Har ett litet irriterande problem med, vad jag börjat tro nu, är datorns hårdvara, inte OS. När jag körde Windows XP (fram tills för 2-3 dagar sen), brukade CPU användningen gå upp till 99/100% i intervaller, kanske en minut långa, och det hände var 10-15e minut. Man märkte det inte så väl när man bara surfade, men det gick knappt att spela spel, titta på film, lyssna på musik osv. Så var det i säkert ett halvår, om inte mer. Tröttnade på problemet häromdagen, skrotade Windows och installerade Ubuntu. Ska tilläggas att jag aldrig använt Linux innan, Ubuntu verkade vara, efter en stunds sökande, den dist som passade mig bäst.
Sitter och övervakar CPUn i systemövervakaren, och den ligger stadigt på runt 5%, med FF i bakgrunden. Så långt är det ju en klar förbättring, i Windows gick den upp i varv vad jag än gjorde.
Nu till problemet, har testat lite spel, bl.a. Nexuiz & Sauerbraten, och då är problemet tillbaks. Satte på FPS visaren i Nexuiz, tog instant action, och ställde mig i ett hörn. Dels visas inte texturerna i miljön rätt, det ser ut som ett kaosartat virrvarr av färger, och dels så sjunker FPSen till 4-5, i intervaller. Efter en stund går den upp igen till runt 20-25. I alla spel jag testat visas inte grafken rätt.
Jag har installerat fglrx, har ett ATI Mobility Radeon X1300 (tror jag, inte säker på vilket, tyvärr) i en Acer Aspire 5100 bärbar. AMD Turion 64 2,2 GHz.
Vet inte riktigt vad mer ni behöver veta?

Tacksam för svar och hjälp!