Har problem med att ubuntu inte uppdaterar ledigt utrymme på ett usbminne, eller egentligen min SE telefon.
Lägger jag in filer och sedan tar bort dom i telefonen mha telefonen så uppdateras inte ledigt utrymme nästa gång jag pluggar in den till dator. Vilket resulterar ganska snart i att dator säger att minnet är fullt och jag kan inte skicka över något.
Tar jag däremot bort filerna mha datorn så funkar det.
Hur kommer jag runt detta?
/T
Ledigt utrymme på usbminne.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Re: Ledigt utrymme på usbminne.
Låter som filerna endast "göms" dvs inte slängs... Prova att använda diskanvändsningsanalysatorn (finns i applikationer - tillbehör), öppna katalogen där telefonen är mappad (i /media/ - någonstans).
Alternativt används nautilus (det är filhanteraren i gnome) tryck ctrl-h för att se gämda filer och kolla var de har lagt sig.
Alternativt används nautilus (det är filhanteraren i gnome) tryck ctrl-h för att se gämda filer och kolla var de har lagt sig.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Nja...det är ju bara ubuntu som tror att filerna ligger kvar. I själva verket finns de inte på minnet.
Känns som ubuntu sparar fillistan någonstans, och sköter jag inte all filhantering via ubuntu så kommer det i osync och allt blir skit.
Indexerar ubuntu portabla minnen någonstans, och kan man "reseta" detta?
Btw, diskanvändsningsanalysatorn säger precis som nautilus, att minnet är fullt.
Känns som ubuntu sparar fillistan någonstans, och sköter jag inte all filhantering via ubuntu så kommer det i osync och allt blir skit.
Indexerar ubuntu portabla minnen någonstans, och kan man "reseta" detta?
Btw, diskanvändsningsanalysatorn säger precis som nautilus, att minnet är fullt.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det kan finnas en .trash katalog i usb minnets root katalog, dit borttagna filer hamnar. Välj att isa gömda filer och kolla. Använd shift-delele för att bort filer 

Som jag förklarat innan, filerna finns ej kvar på minnet. Kopplar jag in det på en annan dator så får jag korrekt ledigt utrymme och jag kan kopiera filer. Telefonen i sig visar rätt ledigt utrymme.
Det är _endast_ Ubuntu datorn som visar fel. Och det finns inga dolda filer som skulle kunna ta plats, iaf inte på minnet i sig.
Känns mer som något i stilen med att :
-Ahh, det här minnet känner jag igen sen sist, då såg det ut så här och då måste det se ut så nu med. Så jag struntar i att uppdatera innehållet.
Det är _endast_ Ubuntu datorn som visar fel. Och det finns inga dolda filer som skulle kunna ta plats, iaf inte på minnet i sig.
Känns mer som något i stilen med att :
-Ahh, det här minnet känner jag igen sen sist, då såg det ut så här och då måste det se ut så nu med. Så jag struntar i att uppdatera innehållet.