partitionering av usb-minne - knas! [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Tarika
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

partitionering av usb-minne - knas! [LÖST]

Inlägg av Tarika »

hej

jag har köpt ett nytt usb-minne på 8 gb, jag använde qparted för att partitionera om det. Så ser det ut just nu.

sdb1 : 1 gb fat32
sdb2 : 7.9 gb ext3
sdb3 : 90 mb ext3

problemet är att sdb3 inte vill vara med, den syns inte i filhanteraren och står listad som "Unknow" i qparted, om jag formaterar om partitionen i qparted så står det i cirka en sekund ext3, osv... (ser nyformaterad ut) för att bara nån sekund senare åter ändras till "Unknow" på den raden. jag prövade fat16 också, men den ville inte heller. Inga felmeddelanden, det står "all operations successful" eller nåt liknande.

efter att ha plockat ut usb-minnet ett par gånger så är det samma sak, efter att startat om datorn så är det fortfarande bara två av tre som syns när usb-minnet sitter i.

jag prövade fdisk också och fick följande.

Kod: Markera allt

/dev/sdb1   *           1         127     1020096    b  W95 FAT32
/dev/sdb2             128        1007     7068600   83  Linux
/dev/sdb3            1008        1019       96390   83  Linux
tidigare var /dev/sdb3 listad som "lba" i fdisk vad det nu kan behöva, men efter att ha ändrat filsystem så försvann det.

Aow~ Vad kan vara fel? Är det någon som har några tips o kan hjälpa mig med detta? :)
Tarika

Re: partitionering av usb-minne - knas!

Inlägg av Tarika »

Löst...
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: partitionering av usb-minne - knas! [LÖST]

Inlägg av KiviE »

Bra att det löste sig! Du får gärna skriva vad som var fel och hur du då gjorde för att lösa det hela.
Tarika

Inlägg av Tarika »

jag formaderade om den helt, tog bort alla partitioner och skapade en primär och en extended istället för tre primära. ^^
Tarika

Inlägg av Tarika »

Tarika skrev:jag formaderade om den helt, tog bort alla partitioner och skapade en primär och en extended istället för tre primära. ^^
Edit: Se dessutom upp för pirat-minnen, det verkar som att nån har moddat mitt minne (från 2 till 8 gb) för när jag kopierar filer så försvinner dom, trist :(
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"