Ledigt utrymme på usbminne.

thalle
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ledigt utrymme på usbminne.

Inlägg av thalle »

Har problem med att ubuntu inte uppdaterar ledigt utrymme på ett usbminne, eller egentligen min SE telefon.
Lägger jag in filer och sedan tar bort dom i telefonen mha telefonen så uppdateras inte ledigt utrymme nästa gång jag pluggar in den till dator. Vilket resulterar ganska snart i att dator säger att minnet är fullt och jag kan inte skicka över något.
Tar jag däremot bort filerna mha datorn så funkar det.

Hur kommer jag runt detta?

/T
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Ledigt utrymme på usbminne.

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Låter som filerna endast "göms" dvs inte slängs... Prova att använda diskanvändsningsanalysatorn (finns i applikationer - tillbehör), öppna katalogen där telefonen är mappad (i /media/ - någonstans).

Alternativt används nautilus (det är filhanteraren i gnome) tryck ctrl-h för att se gämda filer och kolla var de har lagt sig.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
thalle

Inlägg av thalle »

Nja...det är ju bara ubuntu som tror att filerna ligger kvar. I själva verket finns de inte på minnet.
Känns som ubuntu sparar fillistan någonstans, och sköter jag inte all filhantering via ubuntu så kommer det i osync och allt blir skit.
Indexerar ubuntu portabla minnen någonstans, och kan man "reseta" detta?

Btw, diskanvändsningsanalysatorn säger precis som nautilus, att minnet är fullt.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det kan finnas en .trash katalog i usb minnets root katalog, dit borttagna filer hamnar. Välj att isa gömda filer och kolla. Använd shift-delele för att bort filer ;)
thalle

Inlägg av thalle »

Som jag förklarat innan, filerna finns ej kvar på minnet. Kopplar jag in det på en annan dator så får jag korrekt ledigt utrymme och jag kan kopiera filer. Telefonen i sig visar rätt ledigt utrymme.
Det är _endast_ Ubuntu datorn som visar fel. Och det finns inga dolda filer som skulle kunna ta plats, iaf inte på minnet i sig.
Känns mer som något i stilen med att :

-Ahh, det här minnet känner jag igen sen sist, då såg det ut så här och då måste det se ut så nu med. Så jag struntar i att uppdatera innehållet.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"