Shuttle kpc 45 ??

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Shuttle kpc 45 ??

Inlägg av webaake »

Vad tror ni om den nya Shuttle kpc 45 som bas för en Ubuntudator?
Finns här på Dustinhome:
http://www.dustinhome.se/pd_5010134519. ... sjakt_5290

Moderkortet har det nya Intel Chipsetet gm45 som verkar fräckt.

Antingen skall jag bygga en enkel server med kanske en Celeron 420/440 och 1 GB RAM. kpc45 drar bara 100W och skall vara tyst = en perfekt server som går dygnet runt! Den skulle köra bittorrent, iptables, vnc, ssh bara.

Men, om denna dator med en Celeron 440 eller ev. Celeron E1200 kanske t o m orkar spela upp h.264-filmer, så kan man ju t o m bygga en multimediadator av den.

Jag har snöat in på dess fräcka design och 100W nätagg, samt eventuella tysthet. Spel är INTE en prioritet, absolut INTE heller Window$.

Några tankar?
Användarvisningsbild
webaake

Re: Shuttle kpc 45 ??

Inlägg av webaake »

*bump*
timerius

Inlägg av timerius »

KPC 45 är ett mycket bra val!

Jag har visserligen en Core 2 E6750 2.66Ghz, samt 2GB RAM men j-vlar vad det går undan!, kör inga "externa" grafikkort eller dyl.
Det enda som KAN vara irriterande är avsaknandet av intern DVD/CD brännare.
snygg grafik som funkar perfekt med Compiz, ljud funkar, kort sagt allt verkar funka perfekt!, som gjord för Ubuntu! (8.04 i mitt fall)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Va kul! Fast det var en rejäl processor du satte in!? Klarar nätagget av den? Hur blir värmen?

Själv tänkte jag köra snål varainten till min server med den minsta celeron 420. Det tänkte jag räcker för rtorrent och iptables.

Men efter det kanske jag skall bygga en vassare till multimediabox, typ en sån som din med en vassare processor. Målet är att den skall klara x264/h264 HD filmer, som blir allt vanligare. Min nuvarande Celeron P4 med 7600GS klarar inte detta - det bara hackar.

Förresten, hur installerade du OS:et på den? Jag tänkte tillfälligt öppna chassiet och koppla in en ide-cdrom och installera från, om det går.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
timerius

Inlägg av timerius »

jag tror att det är bland de snabbaste processorerna som K45 klarar av, men funkar gör det :), värme utvecklingen har jag inte noterat, får undersöka, men tror inte det är något problem då där är relativt gott om utrymme samt ventilerat på bägge sidorna av chassit.
För brandvägg/nedladdare torde celeron 420 funkar bra, men titta noga på prisskillnaderna mellan olika CPU's dom minskar hela tiden...
som HTPC, vet jag dock inte om K45 är så bra, ingen inbyggd DVD samt inga möjligheter att uppgradera med ett vassare grafikkort. Dock har jag inte testat att spela h264 filmer med det inbyggda grafikkortet.

Jag installerade med en extern USB brännare, men din idé borde funka lika bra!
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Varför inte installera från ett USB-minne?

http://www.pendrivelinux.com/2007/09/28 ... n-install/
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"