Installation av Ubuntu Hardy Beta.
Installation av Ubuntu Hardy Beta.
Många är sugna på att test. Ja! Det funkar utmärkt om ni följer mina råd. Det kan ställa till lite problem. Ljud funkar inte, Kan inte installera alla uppdateringar med mera. Men skriv då i root terminalen: sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get -f install starta om datorn/kan gå också utan att starta om. Efter alla installationer skriver ni följande i root terminalen i den ordning som följer.
sudo apt-get clean Rensar upp bland gamla nerladdningar och frigör diskutrymme.
sudo dpkg --configure -a Återstartar installationsprocessen om den blivit avbruten.
sudo apt-get dist-upgrade Uppgraderingen, du får en lista över det finns att uppgradera. Om uppgraderingen blivit avbruten eller bara delvis genomförd så startar man om med detta.
sudo apt-get update Kontrollerar om det finns uppdateringar/uppgraderingar.
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get -f install Reder ut svåra beroendekonflikter och skapar ett väldefinierat läge för apt/synaptic.
Sen är det bara ta del av framtiden. Jag har Ubuntu Hardy Beta i en av mina datorer den är helt underbar. Så är det bara.
Klurig
Pardus
Administratör
BIOS
http://pardus-linux.se/
sudo apt-get clean Rensar upp bland gamla nerladdningar och frigör diskutrymme.
sudo dpkg --configure -a Återstartar installationsprocessen om den blivit avbruten.
sudo apt-get dist-upgrade Uppgraderingen, du får en lista över det finns att uppgradera. Om uppgraderingen blivit avbruten eller bara delvis genomförd så startar man om med detta.
sudo apt-get update Kontrollerar om det finns uppdateringar/uppgraderingar.
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get -f install Reder ut svåra beroendekonflikter och skapar ett väldefinierat läge för apt/synaptic.
Sen är det bara ta del av framtiden. Jag har Ubuntu Hardy Beta i en av mina datorer den är helt underbar. Så är det bara.
Klurig
Pardus
Administratör
BIOS
http://pardus-linux.se/
Re: Installation av Ubuntu Hardy Beta.
Tack för en rejäl och redig redogörelse!
Detta behövdes verkligen, fick så mycket problem vid första försöket. Nu kanske jag törs installera hardon igen.
Kanske.
Troligtvis.
Detta behövdes verkligen, fick så mycket problem vid första försöket. Nu kanske jag törs installera hardon igen.
Kanske.
Troligtvis.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
@Klurig:
Menar du att det är bättre att köra på detta sätt jämfört med att trycka <Alt>+<F2> och köra
Menar du att det är bättre att köra på detta sätt jämfört med att trycka <Alt>+<F2> och köra
?update-manager --devel-release
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag håller med Klurig här. Jag tror att det här sättet fungerar bättre. Man får definitivt bättre felmeddelanden om det misslyckasCryingFreeman skrev:@Klurig:
Om jag en då skall försöka ge dig ett svar. För du verkar inte till att gilla mig. Av vilken anledning vet jag inte? Men skitsamma jag bryr mig inte. Jag är glad att du har någon du kan hacka på. Det höjer din själv känsla. Allt för hjälpa dig att må bra. Naturligtvis går det utmärkt att använda ditt alternativ. Men innan har de skapat problem. I dags läget vet jag inte. För de kommer nästan ny uppdateringar varje natt. Men om ditt alternativ skapar problem kan man ta till mitt råd. Jag kan med säkerhet säga att jag vet ingen som har misslyckats med mitt alternativ. Då är det något annat som är fel i datorn eller något redan befintligt program som låser åtgärderna.CryingFreeman skrev:@Klurig:
M.v.h
Klurig
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Anledningen till att update-manager och update-manager-core finns är just för att köra de skript som inte finns med i din variant, vilka är viktiga för att uppdateringen av somliga paket ska ske ordentligt. Vidare så har din variant aktivt argumenterats mot av utvecklarna sedan, tja begynnelsen, just för att din variant är den som ger upphov till mest problem.Klurig skrev: Naturligtvis går det utmärkt att använda ditt alternativ. Men innan har de skapat problem. I dags läget vet jag inte. För de kommer nästan ny uppdateringar varje natt. Men om ditt alternativ skapar problem kan man ta till mitt råd. Jag kan med säkerhet säga att jag vet ingen som har misslyckats med mitt alternativ. Då är det något annat som är fel i datorn eller något redan befintligt program som låser åtgärderna.
Vidare behövs inte en root-terminal som du skriver, eftersom du använder sudo för att köra kommandona med root-rättigheter (vilket inte är ett problem över huvud taget, och jag antar att det mest var av ren obetänksamhet som det blev som det blev.) Och slutligen, jag körde alltihop, men inte ett enda paket uppdaterades, du har missat ett steg.
sudo apt-get dist-upgrade gör inte det som du har hoppats på (uppgraderar till nästa dist), den tar "smart" hand om förändrade behov för olika paket.
Men viktigast av allt, det är inte mot dig personligen och många av de som är rejält hjälpsamma här har rekommenderat exakt samma sak som du gör tidigare.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Du har missat en sak. Vad du gör i efterhand är inte det viktigaste i den här tråden. Det är att få gång den normala installationen åter av packeten. När det väl har hängt sig gör du detta med sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get -f installMekaniserad Apelsin skrev:Anledningen till att update-manager och update-manager-core finns är just för att köra de skript som inte finns med i din variant, vilka är viktiga för att uppdateringen av somliga paket ska ske ordentligt. Vidare så har din variant aktivt argumenterats mot av utvecklarna sedan, tja begynnelsen, just för att din variant är den som ger upphov till mest problem.Klurig skrev: Naturligtvis går det utmärkt att använda ditt alternativ. Men innan har de skapat problem. I dags läget vet jag inte. För de kommer nästan ny uppdateringar varje natt. Men om ditt alternativ skapar problem kan man ta till mitt råd. Jag kan med säkerhet säga att jag vet ingen som har misslyckats med mitt alternativ. Då är det något annat som är fel i datorn eller något redan befintligt program som låser åtgärderna.
Vidare behövs inte en root-terminal som du skriver, eftersom du använder sudo för att köra kommandona med root-rättigheter (vilket inte är ett problem över huvud taget, och jag antar att det mest var av ren obetänksamhet som det blev som det blev.) Och slutligen, jag körde alltihop, men inte ett enda paket uppdaterades, du har missat ett steg.
sudo apt-get dist-upgrade gör inte det som du har hoppats på (uppgraderar till nästa dist), den tar "smart" hand om förändrade behov för olika paket.
Men viktigast av allt, det är inte mot dig personligen och många av de som är rejält hjälpsamma här har rekommenderat exakt samma sak som du gör tidigare.
M.v.h
Klurig
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det här är alltså (som jag trodde initiallt) en guide vad som är bra att göra när du har installerat hardy och inte en guide för hur man uppgraderar?Klurig skrev:Du har missat en sak. Vad du gör i efterhand är inte det viktigaste i den här tråden. Det är att få gång den normala installationen åter av packeten. När det väl har hängt sig gör du detta med sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get -f install
M.v.h
Klurig
Då kan jag tipsa om att jag kommer uppgradera alla mina datorer med
Kod: Markera allt
sudo aptitude install update-manager-core && sudo do-release-upgrade --devel-release
- CryingFreeman
Det var en ärlig fråga som jag ställde eftersom jag inte visste. Vad du lägger in för värderingar i den är din ensak. Jag ogillar inte dig bara för att jag har varit kritisk mot ditt sätt att marknadsföra Pardus här på ubuntus site. Du är säkert en trevlig, kunnig och på alla sätt en go' snubbe.Klurig skrev:Om jag en då skall försöka ge dig ett svar. För du verkar inte till att gilla mig.CryingFreeman skrev:@Klurig:
[...]
Men om ditt alternativ skapar problem kan man ta till mitt råd. Jag kan med säkerhet säga att jag vet ingen som har misslyckats med mitt alternativ. Då är det något annat som är fel i datorn eller något redan befintligt program som låser åtgärderna.
Tack för svaret. Då vet jag vad jag ska rekommendera om "mitt sätt" skiter sig.

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Klurig skrev:Du har missat en sak.
Så, har jag missat syftet med tråden, eller vill du påstå att jag missat köra ett kommando? För jag hittar inget av de där kommandona som uppgraderar från en ubuntu-version till en annan.
Låt oss gå igenom det hela igen:
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get -f install # fixar eventuella fel, håller med helt och hållet
sudo apt-get clean # Tar bort gamla .deb filer i cache.
sudo dpkg --configure -a # Körde vi alldeles nyss. Skadar absolut inte att köra det igen.
sudo apt-get dist-upgrade # Gör ingenting om det inte finns paket som ska uppdateras, dock fortfarande inom samma ubuntu-version, se mitt tidigare svar som förklarar vad apt-get dist-upgrade gör, om du itne tror mig, kan du läsa man apt-get.
sudo apt-get update # Uppdaterar paketlistan.
sudo apt-get upgrade # Installerar paketen som är nya enligt paketlistan, fast inte på samma smarta sätt som dist-upgrade, tyvärr. Rekommenderas egentligen inte att användas när det finns så smarta sätt som dist-upgrade.
sudo apt-get -f install # Ok, men OM den här guiden hade uppgraderat systemet så hade jag nog påstått att det vore bra att köra uppgraderingsprogrammet en gång till, igen, och verkligen kolla att 0 paket installeras och 0 paket är "nya" osv.
Det stämmer väl inte riktigt?Mekaniserad Apelsin skrev:Så, har jag missat syftet med tråden, eller vill du påstå att jag missat köra ett kommando? För jag hittar inget av de där kommandona som uppgraderar från en ubuntu-version till en annan.
Ett alternativ till att köra do-release-upgrade är att uppdatera sources.list manuellt och köra apt-get dist-upgrade. Så det senare kan också användas vid en uppgradering mellan versioner. Men det kräver ju att man fixar sources.list, vilket inte finns med här.
Men jag tror, som sagts innan, att Klurig varken avsåg installation eller uppgradering till Hardy, utan snarare att fixa eventuella problem om installationen/uppgraderingen går snett.
- Ulsak
Efter att ha kört sudo apt-get -f install
fick jag följande output:
Packar upp liblaunchpad-integration1 (från .../liblaunchpad-integration1_0.1.18_i386.deb) ...
dpkg: fel vid hantering av /var/cache/apt/archives/liblaunchpad-integration1_0.1.18_i386.deb (--unpack):
försöker skriva över "/usr/share/icons/hicolor/16x16/apps/lpi-bug.png" som också finns i paketet liblaunchpad-integration0
Fel uppstod vid hantering:
/var/cache/apt/archives/liblaunchpad-integration1_0.1.18_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Jag antar att kommer en fix för detta paket..
fick jag följande output:
Packar upp liblaunchpad-integration1 (från .../liblaunchpad-integration1_0.1.18_i386.deb) ...
dpkg: fel vid hantering av /var/cache/apt/archives/liblaunchpad-integration1_0.1.18_i386.deb (--unpack):
försöker skriva över "/usr/share/icons/hicolor/16x16/apps/lpi-bug.png" som också finns i paketet liblaunchpad-integration0
Fel uppstod vid hantering:
/var/cache/apt/archives/liblaunchpad-integration1_0.1.18_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Jag antar att kommer en fix för detta paket..
Japp, tydligen har man hunnit spärra liblaunchpad-integration1 då den inte fanns med i uppdateringen jag gjorde för en knapp timme sen. Har fortfarande liblaunchpad-integration0.
- Ulsak
jaha, då får man dras med den kvarnstenen tills en fix, för pakethanteraren flaggar fel hela tiden.
EDIT: Fixen framme redan vid 18.00-tiden. Ett fyrfaldigt leve för ubuntus bugsqaushare!
EDIT: Fixen framme redan vid 18.00-tiden. Ett fyrfaldigt leve för ubuntus bugsqaushare!