strul vid uppgradering med HAL

ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

strul vid uppgradering med HAL

Inlägg av ehnar »

Nja... det gick inte så bra... När den installerat och gjort sig själv upp to date och efter omstart sker något märkligt med den senaste kärnan...

Den säger "internal error fail to initalize HAL".

Har en känsla av att HAL är ganska central i ubuntu... Inget funkar någon som vet hur man kommer runt detta, eller är det bara att vänta på att ett uppdaterings-fix kommer inom kort?. Jobbiga med strulet är att den tappar nätverksinställningarna så att jag inte har något nätverk... som tur var finns ju xxxx.16.24.12 att leka med istället för .16 på slutet

Ser att det är ett känt problem, för oss som har tv-kort installerat >:( .
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/212271

Får hoppas att de får ordning på det... Som tur var finns ju xxx.24.14 att använda så länge ;)
brodertuck
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: strul vid uppgradering med HAL

Inlägg av brodertuck »

Följande löste problemet med att inte komma ut på nätet för mig.

sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist

Sen lägga till raden:

blacklist saa7134_alsa
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av ehnar »

brodertuck skrev:Följande löste problemet med att inte komma ut på nätet för mig.

sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist

Sen lägga till raden:

blacklist saa7134_alsa
Ok, funkar för mig med, men vad är det egentligen jag gjort? Vad är modeprobe.d?
brodertuck
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av brodertuck »

OK, jag är en komplett nybörjare och lösningen är direkt kopierad från en post i slutet av tråden du länkade till förut, så jag har egentligen ingen aning om vad jag pratar om, men i vilket fall så uppfattade jag det så här:

Felet tycks vara något TV-kort som buggar.

Tydligen så kan man stänga av inladdningen av det där TV-kortet, jag antar att TV-ut/TV-in inte kommer fungera men att man i gengäld slipper de andra relaterade problemen.

Men som sagt jag vet inget säkert så om någon har bättre koll så får ni gärna rätta mig på det här.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"