Hur man får bättre rättstavning i OpenOffice.org

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
J0henz

Hur man får bättre rättstavning i OpenOffice.org

Inlägg av J0henz »

Som bekant har OpenOffice en väldigt dålig svensk rättstavning "by default". Om inte så är det väl bara jag.
Jag blev trött på att alltid behöva köra mina dokument genom Microsoft Words för att kontrollera stavningen, så efter lite googlande trillade jag över det här:
http://wiki.services.openoffice.org/wik ... etstavning

Jag prövade den lite smått och nu verkar rättstavningen vara väldigt mycket förbättrad mot förut.
Om det står att makrot inte kan köras, så får man ändra i körrättigheterna för Makron

Kod: Markera allt

Verktyg => Alternativ
Fliken Säkerhet =>Knappen Makrosäkerhet => Medel (eller vad man föredrar)
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Hur man får bättre rättstavning i OpenOffice.org

Inlägg av ebbot »

Man kan ju lägga in fler ord i databasen också. Detta görs i så fall på: http://dsso.se Det tar nog ett bra tag innan de ny orden kommit med i alla paket.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man får bättre rättstavning i OpenOffice.org

Inlägg av CryingFreeman »

Man kan installera ordlistan i OpenOffice.org 3.x genom att ladda ner OO3-versionen härifrån.

Sen öppnar man OOo Writer och öppnar filen i Öppna-dialogen, i skrivande stund heter den ooo_swedish_dict_1.29.oxt

Sen läser man instruktionerna och startar om Writer, så är ordlistan installerad.
Skriv svar

Återgå till "Guider"