Highpoint Rocketraid 1640 med RAID5 i ubuntu server 7.10

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Bluestreak
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Highpoint Rocketraid 1640 med RAID5 i ubuntu server 7.10

Inlägg av Bluestreak »

Har suttit i ett par dagar nu och försökt få Ubuntu Server 7.10 att acceptera mitt Highpoint Rocketraid 1640. Har i kortets BIOS skapat en RAID5 array av 4st 500GiB Samsung hårddiskar. Inga problem att skapa arrayen där, det tog bara en natt att bygga den. Efter diverse krångel med kompileringen av Highpoints drivrutiner, är äntligen det problemet ur världen och när modulen väl är laddad med insmod och depmod så dyker arrayen upp som /dev/sda. Allt väl så långt. Dock vet jag inte hur man får modulen att laddas varje uppstart. Har även partitionerat med fdisk och formaterat med mkfs och inga problem så långt. Dock när jag försöker köra fsck så hänger sig (fryser) systemet efter ett par minuter.

Att jag kommit såhär långt är tack vare ett par guider och inlägg på andra ubuntu forum, om liknande situationer. Är ganska ny med linux som server och utan GUI, fast har kört desktop-varianten av Ubuntu en hel del. Bara så folk inte tror att jag har ett jättestort unix-skägg. ;)

Kort summering av mina frågor:
Hur gör jag för att ladda kernel-modulen varje uppstart?
Vad pysslar fsck med när den kollar partitionen på arrayen?
Propellermössa, unix-skägg, t-shirt och jeans med tungmetall i öronen...
Ubuntu Server 7.10, förhoppningsvis snart med en RAID5 array på 2TiB

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"