Itunes på Ubuntu!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Itunes på Ubuntu!
Hejsan allihopa! Jag har en fråga gällande Itunes. Idag fick jag en Ipod då och jag behöver Itunes för att ladda på musik. Men hur får jag Itunes på Ubuntu?
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Itunes på Ubuntu!
Sälj den och köp en riktig MP3-spelare vars tillverkare tillåter linuxanvändare att använda deras produkt.
iTunes kan fungera under wine om du har tur.
http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=10543
Och fungerar inte iPoddar med typ Rhythmbox. Jag vet att apple la till någon fuling i hur låtarna ska valideras då dem läggs in men vad jag inte vet är om det är löst än. Annars hade i stort sätt alla program stöd för ipod för inte så länge sedan.
iTunes kan fungera under wine om du har tur.
http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=10543
Och fungerar inte iPoddar med typ Rhythmbox. Jag vet att apple la till någon fuling i hur låtarna ska valideras då dem läggs in men vad jag inte vet är om det är löst än. Annars hade i stort sätt alla program stöd för ipod för inte så länge sedan.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
-
Jaja... Skall strax installera windows xp... Skall lira lite cs och fixa massor av grejor. Då kan jag passa på.
Men ska ha det till 8.04 kommer
Men ska ha det till 8.04 kommer
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Min ena son har en iPod och den funkar fint med rythmbox. Värt att testa innan du joxar med iTunes.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Menar du att jag bara skall koppla in den i datorn och ladda från rythmbox?
edit: När jag kopplade in den så öppnades mappen! Är det inte egentligen bara att flytta över låtarna jag vill ha?
Och var skall då låtarna ligga?
edit: När jag kopplade in den så öppnades mappen! Är det inte egentligen bara att flytta över låtarna jag vill ha?
- vulfgar
- ung forumnörd
Jag grejar aldrig med hans iPod, men jag har fattat det som att det funkar på samma sätt som i iTunes, i stort sett i alla fall.kron skrev:Menar du att jag bara skall koppla in den i datorn och ladda från rythmbox?

-
kan inte öppna Rhytmbox när ipoden är inkopplad. Den stängs bara ner på direkten. Desamma gäller om jag har det öppet innan jag kopplar in.
- vulfgar
- ung forumnörd
Ajdå, så händer inte här. Nu är inte ipoden tillgänglig (den är med sonen som inte är hemma) så jag kan inte kolla något med inställningar här, men jag har för mej att rythmbox öppnas direkt när han kopplar in den. Jag ska försöka kolla lite mer när dom är hemma igen.kron skrev:kan inte öppna Rhytmbox när ipoden är inkopplad. Den stängs bara ner på direkten. Desamma gäller om jag har det öppet innan jag kopplar in.

-
Det stämmer, den öppnas. Men den stängs igen.
edit: Detta får jag i terminalen;
(rhythmbox:7515): GLib-GObject-CRITICAL **: g_type_instance_get_private: assertion `instance != NULL && instance->g_class != NULL' failed
Segmenteringsfel (core dumped)
edit: Detta får jag i terminalen;
(rhythmbox:7515): GLib-GObject-CRITICAL **: g_type_instance_get_private: assertion `instance != NULL && instance->g_class != NULL' failed
Segmenteringsfel (core dumped)
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Nej, det går inte, programvaran i ipoden är ondskefullt och kräver att itunes (eller annat program) gjort iordning en databas med var låtarna ligger, och letar inte själv.kron skrev:edit: När jag kopplade in den så öppnades mappen! Är det inte egentligen bara att flytta över låtarna jag vill ha?
Iom den senaste versionen av ipods så valde apple att göra om hur den databasen fungerar, vilket gör att den mjukvaran som finns i ubuntu inte har uppdaterats ordentligt och skriver korrekt, det finns några trådar om att kompilera det hela själv, i ubuntu 8.04 ska den nya programvaran ligga i ordentligt och allt ska funka automagiskt i rhythmbox (det ska bara vara att dra låtarna till ipoden, OCH dra låtarna UR ipoden, även om ipoden inte är "licensierad", eller vad nu itunes kallar det, för just den itunesen/rhythmbox)
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- vulfgar
- ung forumnörd
ipodar kommer ju i många modeller och har ju funnits ett tag och det är kanske därför det fungerar för vissa, som för min grabb, men inte för alla. Fast jag kör ju hardy så det kanske är därför det funkar.

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det ska bara vara den senaste varianten (den som heter classic och något annat (generations 3 nano?)) som inte funkar i gutsy.vulfgar skrev:ipodar kommer ju i många modeller och har ju funnits ett tag och det är kanske därför det fungerar för vissa, som för min grabb, men inte för alla. Fast jag kör ju hardy så det kanske är därför det funkar.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- vulfgar
- ung forumnörd
Ok, då är det förmodligen nån annan variant han har då.Mekaniserad Apelsin skrev:Det ska bara vara den senaste varianten (den som heter classic och något annat (generations 3 nano?)) som inte funkar i gutsy.vulfgar skrev:ipodar kommer ju i många modeller och har ju funnits ett tag och det är kanske därför det fungerar för vissa, som för min grabb, men inte för alla. Fast jag kör ju hardy så det kanske är därför det funkar.

Det går utmärkt att använda nya iPod's med Ubuntu. Jag minns bara inte hur? Men Louie ska besitta lite kunskap gällande ämnet om jag inte missminner mig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Badmongoman
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
jag har en Ipod Nano Gen3 som jag har haft ett helvete med att få o fungera med ubuntu.
Det första jag gjorde var att öppna rhytmbox och började föra över musik o film för glatta livet och trodde naivt att det skulle fungera.
När jag sedan avmonterade min ipod och skulle lyssna på min musik så ville inte min nano visa all den musik jag hade kopierat över (surt som fan). Gick hem till en kompis för att återställa skiten i Itunes.Hängde kvar där o kopierade över lite film o musik.
Jag läste sedan här att någon fått sin ipod att fungera under Hardy så jag uppdaterade , kopierade över musik, avmonterade , och fick samma resultat. Gick åter igen hem till min kompis med Itunes.
Nästa steg var att försöka med ett annat program så jag testade Amarok provade endast att kopiera filmer. Avmonterade det lilla helvetet och gick hem till min kompis.
Sen provade jag att endast kopiera övermusik. Avmonterade, och blev så rörd över att min Ipod visade musiken att jag bröt ihop o började gråta.
Summa sumarum Nano gen 3 vill bara ta emot musik i hardy.
Vill du ha film på din ipod? skaffa en kompis med Windows. Men har du film på din ipod o monterar den på en ubuntu dator så kommer det skeva o din ipod kommer vägra visa dess innehåll.
Apple försöker tvinga mig att skaffa Windows och Itunes men jag tamefan VÄGRAR!
Det första jag gjorde var att öppna rhytmbox och började föra över musik o film för glatta livet och trodde naivt att det skulle fungera.
När jag sedan avmonterade min ipod och skulle lyssna på min musik så ville inte min nano visa all den musik jag hade kopierat över (surt som fan). Gick hem till en kompis för att återställa skiten i Itunes.Hängde kvar där o kopierade över lite film o musik.
Jag läste sedan här att någon fått sin ipod att fungera under Hardy så jag uppdaterade , kopierade över musik, avmonterade , och fick samma resultat. Gick åter igen hem till min kompis med Itunes.
Nästa steg var att försöka med ett annat program så jag testade Amarok provade endast att kopiera filmer. Avmonterade det lilla helvetet och gick hem till min kompis.
Sen provade jag att endast kopiera övermusik. Avmonterade, och blev så rörd över att min Ipod visade musiken att jag bröt ihop o började gråta.
Summa sumarum Nano gen 3 vill bara ta emot musik i hardy.
Vill du ha film på din ipod? skaffa en kompis med Windows. Men har du film på din ipod o monterar den på en ubuntu dator så kommer det skeva o din ipod kommer vägra visa dess innehåll.
Apple försöker tvinga mig att skaffa Windows och Itunes men jag tamefan VÄGRAR!
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Varför inte bygga eget iTunes server i hemmanätverk?
Jag fixade en HowTo för det en gång i tiden.....
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/itunes
LJ
Jag fixade en HowTo för det en gång i tiden.....
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/itunes
LJ
- Badmongoman
kron skrev:Hejsan allihopa! Jag har en fråga gällande Itunes. Idag fick jag en Ipod då och jag behöver Itunes för att ladda på musik. Men hur får jag Itunes på Ubuntu?
Provade att installera Itunes igår kväll och fick det att fungera . Den hittade dock inte min Ipod såååååatteeeeh, ja itunes är meningslöst på Ubuntu
Det här är ett longshot, men du kan pröva och ladda ner Songbird (open-source musikspelare/webbläsare i beta-version) och installera iPod-support.
Har Songibird men har ingen iPod så jag kan inte pröva det själv.
http://www.songbirdnest.com/
- Badmongoman
Provade det tidigare idag och det är det enda programmet som lyckas avmontera min ipod ordentligt men jag har inte lyckats föra över musik.J0henz skrev:Det här är ett longshot, men du kan pröva och ladda ner Songbird (open-source musikspelare/webbläsare i beta-version) och installera iPod-support.
Edit Lyckades föra över men endast som Podcast.
Jag har lyckats synka min Ipod nano 3gen med Amarok, det ska funka med rythmbox också. Jag följde denna http://lilserenity.wordpress.com/2007/1 ... d-nano-3g/ , det funkar ganska bra dock inte helt klockrent med omslagsbilder och meny bilder överhuvudtaget, men det funkar bra nog för mig.