Upphovsrättskyddad?
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Upphovsrättskyddad?
Funderar på en sak. En kille i klassen pratade om att besöker man en sida som till exempel aftonbladet.se står © aftonbladet. Betyder det då att sidan är copyright skyddad? Får man då cacha sidan?
Upphovsrättskyddad?
[quote="freemanen"]...Får man då cacha sidan?[/quote]
Jag antar att det är för eget bruk, svar ja.
Hade du tänkt att använda texten till egna alster eller vidaredistribuera, svar nej.
Grovt bedömt, alltså
Jag antar att det är för eget bruk, svar ja.
Hade du tänkt att använda texten till egna alster eller vidaredistribuera, svar nej.
Grovt bedömt, alltså

Upphovsrättskyddad?
En webbsida behöver inte skriva ut copyright för att ha copyright 

- LadyFrost
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Upphovsrättskyddad?
Copyrightlagen säger väl i sin helhet att du får använda, spara och skriva ut material för eget bruk, men inte sprida utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Därmed får du chacha alla sidor du besöker för privat bruk.
Och som sebastean säger: Allt en människa skapar (bilder, musik, text, grafik osv) är automatiskt upphovsrättsskyddat om inte ägaren explicit säger något annat. Att ta en bild och sprida bara för att det inte står (c) på den är alltså INTE tillåtet.
Och som sebastean säger: Allt en människa skapar (bilder, musik, text, grafik osv) är automatiskt upphovsrättsskyddat om inte ägaren explicit säger något annat. Att ta en bild och sprida bara för att det inte står (c) på den är alltså INTE tillåtet.
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
Upphovsrättskyddad?
Jag ser att det är viktigt att copyrighten utvidgas till att innefatta rättigheten att kunna använda och skriva ut för eget bruk, allt annat vore som jag ser det ren dumhet.
Upphovsrättskyddad?
Du har upphovsrätten på en bild,film låt mm vare sig du vill det eller inte, man kan däremot tillåta folk att sprida bild eller vad det nu är. I USA kan man frånsäga sig upphovsräten men allså inte i Sverige