Itunes på Ubuntu!

kron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Itunes på Ubuntu!

Inlägg av kron »

Hejsan allihopa! Jag har en fråga gällande Itunes. Idag fick jag en Ipod då och jag behöver Itunes för att ladda på musik. Men hur får jag Itunes på Ubuntu?
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Itunes på Ubuntu!

Inlägg av Smygis »

Sälj den och köp en riktig MP3-spelare vars tillverkare tillåter linuxanvändare att använda deras produkt.

iTunes kan fungera under wine om du har tur.
http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=10543

Och fungerar inte iPoddar med typ Rhythmbox. Jag vet att apple la till någon fuling i hur låtarna ska valideras då dem läggs in men vad jag inte vet är om det är löst än. Annars hade i stort sätt alla program stöd för ipod för inte så länge sedan.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
kron

Inlägg av kron »

Jaja... Skall strax installera windows xp... Skall lira lite cs och fixa massor av grejor. Då kan jag passa på.

Men ska ha det till 8.04 kommer
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Min ena son har en iPod och den funkar fint med rythmbox. Värt att testa innan du joxar med iTunes.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
kron

Inlägg av kron »

Menar du att jag bara skall koppla in den i datorn och ladda från rythmbox?

edit: När jag kopplade in den så öppnades mappen! Är det inte egentligen bara att flytta över låtarna jag vill ha?
Och var skall då låtarna ligga?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

kron skrev:Menar du att jag bara skall koppla in den i datorn och ladda från rythmbox?

edit: När jag kopplade in den så öppnades mappen! Är det inte egentligen bara att flytta över låtarna jag vill ha?
Jag grejar aldrig med hans iPod, men jag har fattat det som att det funkar på samma sätt som i iTunes, i stort sett i alla fall.
kron

Inlägg av kron »

kan inte öppna Rhytmbox när ipoden är inkopplad. Den stängs bara ner på direkten. Desamma gäller om jag har det öppet innan jag kopplar in.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

kron skrev:kan inte öppna Rhytmbox när ipoden är inkopplad. Den stängs bara ner på direkten. Desamma gäller om jag har det öppet innan jag kopplar in.
Ajdå, så händer inte här. Nu är inte ipoden tillgänglig (den är med sonen som inte är hemma) så jag kan inte kolla något med inställningar här, men jag har för mej att rythmbox öppnas direkt när han kopplar in den. Jag ska försöka kolla lite mer när dom är hemma igen.
kron

Inlägg av kron »

Det stämmer, den öppnas. Men den stängs igen.

edit: Detta får jag i terminalen;
(rhythmbox:7515): GLib-GObject-CRITICAL **: g_type_instance_get_private: assertion `instance != NULL && instance->g_class != NULL' failed
Segmenteringsfel (core dumped)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

kron skrev:edit: När jag kopplade in den så öppnades mappen! Är det inte egentligen bara att flytta över låtarna jag vill ha?
Nej, det går inte, programvaran i ipoden är ondskefullt och kräver att itunes (eller annat program) gjort iordning en databas med var låtarna ligger, och letar inte själv.

Iom den senaste versionen av ipods så valde apple att göra om hur den databasen fungerar, vilket gör att den mjukvaran som finns i ubuntu inte har uppdaterats ordentligt och skriver korrekt, det finns några trådar om att kompilera det hela själv, i ubuntu 8.04 ska den nya programvaran ligga i ordentligt och allt ska funka automagiskt i rhythmbox (det ska bara vara att dra låtarna till ipoden, OCH dra låtarna UR ipoden, även om ipoden inte är "licensierad", eller vad nu itunes kallar det, för just den itunesen/rhythmbox)
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ipodar kommer ju i många modeller och har ju funnits ett tag och det är kanske därför det fungerar för vissa, som för min grabb, men inte för alla. Fast jag kör ju hardy så det kanske är därför det funkar.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

vulfgar skrev:ipodar kommer ju i många modeller och har ju funnits ett tag och det är kanske därför det fungerar för vissa, som för min grabb, men inte för alla. Fast jag kör ju hardy så det kanske är därför det funkar.
Det ska bara vara den senaste varianten (den som heter classic och något annat (generations 3 nano?)) som inte funkar i gutsy.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mekaniserad Apelsin skrev:
vulfgar skrev:ipodar kommer ju i många modeller och har ju funnits ett tag och det är kanske därför det fungerar för vissa, som för min grabb, men inte för alla. Fast jag kör ju hardy så det kanske är därför det funkar.
Det ska bara vara den senaste varianten (den som heter classic och något annat (generations 3 nano?)) som inte funkar i gutsy.
Ok, då är det förmodligen nån annan variant han har då. 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det går utmärkt att använda nya iPod's med Ubuntu. Jag minns bara inte hur? Men Louie ska besitta lite kunskap gällande ämnet om jag inte missminner mig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Badmongoman
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Badmongoman »

jag har en Ipod Nano Gen3 som jag har haft ett helvete med att få o fungera med ubuntu.
Det första jag gjorde var att öppna rhytmbox och började föra över musik o film för glatta livet och trodde naivt att det skulle fungera.

När jag sedan avmonterade min ipod och skulle lyssna på min musik så ville inte min nano visa all den musik jag hade kopierat över (surt som fan). Gick hem till en kompis för att återställa skiten i Itunes.Hängde kvar där o kopierade över lite film o musik.

Jag läste sedan här att någon fått sin ipod att fungera under Hardy så jag uppdaterade , kopierade över musik, avmonterade , och fick samma resultat. Gick åter igen hem till min kompis med Itunes.

Nästa steg var att försöka med ett annat program så jag testade Amarok provade endast att kopiera filmer. Avmonterade det lilla helvetet och gick hem till min kompis.

Sen provade jag att endast kopiera övermusik. Avmonterade, och blev så rörd över att min Ipod visade musiken att jag bröt ihop o började gråta.

Summa sumarum Nano gen 3 vill bara ta emot musik i hardy.
Vill du ha film på din ipod? skaffa en kompis med Windows. Men har du film på din ipod o monterar den på en ubuntu dator så kommer det skeva o din ipod kommer vägra visa dess innehåll.

Apple försöker tvinga mig att skaffa Windows och Itunes men jag tamefan VÄGRAR!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Varför inte bygga eget iTunes server i hemmanätverk?
Jag fixade en HowTo för det en gång i tiden.....

http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/itunes

LJ
Användarvisningsbild
Badmongoman

Inlägg av Badmongoman »

kron skrev:Hejsan allihopa! Jag har en fråga gällande Itunes. Idag fick jag en Ipod då och jag behöver Itunes för att ladda på musik. Men hur får jag Itunes på Ubuntu?

Provade att installera Itunes igår kväll och fick det att fungera . Den hittade dock inte min Ipod såååååatteeeeh, ja itunes är meningslöst på Ubuntu
J0henz

Inlägg av J0henz »

Det här är ett longshot, men du kan pröva och ladda ner Songbird (open-source musikspelare/webbläsare i beta-version) och installera iPod-support.
Har Songibird men har ingen iPod så jag kan inte pröva det själv.
http://www.songbirdnest.com/
Användarvisningsbild
Badmongoman

Inlägg av Badmongoman »

J0henz skrev:Det här är ett longshot, men du kan pröva och ladda ner Songbird (open-source musikspelare/webbläsare i beta-version) och installera iPod-support.
Har Songibird men har ingen iPod så jag kan inte pröva det själv.
http://www.songbirdnest.com/
Provade det tidigare idag och det är det enda programmet som lyckas avmontera min ipod ordentligt men jag har inte lyckats föra över musik.

Edit Lyckades föra över men endast som Podcast.
GurraG76

Inlägg av GurraG76 »

Jag har lyckats synka min Ipod nano 3gen med Amarok, det ska funka med rythmbox också. Jag följde denna http://lilserenity.wordpress.com/2007/1 ... d-nano-3g/ , det funkar ganska bra dock inte helt klockrent med omslagsbilder och meny bilder överhuvudtaget, men det funkar bra nog för mig.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"