Jag har precis inhandlat en vaio fz31m http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264518 och tänkte hjälpa andra som går i köpetankar. Har kört Gutsy på den i ungefär 4 dagar nu och jag är helnöjd! Datorn är riktigt gedigen, styvt chassie, bra tgb och skärm. Vad som inte fungerar direkt ur lådan är:
*ljudet fortsätter att ljuda ur högtalarna trots att hörlurar används.
åtgärdas genom att använda backports uppdateringar och uppdatera alsa, det finns flera guider om detta för just vaio datorer.
*ljusstyrkan på skärmen går inte att ändra med fn tangenterna
På tangentbordet finns det en Fn knapp som man kan ändra ljusstyrkan på skärmen med, dock fungerar detta inte. FInns ingen vedertagen lösning på detta problem vad jag har förtstått, om någon vet hur man gör, skriv det gärna här! Jag har löst det genom att köra nvidia-settings och sedan dra ner ljusstyrkan. Det behövs nästan, skärmen är mycket ljusstark (alt. solglasögon som någon sa

*blu-ray spelaren är mycket svår att få igång, läste någon guide på en blogg men det verkade halvt omöjligt med script å grejjer. sägas kan att jag inte ens i vista lyckades få igång spelaren trots att jag uppdaterade till senaste versionen av windvd.
Annars är det en mycket fin dator! Om någon har löst brightnessproblemet får de gärna berätta hur man gör.
MVH Kristoffer