Två frågor. Graffa drivisar och dual boot.

eoz

Två frågor. Graffa drivisar och dual boot.

Inlägg av eoz »

Har precis skaffat mig en ny laptop, och slängt in Unbuntu och XP. På grund av olyckliga omständigheter(Det kallas microsoft) så lade jag in XP efter Ubuntu... Är min enda möjlighet att omistallera Ubuntu, eller kan det lösas? Finns det dessutom några laptop 2400HD drivisar att tillgå? Tack /Samuel.
Bowmore

Re: Två frågor. Graffa drivisar och dual boot.

Inlägg av Bowmore »

Hej! Det är inte så svårt att fixa det i efterhand.
Vad man behöver göra är att
- skriva om MBR (bootsektorn)
- uppdatera dualbootmenyn så du kan boota upp Windows också
- uppdatera statisk montering av Windowspartitionen (ej nödvändigt men bekvämt att ha)

Har du nyligen installerat Ubuntu det går snabbare att installera om, men jag hjälper gärna till om du vill undvika det.

I så fall vill jag ha infon från kommandot

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
sen tar vi det med statisk monering när du fått ordning på dualbooten.

När det gäller grafikkortsdrivare så installeras en som default. Är man inte nöjd med den så brukar man ha möjligheten att aktivera en proprietär version under System>Administration>Hårdvarudrivrutiner. Nu är inte det helt riskfritt att aktivera den så innan bör man ta en backup på den grafikkonfiguration man har som ligger i en fil som heter xorg.conf.
eoz

Re: Två frågor. Graffa drivisar och dual boot.

Inlägg av eoz »

Tack för ett mycket informativt och bra svar. Jag bestämde mig just för att jag ska installera Ubuntu igen. Det blir som sagt lättare, och det verkar som det bästa.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"