Mina processorer går ovanligt mycket
-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Mina processorer går ovanligt mycket
Hej, hej.
Har tidigare kört Windows Vista men har nu bytt till Ubuntu. Jag är nöjd ... men orolig - mina två processorer ligger runt 50% hela tiden och fläktarna flåsar som ett gäng hundar. Processorerna är av typen AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-64. Hastighet kommer jag inte ihåg, men datorn är ny - och dyr - så det torde ju vara tillräckligt för att köra GNOME med normala effekter utan att de ska behöva köra så hårt.
Åh, just det, jag kör 64-bits varianten av Ubuntu 7.10.
Vad kan jag göra för att få ner dem på 1-20% som de låg på i Vista?
Har tidigare kört Windows Vista men har nu bytt till Ubuntu. Jag är nöjd ... men orolig - mina två processorer ligger runt 50% hela tiden och fläktarna flåsar som ett gäng hundar. Processorerna är av typen AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-64. Hastighet kommer jag inte ihåg, men datorn är ny - och dyr - så det torde ju vara tillräckligt för att köra GNOME med normala effekter utan att de ska behöva köra så hårt.
Åh, just det, jag kör 64-bits varianten av Ubuntu 7.10.
Vad kan jag göra för att få ner dem på 1-20% som de låg på i Vista?
Re: Mina processorer går ovanligt mycket
Vad visar System monitor som finns under System / Administation? Du kan även kolla med kommandot top vilka processer som arbetar hårt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Nu har jag vare sig en laptop eller en AMD processor men jag har sett att en hel del säger att problemet försvann när de uppgraderade till Hardy Heron. Annars måste du nog gå in och styra processorn med powernowd eller liknande och det kan ju vara bökigt. Om inte annat så släpps ju Hardy Heron snart i skarp version men betan ligger ju ute.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=4695239
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Underskattad hjälp precis som denna och denna
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hardys beta känns också väldigt stabil, har kört den ett tag nu. Det är ju bara 11 dagar kvar till släppet nu så...ebbot skrev:Nu har jag vare sig en laptop eller en AMD processor men jag har sett att en hel del säger att problemet försvann när de uppgraderade till Hardy Heron. Annars måste du nog gå in och styra processorn med powernowd eller liknande och det kan ju vara bökigt. Om inte annat så släpps ju Hardy Heron snart i skarp version men betan ligger ju ute.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Hm, de förefaller ha lugnat ner sig efter en omstart.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det kan ha varit sök-indexering. Den kan ta en del cpu när systemet är nyinstallerat, men det blir lugnare sedan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
kan det inte också bero på att man kö 64 bits vertionen eller är jag helt fel ute ?
Det bör inte orsaka något högre belastning på processorn för det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!