Ubuntu eller Kubuntu? 7.10 eller 8.04?

Användarvisningsbild
Xuestor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ubuntu eller Kubuntu? 7.10 eller 8.04?

Inlägg av Xuestor »

Har testat på Ubuntu ett par gånger tidigare, men har alltid ramlat tillbaka till windows, mest pga att jag inte haft tid till att lära mig/confa alla som jag vill ha det.

Nu är det dags att ta tag i det igen, och blev med ens lite nyfikon på Kubuntu också? Är det stor skillnad? Vilket rekommenderas? För- Nackdelar med respektive desktopvariant?

Övertyga mig!! Sen undrar jag om man ska köra 8.04 direkt, eller köra 7.10 och uppdatera innifrån OS:et sedan när det släppts officiellt.
Användarvisningsbild
axel112

Re: Ubuntu eller Kubuntu? 7.10 eller 8.04?

Inlägg av axel112 »

Så här tänker jag:

För oss som inte vill pilla för mycket med inställningar och alternativ - Gnome.

Om vi vill kunna ställa allt och kunna ändra på det mesta - KDE.

Behålla 7.10, tills 8.04 fått ett par månader under bältet och de hunnit fixa till de problem som brukar uppstå. Sedan göra en ren och fräsch installering.

Jag smygtittar lite på kde och provar genom en kubuntu 7.10 installation i virtualbox. Men kommer fram till att Gnome är det jag trivs bäst med. Dock vänstrar jag lite med Archlinux också... :P
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Vänta tills 8.04 släpps, inte så långt kvar. du kan oxå köra dualboot med xp och ubuntu.
Tycker det är en smak sak, men om du tex installerar ubuntu med GNOME,
så kan du oxå installera KDE och testa vilket du gillar bäst, behöver inte installera kubuntu för det.
du kan ändra mellan KDE och GNOME vid inloggningen. väldigt lätt, kolla lite här.
sen har du mer nästan längst ner på vänster sidan.

http://www.psychocats.net/ubuntu/kde
Bild
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Rekommenderar Ubuntu. När man fått igång detta och trivs , då kan man
installera kubuntu-desktop och edubuntu-desktop. Man får flera fina program på köpet
och kan använda KDE eller Gnome.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Självklart tar man kubuntu. Det är ytligt sett mer likt windows. Jag tänker på att K-menyn ligger där windows startmeny ligger. KDE har betydligt fler bra program. k3b, amarok, kontact, konqueror, för att ta några av mina favoriter.

Man behöver inte pillra med inställningar i kde. Det är bara så att man har möjlighet till att ställa in fler saker... Inga dryga guidelines som ska styra allt...

Dock är jag mer tveksam till kde 4. Den är dock mycket läcker. Tror att hardy (8.04) kommer med kde 4...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ubuntu eller Kubuntu är en smaksak. Det som skiljer mest är utseendet. GNOME har ett enkelt och tjusigt utseende och KDE har ett mer plastig och plottrigt modern look som lockar många Windowsanvändare gillar enligt mitt tycke. Självklart går det ju helt att ändra utseende på båda efter tycke och smak.

Programutbudet skiljer sig. Men det finns lika bra program till båda även om de ser och beteer sig annorlunda.
Och det går som sagt att köra alla respektives program på motsatt version. Dvs Ubuntus program fungerar bra på Kubuntu och virse versa.

Båda fungerar lika bra för både nya och erfarna. Vad man gillar bäst rör sig helt enkelt om en smasak. Installerar du Ubuntu kan du enkelt installera Kubuntu med paketet kubuntu-desktop, du får då skrivbordsmiljön KDE och alla program som följer med Kubuntu.

Du får prova dig fram då ingen kan säga vad som passar just dig bäst. :)
mcNisse skrev:Självklart tar man kubuntu. Det är ytligt sett mer likt windows. Jag tänker på att K-menyn ligger där windows startmeny ligger. KDE har betydligt fler bra program. k3b, amarok, kontact, konqueror, för att ta några av mina favoriter.

Man behöver inte pillra med inställningar i kde. Det är bara så att man har möjlighet till att ställa in fler saker... Inga dryga guidelines som ska styra allt...

Dock är jag mer tveksam till kde 4. Den är dock mycket läcker. Tror att hardy (8.04) kommer med kde 4...
Hardy kommer inte med KDE4. Det är en lång väg kvar tills KDE4 är färdigt för att kunn användas.
Och GNOME har ett lika bra utbud med program. Även ett större utbud då GNOME är större än KDE.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Hund skrev:Hardy kommer inte med KDE4. Det är en lång väg kvar tills KDE4 är färdigt för att kunn användas.
Och GNOME har ett lika bra utbud med program. Även ett större utbud då GNOME är större än KDE.
GNOME har stort utbud av program. Men de är helt enkelt inte lika bra. Jämför tex nautilus och konqueror.

Var det inte prat om att kubuntu 8.04 inte skulle LTS pga kde4?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

mcNisse skrev:Var det inte prat om att kubuntu 8.04 inte skulle LTS pga kde4?
[fel]Det blev nog mest prat.[/fel] Fast kubuntu ska komma i två varianter. Den med lts, och en remix, med massa mer kde4 som kanske/kanske inte fungerar som det ska.

EDIT:hrrm, nä kubuntu 8.04 kommer inte vara lts på. Fast den kommer i två varianter ändå.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 11 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

mcNisse skrev:
Hund skrev:Hardy kommer inte med KDE4. Det är en lång väg kvar tills KDE4 är färdigt för att kunn användas.
GNOME har stort utbud av program. Men de är helt enkelt inte lika bra. Jämför tex nautilus och konqueror.

Var det inte prat om att kubuntu 8.04 inte skulle LTS pga kde4?
Ge mig exempel på program.
Vad har konqueror som inte Nautilus har?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

hund skrev:Vad har konqueror som inte Nautilus har?
Stabiletet. Senast idag fick jag lov att be om hjälp att slå ihjäl en skenande nautilus. Jag har dessutom sett en hel del trådar om att ~/.dmrc har fått fel ägare/rättigheter vilket jag tror beror på nautilus.

Sedan är ju konqueror inte bara en filhanterare utan även en webläsare, man-side browser, har stöd för en massa andra protokoll. "It's like a swiss army browser" säger en som föredrar gnome, http://blogcritics.org/archives/2007/01/26/192056.php
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

mcNisse skrev:Stabiletet. Senast idag fick jag lov att be om hjälp att slå ihjäl en skenande nautilus. Jag har dessutom sett en hel del trådar om att ~/.dmrc har fått fel ägare/rättigheter vilket jag tror beror på nautilus.

Sedan är ju konqueror inte bara en filhanterare utan även en webläsare, man-side browser, har stöd för en massa andra protokoll. "It's like a swiss army browser" säger en som föredrar gnome, http://blogcritics.org/archives/2007/01/26/192056.php
Senaste ången jag böt från kde var för att konqueror hela tiden gav sigsev. .dmrc-felet kommer antagligen av att man kör X-program med sudo istället för gksudo. Konqueror ska väl långsamt fasa ur sina tendenser som filhanterare till förmån till dolphin? gvfs har givetvis oxå stöd för en mängd protokoll, du får gärna visa var när och hur en undersökning mellan vad gnome-vfs klarar av och vad kde's motsvarighet klarar av.

Det bästa med konqueror är att den går att ha som en "norton commander" filhanterare, vilket gör den till en riktig filhanterare och inte en fil-bläddrare ("fil-browser"). Det kommer väl nautilus aldrig att göra.

Kort sagt, båda är skräp! Att tävla om vilken av dem som är minst dålig är för andra att göra. :D
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

.dmrc-felet kommer antagligen av att man kör X-program med sudo istället för gksudo
Du motsäger inte min teori :)
Konqueror ska väl långsamt fasa ur sina tendenser som filhanterare till förmån till dolphin?
Det hoppas jag inte. Men det är ju en möjlig framtid. Det vore tråkigt för det är alt-up i webläsaren som gör konqueror speciell.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

mcNisse skrev:
.dmrc-felet kommer antagligen av att man kör X-program med sudo istället för gksudo

Jasså inte? Det är väl ett allmänt fel på att inte sudo bryr sig om miljön som varken kde eller gnome ställer upp?

Hur är det med kate numera. Med tanke på att det första man gör när man installerat kubuntu givetvis är att ställa in saker i /etc (typ ssh och dhpcd mm) så vill man ju gärna köra en grafisk editor med sudorättigheter. Men har man aldrig kört kate innan och kör kdesu kate så kommer man ju aldrig mera få köra det programmet utan att det sigsegv'ar, har de fixat det?
Det vore tråkigt för det är alt-up i webläsaren som gör konqueror speciell.
Det har väl explorer oxå? Men det som gör konqueror speciellt är ju att den inte är en filhanterare, det är en mp3-spelare, antackningstagare, editor osv osv osv i oändlighet. Jag väntar mig fortfarande att konqueror bryter sig ut ur kde och helt enkelt blir en egen fönsterhanterare, fast med bara ett fönster. Behövs det något annat program än konqueror? Den gör ju allt.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Mekaniserad Apelsin skrev:
mcNisse skrev:

Jasså inte? Det är väl ett allmänt fel på att inte sudo bryr sig om miljön som varken kde eller gnome ställer upp?
Jag ska förtydliga min teori. Jag tror att det är sudo nautilus som ställer till det.

Hur är det med kate numera. Med tanke på att det första man gör när man installerat kubuntu givetvis är att ställa in saker i /etc (typ ssh och dhpcd mm) så vill man ju gärna köra en grafisk editor med sudorättigheter. Men har man aldrig kört kate innan och kör kdesu kate så kommer man ju aldrig mera få köra det programmet utan att det sigsegv'ar, har de fixat det?
Ingen aning. Det är första gången jag hört talas om det.
Det har väl explorer oxå?
Vilken Explorer talar du om?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"