Ubuntu låser sig vid start med CD

NickeMannen

Ubuntu låser sig vid start med CD

Inlägg av NickeMannen »

Hej!

Jag är nybörjade med linux och försöker att installera Ubuntu på en av mina datorer. Det fungerar bra att starta upp med skivan och startmenyn kommer.. När jag klickar vidare så kommer skärmen att det laddar upp, men när den laddat färdigt så blir skärmen svart, men den slocknar alltså inte helt och datorn jobbar på. Hur ska jag göra? :)
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Ubuntu låser sig vid start med CD

Inlägg av zenbios »

Och du väntar en stund men ingen bild ändå? kan bero både på din skärn, men oxå grafik kort.
kan säkert bara något annat, men tror det beror på det.
vet ju inte vad det är du har nu. men många som har liknande problem har kunnat lösa det med alternate skivan,
det är en textbaserad installation. testa dig av den en gång och se om det blir bättre.
Du kan tanka den här iså fall om du vill göra ett försök med den.

http://releases.ubuntu.com/7.10/
Bild
NickeMannen

Inlägg av NickeMannen »

Jo, jag så alternateskivan, så jag tänkte pröva med den nu..

Det är lite krångligt med skärm och så. Det är en cirka 2 år gammal bärbar dator och därmed ganska kraftfull, men skärmen har pajat, så jag har kopplat in en extern skärm. Då har det funkat utan problem att köra windows xp i alla fall.
NickeMannen

Inlägg av NickeMannen »

Det gick ju inget vidare det här... Jag provade alternateskivan nu och installationen fungerade utan några problem (förutom att den stod stilla på 85% i cirka 1 timme). Sedan startade jag om datorn och allt jag får upp är:
"Hard disk boot sector invalid"

Jag antar att jag måste göra en ny installation eller något.. men varför blev det såhär då? :/
NickeMannen

Inlägg av NickeMannen »

Jag hittade hjälp här: http://simos.info/blog/archives/593. Nu undrar jag bara var man hittar "distribution partitioning tool" ???
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kolla först att det är detta som är problemet med kommandot

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
Hittar du ingen asterisk (*) i andra kolumnen (Start) på den disken du bootar från så är det troligt att det är felet.
Om du hittar nån asterisk fast på högre index än 4, t.ex sda5 så är det också samma problem.

I så fall går du i Liven till System > Administration > GParted (eller nåt med Partitioning) och sätter flaggan för en partiton med index 1-4. Du hittar submenyn för flaggor om du högerklickar på partitionen du väljer. Flaggan du ska checka heter Boot.
NickeMannen

Inlägg av NickeMannen »

Jag hittade en asterisk, men disken den ligger på heter av någon anledning sda7, så då antar jag att problemet ligger här någonstans.

Däremot hittar jag varken Gparted eller något som heter något med partition i menyn... :/
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Då kan det nog vara just det som är problemet.
Att sda7 är markerad som bootbar ser inte Bios, eftersom den bara ser de fyra primära partitionerna och deras status.

I LiveCD så finns GParted med från början men inte i den skarpa installationen så kör du därifrån så installera gparted via Synaptic, eller så installerar du den via terminalem med

Kod: Markera allt

sudo apt-get install gparted
Sen dyker den upp i menyn.
NickeMannen

Inlägg av NickeMannen »

Hej!

Jag försökte installera Gparted, men det funkade inte för jag fick inte internet att funka... men sen startade jag om några gånger av olika anledningar och helt plötsligt så funkade allt som det skulle bara sådär... Märkligt.

Så då installerade jag Gparted och det visade sig att tydligen hade sda1 också blivit boot nu, men det står fortfarande boot även på sda7. Märkligt, men nu funkar det ju i alla fall.. sda2 har markerats med lba, vad innebär det?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

NickeMannen skrev:Så då installerade jag Gparted och det visade sig att tydligen hade sda1 också blivit boot nu, men det står fortfarande boot även på sda7. Märkligt, men nu funkar det ju i alla fall.. sda2 har markerats med lba, vad innebär det?
Så den bara dök upp så där automagiskt :o Men det var ju bra ;D

Det spelar ingen roll att bootflaggan även sitter på sda7, huvudsaken är att den är satt på en primärpartition.

LBA är ett annat sätt att adressera disken. Tidigare använde man CHS (Cylinder,Head,Sector) och bl.a Windows gör det fortfarande. Senare kom LBA som adresseras i block av sektorer. Man kan säga att CHS är en geometrisk adresseringsmetod medan LBA är en linjär sådan.

Edit:
Glömde LBA som står för Logical Block Addressing
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"