Hur kontrollerar jag kontakt med cd/dvd?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Itangalo

Hur kontrollerar jag kontakt med cd/dvd?

Inlägg av Itangalo »

Hej

Köpte för 1-2 månader sedan en laptop från LinuxCertified.org. För en vecka sedan försökte jag för första gången köra en cd i datorn, och fick ingen respons alls - läsaren hackade lite och började läsa skivan, men Ubuntu verkade helt likgiltigt.
Min hypotes är att den optiska enheten har ström, men ingen eller felställd datakoppling. (När jag sätter i en dvd blinkar dioden som indikerar läsning från skiva till ett par gånger, men inget mer.)

Vill någon berätta för mig hur jag kontrollerar kommunikationen med den optiska enheten?

När jag försöker öppna enheten "Cd-rw/Dvd±rw-enhet" får jag beskedet "Kan inte montera medium. Det finns antagligen inget media i enheten."
Vore bra att veta lite mer innan jag överväger att skicka tillbaka datorn...

Hej
//Johan, Uppsala
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Hur kontrollerar jag kontakt med cd/dvd?

Inlägg av ebbot »

Om det är ditt OS det är fel på borde du kunna kontrollera det genom att starta om datorn med en bootbar skiva i. T.ex. Xubuntu 8.04 beta eller Knoppix. Då kontrollerar BIOS och inte ditt OS cd:n. Startar inte datorn mha cd:n bör man kolla att sladden sitter i osv.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Itangalo

Re: Hur kontrollerar jag kontakt med cd/dvd?

Inlägg av Itangalo »

Tackar för svar!
Jag kan redan berätta att datorn inte bootar från cd - det var med en live-skiva jag upptäckte att kopplingen med cd:n inte är som den ska.
Jag lär skicka ett nytt e-brev till LinuxCertified innan jag skruvar upp datorn och kontrollerar sladdarna. (Vissa tycker att sånt förstör garantin...)

Tack igen för hjälpen!
//Johan i Uppsala
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"