installera ubuntu och partiskonera hårddisken?hur?

natttte

installera ubuntu och partiskonera hårddisken?hur?

Inlägg av natttte »

hej hej jag vill ha halva min hårddisk ubuntu o halva Vista... jag har bränt ISO-filen på en skiva startar får upp instalations loggan eller hur man nu ska kalla den... men jag vet inte hur jag ska instalera ubuntu på partiskon e:\ skulle ngn kunna hjälpa mej? tackar o bugar för all hjälp... all hjälp kan vara till nytta
altho
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: installera ubuntu och partiskonera hårddisken?hur?

Inlägg av altho »

Har du redan gjort en ny partition?

Förutsatt att du bara har en partition:
Följ denna guide http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... buntu.html men när du är på partitions steget så markerar du den hdd som du har nu och trycker på ändra. Byt sedan storlek på den. Markera "free space" följ resten av guiden.

EDIT: Om du redan gjort en partition ta bort den med installationsprogrammet för Ubuntu och följ resten av stegen.

Hoppas att det hjälper.
natttte

Inlägg av natttte »

hej hej ne jag har ju inte gjort en ny har standard partiskonerna som jag fick när jag köpte laptopen.. varav Vista partiskonen heter C:\ och den andra heter E:\ o den är då inte namn satt eller ngt o där skulle jag vilja ha ubuntu:D:D:D ska kolla din länk nu..:D:D:D:D:D: tackar o bugar för att du besvarade mitt nödrop på hjälp!:D:D:D:D:D:D:D
natttte

Inlägg av natttte »

hej hej jag igen tänkte då tilllägga att nu sitter jag med laptopen här intill men kommer inte in så som dde står på den guiden jag får.... bakrunden är blå o sen en grå ruta över som de står massa smått o gott jag ska installera.. o när jag ska installera nätverket o så så får jag det inte att gå ihop hur gör man?:S
natttte

Inlägg av natttte »

Kanske det är så att jag bränt fel ISO-fil :S:S:S kanske de e server verissionen elle ska de spela roll? hahah:S:P:D
altho

Inlägg av altho »

Hur långt kommer du innan det slutar fungera?
natttte

Inlägg av natttte »

jag bootar cd i uppstartnings läget... o där det tar stop är när jag ska konfiguera nätverket där den säger att mitt nätverks ngt iinte fungerar med DCHP eller så jobbar den långsamt om det har ngn hjälp i de hela så har jag ett RTL8187B realtek netcard... men bränner desktop ISO-filen nu o ska se ifall de blir ngn skillnad
altho

Inlägg av altho »

Har du installerat det på HDDn eller kör du direkt från skivan.
Du bör hur som helst installera Ubuntu innan du börjar använda det, mycket snabbare plus att inga inställningar kommer att sparas då du hela tiden läser info från skivan.
Nätverkskortet kommer nog att fungera då du installerat det på HDDn.
natttte

Inlägg av natttte »

jag min dummer hade bränt ner fel ISO fil hahaha men nu är jag igång o ska installera ubuntu tack för att du tagit dej tid för mej o mina små bekymmer:D:D:D:D bugar o bockar...
altho

Inlägg av altho »

Inga problem, bara att säga till om du får mer problem.
natttte

Inlägg av natttte »

tjoohoo här e jag igen tro det eller ej suck* det jag har problem med nu är vilken disk jag ska välja:S liksom på inte disk partiskon du vet partiskon c:\ är ju där mitt Vista ligger o partiskon e:\ vill jag ha ubuntu på o nu kommer jag till den delen där jag ska välja o de står tre st vet att en av dom ska jag inte välja men skriver ner alla endå

Device Type Mount point Size Used

\dev\sda1 ntfs \media\sda1 1572MB 524MB
\dev\sda2 ntfs \media\sda2 79691MB 77200MB
\dev\sda3 ntfs \media\sda3 78774 MB 3200MB

så här står det... ska bara tillägga att partiskon E:\ har jag absolut inget på så funderar ju lite på om de e 3:an men vet ju inte till 100%
natttte

Inlägg av natttte »

tror att det är partiskon nr 3 i ordningen... o jag sattsar på detta bära eller brista... sitter med återställnings skivorna i handen:D:P
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Som jag tolkar det så har du följande:
sda1 - en recoverypartition
sda2 - din Vista partition
sda3 - en nästan tom partition

sda1 är till för att du ska kunna installera om Vista. Antagligen har du ingen skiva.
sda2 din Vista är i princip full. Beror nog på att du lyft över filer dit när du tömde sda3.
sda3 är nästan tom. Det som tar utrymme är bl.a header och filtabellen så det är helt ok.

Ett förslag på hur du kan installera Ubuntu är
1) ta bort sda3
2) skapa först swap-partitionen på 1GB och lägg den längst till höger i det lediga utrymmet
3) skapa sen system-partitionen (/) på 10GB och lägg den till höger bredvid swap
4) skapa home-partitionen (/home) och låt den ta resten ~67GB av utrymmet

När du skapar de tre partitionerna så välj att de ska vara logiska (extended) partitioner.
Vidare, markera att de nya partitionerna / och /home ska formateras i formatet ext3.
Se till att INTE formatera om sda1 och sda2, ingen markering i de två boxarna för formatering.

/ och /home kallas monteringspunkter som du måste ange för system- & home-partitionerna.

Då kommer det att se ut så här på din disk
- 1.5GB recovery (primär partition)
- 77GB Vista (primär partition)
- 67GB home (logisk partition)
- 10GB system (logisk partition)
- 1GB swap (logisk partition)

Sen när du installerat Ubuntu så kan du flytta tillbaks en del filer från Vista till din home.

Orsaken till en separat /home är att det blir betydligt enklare att installera om ifall du skulle behöva det. Då behöver du bara installera om ditt 10GB system.
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 14 gånger.
natttte

Inlägg av natttte »

SUCK*** vrf e jag otålig... hahaha jo jag förstog nästan att de va 3:an jag skulle pilla på men jag pillade fel.. gjorde en part på 78GB o en annan på resterande den så kallade swap men ska göra om de så de blir lättare.. jävligt sjysst av dej att du e tålig nog o förklara för mej hur jag ska göra.. men de e ju bara bra för då finns ju de en till som kan lite på fronten o kan hjälpa andra så gott man kan..:D:D:D:D:D:D
natttte

Inlägg av natttte »

n nu har jag skapar en giggaren SWAP och 10giggaren \ o nu står det att resten är obrukbar suck hur ska man göra? ngt jag gjort som är fel?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du får ta det från början igen, alltså ta bort de två partitionerna du skapat.

Orsaken till att det blev så är att du skapade primära partitioner. Man kan ha max 4st primära på en disk så därför sa det stopp.

Vad du ska göra är att skapa logiska (extended på engelska) partitioner istället.
natttte

Inlägg av natttte »

okej då förstår jag vilka ska jag skapa logiska? alla eller bara 1GB:an o 10GB:an? eller alla? eller bara 1GB:an
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Alla tre skapar du som logiska partitioner som jag skrev tidigare :)
natttte

Inlägg av natttte »

jaha tackar så ödmjukast..:D:D:D:D
natttte

Inlägg av natttte »

natttte skrev:jaha tackar så ödmjukast..:D:D:D:D

ja nu värkar de funka för nu står det att den så kallade växlings utrymmet är ett sådant nu... faan nu känns det som om jag vunnit på bingolotto:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D: nu e jag lycklig:D:D:D:D:D:D:D tackar o bugar som en idiot här för all den hjälpsamma hjälp jag fått återkommer om jag lyckats fucka det igen o gör jag inte de så lägger jag in ett forum där det står at jag löst problemet:D:D:D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"