Hejsan!
I Juli/augusti kommer jag och en kompis starta handelsbolag. Affärsiden är att sälja professionella hemsidor till nystartade mindre och medelstora företag. Förra året startades 65 000 företag i sverige, så kundkretsen är relativt stor. Vi kommer sälja dessa hemsidor med telefonförsäljning, och i början kommer vi sköta allt hemifrån eftersom vi inser vikten av att hålla nere fasta kostnader.
Websidorna kommer säljas i from av abbonemangsavtal till kunden, och i det grundpaket vi kommer att erbjuda kunder kommer vi ta en upplägningskostnad på 500 SEK, och därefter 250 SEK i månaden. Avtalen kommer löpa under ett år. Till våra säljare kommer Vi erbjuda provisionsbaserad lön på 250 SEK per sålt avtal, och efter ungefär ett halvår när företaget är mer etablerar räknar Vi med att även kunna erbjuda säljbonusar till våra säljare, och med advancerade tjänster för våra kunder. Det som kommer ingå i vårat grundpaket är en enkel med proffisionellt gjord hemsida med grundläggande information om företaget, kontaktinformation och logotype, och eventuell prislista. Utöver vårat grundpaket kommer vi på lite längre sikt erbjuda mer advancerade tjänster i form av webbutiker mm... Dessa kommer kunden själv få ansvara att updatera (i alla fall i början). Vi kommer med stor sannolikhet använda någon form av open source programvara för att enkelt och snabbt kunna tillverka dessa sidor. I Priser avtalet ingår att vi bygger hemsida och införskaffar domän och webserver.
Självklart finns en massa detaljer (både viktiga och mindre viktiga) som jag inte skrivit om här, och även sådant som vi kankse helt har missat. Dock är all respons och kritik välkommen.
Tack på förhand!
Företagsidé - Vad tror Ni?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Företagsidé - Vad tror Ni?
Jag tror ni kommer ha svårt att få kunder då det är väldigt lätt att fixa en egen hemsida och det finns tonvis med webhotell att välja på redan. Men jag önskar er all lycka och hoppas det går bra för er!
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ja, visst, det är busenkelt om man kan och har tid att hålla på det.
Den som står mitt i en företagsstart kanske inte har den tiden och
kunskapen alla gånger.
Den som står mitt i en företagsstart kanske inte har den tiden och
kunskapen alla gånger.
Ni är oavsett inte ensamma om denna idé. Det finns väldigt många liknande företag som arbetar precis samma sak så ni måste nog sticka ut på något sätt.
Ungefär som att byta däck på bilen. Det är jättelätt men många föredrar enkelheten med att låta däckverkstan göra detta för ett par hundralappar. Många väljer även att låta däckverkstan förvara däcken trots att man själv har möjlighet att ha dem i förvar eller låta någon granne/släkting/bekant göra det. Som kund vill man ha enkelhet till så bra pris som möjligt. Det är också vad vi hoppas kunna erbjuda våra framtida kunder.KiviE skrev:Jag tror ni kommer ha svårt att få kunder då det är väldigt lätt att fixa en egen hemsida och det finns tonvis med webhotell att välja på redan. Men jag önskar er all lycka och hoppas det går bra för er!
Du har rätt i att vi är långt ifrån ensamma. Idén fick jag efter jag tittat på "Uppdrag granskning" där det framkom att flera företag tog ut ockerpriser och lurade sina kunder. Självklart gäller det av oss att bevisa att vi är seriösa. Att designa websidor är knappast något nytänkande, men att marknadsföra detta genom callcenter är inte lika vanligt. Att detta skulle göra saken enkel är knappast något jag äns vågar drömma om. I den preliminära kalkyl vi gjorde räknade vi med att företaget skulle gå med back under de första 6 månaderna, för att sedan vända mot plus. Dock ser vi till att hålla nere på alla fasta kostnader så vi slipper gå i personlig konkurs innan företaget äns startat ordentligt. Allt kommer börja hemmifrån, men en enkel webserver, och en, eller kanske två duktiga säljare. Websidorna kommer jag och min kompanjon ansvara för.rancor skrev:Ni är oavsett inte ensamma om denna idé. Det finns väldigt många liknande företag som arbetar precis samma sak så ni måste nog sticka ut på något sätt.
- omnius
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hur gick det för er?