Alle man på däck - fjorton dagar kvar!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Alle man på däck - fjorton dagar kvar!

Inlägg av Urban Anjar »

Nu är det fjorton dagar kvar innan 8.04 släpps. Vad behöver vi fixa innan dess?
Hur får vi maximal marknadsföringseffekt ut av det? Hur tar vi på bästa sätt
hand om alla nya medlemmar?

Fundera på det!

Vad kan vi lägga åt sidan och prioritera ner en månad framåt? Det gäller
att kraftsamla!

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Alle man på däck - fjorton dagar kvar!

Inlägg av webaake »

Ang. att ta hand om alla så har jag märkt att det ofta finns obesvarade inlägg. Själv försöker jag lista just dem och se om det finns någon jag kan hjälpa med mina blygsamma kunskaper. Ibland så....

Jag tror det är viktigt att försöka hjälpa tidigt annars får en del panik och kör det gamla windows tricket att installera om, installera om, installera om. Eller så tröttnar de.

Att "installera om" tycker jag inte hör till Ubuntu alls. Det är ute.

Så, jag tycker de som känner sig manade kan ta en extra titt på "Obesvarade inlägg", och hjälpa någon.

Det här är faktiskt ett av de allra bästa forumen jag stött på sedan 1987, och det är kanske den viktigaste marknadsföringen av Ubuntu i Sverige!

Varför är det bäst?
*Mycket aktivt forum - många inlägg och svar, tips m m
*Mycket trevlig stämning!!!!!
*Mycket kunniga människor är med
*Heltäckande inom Ubuntu - Nybörjare -> Expriement
*Engagerade människor
*Fler kvinnor än andra forum av denna typ

mina 5 cents....
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

För att spinna vidare lite på webaake så är det en sak jag funderat på ett tag. Liksom webaake brukar jag kolla efter obesvarade inlägg och se om mina blygsamma kunskaper kan komma till nytta. Men inte alltid är problemet så enkelt som det först verkade, och efter mitt svar så är tråden inte längre obesvarad och därmed inte lika lätt att hitta när det kommer många nya trådar. Det är antagligen en del som funderar på att pröva Ubuntu och väntar tills 8.04 kommer, så det blir antagligen (förhoppningsvis? ;) ) många nya trådar efter lanseringen.

Annars så.... att skicka pressmeddelanden till stora nyhetsredaktioner som dn svd af svt tv4 osv. har ni redan tänkt på. Finns det nåt tvprogram på svt eller tv8 kanske som vore värt att skriva extra långa pressmedelanden till? Metroteknik vet jag går på tv8.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

I ett pressmeddelande skulle man såklart ha med att Linux har fler drivrutiner än windows å MacOS
http://linuxworld.idg.se/2.1014/1.155139

Att det är användarvänlöigt är också viktigt att lyfta fram. Att Linux är säkert är nog ganska känt i datorkretsar ( :P ), men vanligaste fördomen mot Linux tror jag är att det är svårt att använda.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Spånade lite på nåt pressmeddelandeaktigt. Slängde in diverse floskler och formuleringar med tanken att det skulle va lätt att ta till sig samt låta sådär löjligt bra som det ska göra nuförtiden, därmed inte sagt att Ubuntu inte är löjligt bra ;)
Vad har du i din dator? Antagligen inte Ubuntu 8.04 som släpps idag...

Nästan alla kör Windows som operativsystem i sina datorer, men långt ifrån alla har aktivt valt att göra det. Valfriheten lyser med sin frånvaro vid datorköp, men det finns alternativ. Ubuntu är byggt på Linux vilket borgar för hög säkerhet. Det är enkelt att använda och bjuder på innovativa praktiska funktioner i nya dimensioner, och det fungerar även på äldre datorer.

Det är enkelt att prova och se vad man tycker innan man installerar. Med nya Ubuntu 8.04 kan man till och med installera Ubuntu som ett program i Windows och utnyttja alla funktioner.

I Ubuntu finns från början flera kompetenta program, bla bildredigeringsprogrammet Gimp för såväl streckgubbar som avancerad bildmanipulation, Evolution är din personliga assistent med bla kalender och eposthanterare, Rhythmbox organiserar din musik, F-Spot ger dig full koll på fotosamlingen, kontorssviten OpenOffice.org, webbläsaren Firefox mm
Inte längre än 2 klick med musen är det till ytterligare 10 000-tals program som man enkelt ock säkert laddar ner och installerar med ytterligare 2 klick, sen är de klara att använda.

Ubuntu är liksom Linux fri och öppen mjukvara, vilket bla innebär att det är kostnadsfritt för användaren. Det finns idag endast ett fåtal datorvirus och anndra skadliga program som är skadliga för Linuxsystem.

För mer information gå in på http://www.ubuntu-se.org
Som sagt bara nånting som dök upp i skallen.

Vad gäller tidningar hittade jag dessa
brev@kollega.se -Unionens medlemstidning
nyhet@corren.se -Östgöta Correspondenten
red.kuriren@formapg.se -Appropå mormors veckotidning ;)
tipsarapport@svt.se
redaktionen@tt.se
jonas.ryberg@metroteknik.se

Mero verkar bara ha ett formulär
http://www.metro.se/se/misc/competition ... /index.xml
Handelsnytt är Handelsannställdas Förbunds medlemstidning, men jag hitar bara ett formulär på deras sida
http://www.handelsnytt.se/Kontakt/Redak ... fault.aspx

Fler tidnigar finns listade på
http://www.internetstart.se/tidningar.asp

Jag kan gå igenom en del och lista eopstadresserna, men senare.

EDIT stavfel
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Grymt bra skrivet!

Vill dock påpeka att formuleringen "Ubuntu är liksom Linux fri och öppen mjukvara" kan tolkas som "Med Ubuntu får du öppen mjukvara men slipper Linux" ;D

Annars behövs det knappast mer än en finputsning, bra jobbat ;)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Tackar tackar :)

Visserligen står det "Ubuntu är byggt på Linux" högre upp, men om man skummar igenom så blir det nog lätt som du säger. I sista stycket blir det också lite upprepning med ordet "skadlig". Finputsa så mycket ni vill, det är så att säga ingen upphovsrätt ;)

EDIT stavfel, igen.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Mycket bra!
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

tips@jonkopingsposten.se
tips@dagen.se

Men det viktigaste är väl att skicka pressutskick till TT?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ett pressutskick till TT är nog viktigast, men det skadar inte att skicka till redaktionerna också.

Modifierade de två sista styckena
Ubuntu och Linux är fri och öppen mjukvara, vilket bla innebär att det är kostnadsfritt för användaren. Det finns idag endast ett fåtal datorvirus och andra skadliga program som påverkar Linuxsystem.

Allt fler upptäcker Ubuntu. På ett och ett halvt år har vårt forum fått 7000 nya medlemmar!
För mer information besök http://www.ubuntu-se.org
Har för mig att det inte är F-Spot som är fotoprogramemt i Hardy, eller?

Måste man fortfarande installera codecs för att se på DVDfilm?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mycket bra! En sak till som är viktig att ha med är att det dessutom finns chatprogram - pidgin - för bla MSN. Visserligen vill vi ju helst att folk gör över tex till jabber, men alla vet ju vad MSN är för nåt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Pidgin glömde jag, så nu lyder stycket
I Ubuntu finns från början flera kompetenta program, bla bildredigeringsprogrammet Gimp för såväl streckgubbar som avancerad bildmanipulation, Pidgin som hanterar MSN, IRC, ICQ, Jabber och många andra protokoll, Evolution är din personliga assistent med bla kalender och eposthanterare, Rhythmbox organiserar din musik, F-Spot ger dig full koll på fotosamlingen, kontorssviten OpenOffice.org, webbläsaren Firefox mm
Men jag vill gärna byta ut ordet "protokoll", det känns lite väl tekniskt. Kan man kalla det "kanaler" ?

Förresten, är det fortfarande Pidgin i Hardy? Har för mig att F-Spot och Pidgin bytts ut mot andra program, eller?
Lars

Inlägg av Lars »

Cadryc skrev:Men jag vill gärna byta ut ordet "protokoll", det känns lite väl tekniskt. Kan man kalla det "kanaler" ?
Nätverk kanske? Eller tjänster?
Cadryc skrev:Förresten, är det fortfarande Pidgin i Hardy? Har för mig att F-Spot och Pidgin bytts ut mot andra program, eller?
Pidgin är det fortfarande i alla fall.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Tjänster låter lite mer medivänligt är protokoll :)

Om nu pressmeddelandet skulle få önskad effekt och nån journalist surfar in på sidan, så fick jag ett par funderingar. Det kanske skulle vara med en "Om oss" tab med kontaktinfo som mailadresser och sånt. Samt så har jag en tanke om förstasidan, flytta ner "Vad är Ubuntu" en par rader på och ha nåt i stil med "Den officiella Ubuntusidan i Sverige" högst upp. Dels så låter "officiell" bra och så blir det ett förtydligande gentemot ubuntu.se, som jag inte har nåt emot men om någon journalist googlar lite så ska de se vilken sida som är den officiella.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej på er.

Bra initiativ i tråden. Härligt.
Cadryc har gjort ett fint arbete.

Jag vill komma med synpunkter. Kanske texten skulle tjäna på att dessa två meningar skiljs från varandra?
Ubuntu och Linux är fri och öppen mjukvara, vilket bla innebär att det är kostnadsfritt för användaren. Det finns idag endast ett fåtal datorvirus och andra skadliga program som påverkar Linuxsystem.
Det tycker jag.

Meningen om antal virus bör därtill ha någon form av jämförelse inom sig, eller omedelbart därefter.

Som det står nu, blir det enbart ett konstaterande om något som i sig är negativt. Frågan är om det inte skrämmer en ovan datoranvändare mer, än visar på hur mycket bättre Linux är, jämfört med den stora draken på marknaden för datoroperativ.
Skillnaden dem emellan bör framstå mer distinkt, tycker jag.

Då blir den meningen väsentligen annorlunda och visar kraftfullt på en mycket stor fördel för Linux.

Nåväl, detta var vad jag kände när jag läste texten. Jag vill inte på något sätt vara orättmätigt kritisk.
Hellre något producerat, än inget alls, s.a.s.. :)

God jakt, ha det gott
Broder Tuck

P.s. såg förresten att jag både fått en namne på forumet brodertuck samt att bossen dykt upp. Denna gång i någon ny form:
Robin Hood. Förra gången var det apelsinen med det egentliga personnamnet Robin av Ashley (tror jag var rätt stavat? :-\ )
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Broder Tuck skrev:Meningen om antal virus bör därtill ha någon form av jämförelse inom sig, eller omedelbart därefter.
kanske man kan skriva något i stil med
Linuxsystem är väldigt okänsliga för virus och andra skadliga program och det finns bara enstaka sådana.
Det känns lite mer positivt utan att man behöver "racka ner" på något annat os.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Bra skrivet! Jag skulle vilja foresla lite ändringar i forsta stycket.
Nästan alla kör Windows som operativsystem i sina datorer, men långt ifrån alla har aktivt valt att göra det. Valfriheten lyser med sin frånvaro vid datorköp, men det finns alternativ. Ubuntu är byggt på Linux vilket borgar för hög säkerhet och stabilitet. Det är enkelt att använda och bjuder på innovativa praktiska funktioner. Dessutom är Ubuntu fullt användbart även på äldre datorer.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Boken "Upptäck Ubuntu Linux 8.04" av Tobias Hagberg måste också marknadsföras på nåt sätt om den hinner bli klar..
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ubuntu33 skrev:Boken "Upptäck Ubuntu Linux 8.04" av Tobias Hagberg måste också marknadsföras på nåt sätt om den hinner bli klar..
Vi behöver inte ta allt på en gång. Det bästa är om det blir ett gäng pressmeddelanden med några dagars mellanrum.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"