana att datorn helt enkelt slocknar, det ger inga som helst tecken på att batteriet e urladdat (Jag har en BÄRBAR som jag kör på) lr några tecken alls....den bara slocknar.

I windows så gick det dock alltid att komma in efter en timme lr så, men nu med linux så hängde den sig efter ett visst antal "Avstängningar", jag kom in på den menyn där det står att jag ska skriva användarnamn och lösenord och ljudet funkar, men! Efter att jag tryckt på Enter så hänger sig linux och ingen intromusik hörs lr nåt, det är bara den där beiga bakgrunden som syns inget annat....Jag vet int om detta har nåt o göra med de ofrivilliga Avstängningarna eller om de bara e en bugg i linux, däremot försvann problemet med att den hängde sig när jag installera om Linux.... :-\

Eftersom datorn är BÄRBAR så har jag haft den några gånger i soffan och på mjukt underlag, inget överdrivet, men jag undrar om något viktigt inuti datorn kan ha pajat, smält eller gått sönder och som orsakar dessa Avstängningar.....Eller om tex fläkten e lit sönder så den blir upphettad....jag vet int ???

Jag hoppas ni kan hjälpa mig, annars undrar jag om man bara kan köpa en data utan operativsystem o därefter installera linux, dvs om de e datorn de e fel på.....

P.S Jag har bara haft linux i två dagar
Emil.s
Kontakt:

Re: Är Hårdvaran skadad??

Inlägg av Emil.s »

Låter som överhettning... Testat att blåsa ren datorn?

Ubuntu (för nybörjare) -> Hårvara som hårdvara
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag har haft liknande problem med min bärbara, men då var det helt uppenbart ett värmeproblem. Fläkten kunde gå på högvarv ett tag och sedan stendog datorn. Det var förmodligen en säkerhetsgrej, och datorn fungerade felfritt när den svalnat lite.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Man borde väl kunna se i bios hur det är med värmen ang. cpu och moderkort? Finns det något program i Ubuntu som visar detta?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Kolla lite här http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/se ... screenlets om hur du får upp det på skrivbordet. om du aktiverar sensorerna så kan du istället välja att lägga det i en av panelerna, men har för mej att du måste instllera en panel-applet för det, men den finns i synaptic. Jag har cpu- och gpu-temperaturer i min panel så jag har full koll hela tiden på temperaturerna.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
simple

Inlägg av simple »

Aha...tja de kan ju de vara.....fast de e konstigt isåfall att datorn kan vara på så länge som tre timmar innan den slocknar av "säkerhetsskäl" trots att jag använder den lika mkt då som när den slocknar efter fem minuter.... ???

Hoppas de bara e temperaturen, men va kan man göra åt det om det nu går att se på skrivbordet hur varm den blir????.....lägga på is :P
simple

Inlägg av simple »

O just det, hur "blåser man rent" datorn :O
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

simple skrev:O just det, hur "blåser man rent" datorn :O
Ja du, hur blåser man rent en bärbar? Finns väl inte så mycket att öppna där?
Men fläkten borde gå att rengöra. På min stationära brukar jag hålla dammsugarröret nära fläkten så att den snurrar, (kanske inte så bra)! OBS, då ska datorn vara avstängd. Vet inte om man kan göra samma på bärbar.
;)
Senast redigerad av 2 Turbo, redigerad totalt 16 gång.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Turbo skrev:
simple skrev:O just det, hur "blåser man rent" datorn :O
Ja du, hur blåser man rent en bärbar? Finns väl inte så mycket att öppna där?
Men fläkten borde gå att rengöra. På min stationära brukar jag hålla dammsugarröret nära fläkten så att den snurrar fort. OBS, då ska datorn vara avstängd. Vet inte om man kan göra samma på bärbar.
;)
Brukar inte vara några problem att få en bärbar att delas till sina beståndsdelar. ;)

Oftast så är det en massa skruvar under datorn, sen bör du kunna ta bort tangentbordet, alla täckande plåstkåpor och liknande. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Har hört en del som dammsugit sin dator regelbundet utan att det upstått några som helst problem, men att dammsuga kan ge upphov till statiskt elektricitet, och det är inte bra. Tydligen ska det vara bättre att dammsuga med en handhållen batteridriven dammsugare. När man blåser eller suger mot en fläkt så är det egentligen bäst om man hindrar fläkten från att rotera, för när den roterar så genereras en spänning. Det här är taget från http://www.computerhope.com/cleaning.htm#91

Luft på burk finns på tex teknikmagasinet och biltema.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Ibland är enda sättet att montera av fläkten och blåsa rent, ganska lätt gjort och tar inte lång stund. Att datorn slocknar låter som typisk överhettning tycker jag också.

Som tur är så slår datorn ifrån automatiskt innan något hinner att skadas.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

jag brukar dammsuga mina datorer. jag tejpar fast en bit plastslang på röret och ibland ett sugrör längst ut (tack och lov för silvertejp). jag suger i regel inte med fullt sug, utan drar ner det hela lite. jag använder alltid ett antistatarmband - finns på Clas Ohlson för 95:- Man ska vara noga med att inte vidröra elektroniken direkt, men mha sugröret så får man fin kontroll och kommer åt i trånga utrymmen. För sånt som sitter fast och inte låter sej sugas upp, så använder jag en lätt fuktad tops, tex på kylflänsar och ibland på fläktblad.

Jag har rengjort såhär i många år och så gjorde vi när vi rengjorde apparatur på labbet där jag jobbade tidigare utan att något gick sönder.
Det kanske är lite svårare när det gäller bärbara, har aldrig rengjort någon sådan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
skogstokerier

Inlägg av skogstokerier »

Eftersom det är en bärbar kan det väl även vara ett enklare problem än damm i datorn eller skadade komponenter? Jag kan tänka mig att batteriet eller någon löstagbar krets kan glappa till när man flyttar datorn och få den att stänga av sig på det sättet. Om det är glapp kan det förklara varför det tar så olika tid innan datorn går att starta igen - det är tiden det tar innan datorn blir flyttad på och kontakten hoppar på plats igen. Bara några amatörfunderingar
Tarika
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Tarika »

vulfgar skrev:Kolla lite här http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/se ... screenlets om hur du får upp det på skrivbordet. om du aktiverar sensorerna så kan du istället välja att lägga det i en av panelerna, men har för mej att du måste instllera en panel-applet för det, men den finns i synaptic. Jag har cpu- och gpu-temperaturer i min panel så jag har full koll hela tiden på temperaturerna.
Nåt sån temperatur-bild vill jag också ha ^^

...men är det nån som vet vad motsvarigheten till 'screenlet' heter i KDE? Jag provade att köra 'sensor-detect' som det stog i guiden men jag fick svaret 'Sorry, no sensors were detected.' efter frågorna, bara att ge upp då eller? :/

Liknande fråga, I Xubuntu kan man lägga till några trevliga och enkla panel-appletar som visar använt minne, nätverktrafik, cpu-användning m m, finns det nåt liknande för kde? :)

Edit:

KDE har en System Monitor som man kunde få som en panel-applet, man hittar om kvinna söker... :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"