100% CPU användning i intervaller

Delfin
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

100% CPU användning i intervaller

Inlägg av Delfin »

Tjena!

Har ett litet irriterande problem med, vad jag börjat tro nu, är datorns hårdvara, inte OS. När jag körde Windows XP (fram tills för 2-3 dagar sen), brukade CPU användningen gå upp till 99/100% i intervaller, kanske en minut långa, och det hände var 10-15e minut. Man märkte det inte så väl när man bara surfade, men det gick knappt att spela spel, titta på film, lyssna på musik osv. Så var det i säkert ett halvår, om inte mer. Tröttnade på problemet häromdagen, skrotade Windows och installerade Ubuntu. Ska tilläggas att jag aldrig använt Linux innan, Ubuntu verkade vara, efter en stunds sökande, den dist som passade mig bäst.

Sitter och övervakar CPUn i systemövervakaren, och den ligger stadigt på runt 5%, med FF i bakgrunden. Så långt är det ju en klar förbättring, i Windows gick den upp i varv vad jag än gjorde.

Nu till problemet, har testat lite spel, bl.a. Nexuiz & Sauerbraten, och då är problemet tillbaks. Satte på FPS visaren i Nexuiz, tog instant action, och ställde mig i ett hörn. Dels visas inte texturerna i miljön rätt, det ser ut som ett kaosartat virrvarr av färger, och dels så sjunker FPSen till 4-5, i intervaller. Efter en stund går den upp igen till runt 20-25. I alla spel jag testat visas inte grafken rätt.

Jag har installerat fglrx, har ett ATI Mobility Radeon X1300 (tror jag, inte säker på vilket, tyvärr) i en Acer Aspire 5100 bärbar. AMD Turion 64 2,2 GHz.

Vet inte riktigt vad mer ni behöver veta? :) Har inte testat att se på film ännu, så vet inte om problemet återkommer där.

Tacksam för svar och hjälp!
Senast redigerad av 1 Delfin, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: 100% CPU användning i intervaller

Inlägg av per9000 »

Delfin skrev: [...] Tacksam för svar och hjälp!
Jag misstänker "trackerd", den indexerar dina filer så att du lättare ska kunna söka bland dem sen.

Under System -> Preferences -> Sessions -> Startup Programs. Stäng av tracker ett tag o se om det hjälper. Annars är det något annat :)

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Delfin

Inlägg av Delfin »

Testade, och max FPSen blev högre, men problemet återstår tyvärr :(.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kolla vad som lastar med kommandot top
Delfin

Inlägg av Delfin »

Hur gör man för att se det samtidigt som man är kvar i spelet? Det sker alltså endast i spelet (märker iaf inget annars), och varar i 15-30 sekunder. Högst upp på listan när inget spel är startat är Xgl, men bara med max 15% CPU. MEM ligger på 43,4%.

Edit: Testade samma sak på Youtube. Satte på en film, och efter några minuter hände samma sak. Har jag igång top i terminalen är det npviewer.bin som toppar listan. Den ligger normal på runt 30-35% av CPU, för att sedan gå upp till runt 80%, sega lite, sen åter till normalt. Xgl ligger fortf. tvåa med 10-20% CPU och fortf. ~45% MEM.

Jag blir galen, trodde Linux skulle lösa problemet :(.
Delfin

Inlägg av Delfin »

Ingen som har någon idé? Om inte om problemet, så var man kanske kan få ytterligare hjälp?

Tack på förhand!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Har du kollat dina inställningar i Bios?

EDIT: Har du mycket damm i cpu-fläkten?
Delfin

Inlägg av Delfin »

Ubuntu33 skrev:Har du kollat dina inställningar i Bios?

Kollat och kollat. Vad ska jag leta efter? Det enda jag gjort är att ställa in bootordningen, inför installationen av Ubuntu. Problemet är många månader äldre än så... Som sagt, säg vad jag ska kika efter, and I'll do it :).

Uhm, det vet jag inte. Ursäkta min ignorans, men vet faktiskt inte vart CPU-fläkten sitter på en bärbar dator... Ser ett par (vad jag tror) fläkthål under datorn nu när jag kollar, vågar man sätta dammsugaren emot och suga ut allt eventuellt damm?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Nej!

Du ska inte dammsuga i några hål på en bärbar dator!

Bios inställningarna är lite olika på olika moderkort..

Nån annan som vet?

???
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Har du senaste builden av Amarok 1.4.8 igång ?
Kan sätta pengar på att det är den. Den är helt uppåt väggarna och scannar om biblioteket var tredje-femte minut om inte tätare ibland.
Fattar inte att den kom ut..
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Delfin

Inlägg av Delfin »

Allright, då låter jag dammsugaren vara :D.

Amarok är inget jag känner igen, googlade och antar att du menar musikspelaren? Den använder jag inte isf, och inget jag medvetet laddat ner/installerat heller. Använder VLC för både musik och film, då jag inte kodat om något sen min Windows transfer.

Kollade på en film igår, och jag märkte inte av någon onormalt hög CPU användning. Kunde titta på hela filmen utan att det hackade. Än så länge verkar det alltså bara vara i spel det händer, vilket ju ändå är en klar förbättring mot XP :).

Svårlösligt problem verkar det som dock =/.
_Ruby_OR

Inlägg av _Ruby_OR »

Delfin skrev:
Ubuntu33 skrev:Har du kollat dina inställningar i Bios?

Kollat och kollat. Vad ska jag leta efter? Det enda jag gjort är att ställa in bootordningen, inför installationen av Ubuntu. Problemet är många månader äldre än så... Som sagt, säg vad jag ska kika efter, and I'll do it :).

Uhm, det vet jag inte. Ursäkta min ignorans, men vet faktiskt inte vart CPU-fläkten sitter på en bärbar dator... Ser ett par (vad jag tror) fläkthål under datorn nu när jag kollar, vågar man sätta dammsugaren emot och suga ut allt eventuellt damm?
Kör hårt, det som lossnar är damm och annt som har kloggat fläcktarna, ha på ett sån't där munstycke med borst bara...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ruby:

Det tänkte jag inte på..

Men om man använder ett munstycke med borst så funkar det att dammsuga i hålen!

Bra tänkt!

Annars var jag rädd att nåt annat skulle lossna i datorn!

Dammsug ni med borstmunstcke!

;D
_Ruby_OR

Inlägg av _Ruby_OR »

Ubuntu33 skrev:Ruby:

Det tänkte jag inte på..

Bra tänkt!

;D
Hej Alla
Även om damsugare så att säga "suger" i bland, jag menar att den suger ur skruvar och "suger" in statisk elektrisitet, så finns det allternativ mina vänner:

*da damm*, låt mig presentera min polare sprayen :)

Bild
http://www.kjell.com/filarkiv/Teslanol/18301-302.pdf
UbunTu_hakker
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av UbunTu_hakker »

_Ruby_OR skrev:
Ubuntu33 skrev:Ruby:

Det tänkte jag inte på..

Bra tänkt!

;D
Hej Alla
Även om damsugare så att säga "suger" i bland, jag menar att den suger ur skruvar och "suger" in statisk elektrisitet, så finns det allternativ mina vänner:

*da damm*, låt mig presentera min polare sprayen :)

Bild
http://www.kjell.com/filarkiv/Teslanol/18301-302.pdf
Hej alla,

ville bara säga att det finns varningar med att använda dessa burkar...
http://www.youtube.com/watch?v=hxCgyNbYMqc
Delfin

Inlägg av Delfin »

Nu är det dammsuget, försiktigt med borsten på. Problemet återstår fortfarande :(.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag tror ändå problemet ligger i att ditt Bios är felinställt för det ska inte ha med OS att göra!
UbunTu_hakker
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av UbunTu_hakker »

Delfin skrev:Tjena!

Har ett litet irriterande problem med, vad jag börjat tro nu, är datorns hårdvara, inte OS. När jag körde Windows XP (fram tills för 2-3 dagar sen), brukade CPU användningen gå upp till 99/100% i intervaller, kanske en minut långa, och det hände var 10-15e minut. Man märkte det inte så väl när man bara surfade, men det gick knappt att spela spel, titta på film, lyssna på musik osv. Så var det i säkert ett halvår, om inte mer. Tröttnade på problemet häromdagen, skrotade Windows och installerade Ubuntu. Ska tilläggas att jag aldrig använt Linux innan, Ubuntu verkade vara, efter en stunds sökande, den dist som passade mig bäst.

Sitter och övervakar CPUn i systemövervakaren, och den ligger stadigt på runt 5%, med FF i bakgrunden. Så långt är det ju en klar förbättring, i Windows gick den upp i varv vad jag än gjorde.

Nu till problemet, har testat lite spel, bl.a. Nexuiz & Sauerbraten, och då är problemet tillbaks. Satte på FPS visaren i Nexuiz, tog instant action, och ställde mig i ett hörn. Dels visas inte texturerna i miljön rätt, det ser ut som ett kaosartat virrvarr av färger, och dels så sjunker FPSen till 4-5, i intervaller. Efter en stund går den upp igen till runt 20-25. I alla spel jag testat visas inte grafken rätt.

Jag har installerat fglrx, har ett ATI Mobility Radeon X1300 (tror jag, inte säker på vilket, tyvärr) i en Acer Aspire 5100 bärbar. AMD Turion 64 2,2 GHz.

Vet inte riktigt vad mer ni behöver veta? :) Har inte testat att se på film ännu, så vet inte om problemet återkommer där.

Tacksam för svar och hjälp!
Hej alla, hej Delfin,

det kan ju vara så att du aktiverat lite för mycket minne till ditt grafikkort som normalt är 128mb och slår du på delat minne de sista 384 så kan du få problem då windows måste jobba med disk för att överleva dina spelförsök...

Att du sedan inte äger en dator som är spelbara utöver tetris kanske också kan vara en hint.
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html
En ledtråd är att du har det absolut sista kortet i listan över saker som visar bilder, och du har också en bärbar version...

Och Ubuntu33 det är inte bios det är fel på :o
vill du utforska Ubuntu33 tips så går det att uppdatera bios på din tillverkares hemsida...

nu blir det lite mer hakkande och så hörs vi alla i ringen på lördag... O0
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Dåså..då är det inte fel i Bios..

Kolla upp ubuntuhakkers tips!

Hoppas det löser sig!
Delfin

Inlägg av Delfin »

Tack för alla svar, återigen! :)

UbunTu_hakker: Följde ditt tips, gick in i BIOS och kollade inställningarna. Extended memory (tror jag det hette) låg på 895 Mb, och sen vart det en inställning för hur mycket minne grafikkortet skulle få använda eller nåt. Den stod på 128 Mb, sänkte till 64 Mb. Save and exit.

Körde igång Nexuiz (eftersom det finns en FPS räknare där) och testade igen, men problemet återstår. Ligger mellan 30-70 FPS normalt, sen kommer "nerslöandet" till 4-6 FPS igen... Vet inte riktigt om jag ändrade rätt, eller om det är något annat fel? Kunde inte ändra något annat.

Datorn må inte vara en optimal speldator, och det är inte dess syfte heller, men detta problemet är irriterande ändå. Dessutom är det alltid skoj att kunna slappna av med lite snabb gaming time to time, och nog klarar den av äldre eller mindre krävande spel, t.ex. Nexuiz (dock visas inte grafiken i de spel jag testat korrekt).

Tilläggas skall också att den inte alltid varit sånhär, den blev så efter kanske 3-6 månaders användning, och då utan att jag ändrat något (medvetet, iaf). Problemet dyker fortf. upp när jag kikar på youtube-filmer också, men däremot kan jag se på film i VLC utan att det krånglar.

Verkar ganska hopplöst :(.

Edit:

Startade om igen, och kollade inställningarna.

Extended Memory hette den första, och den låg nu ännu högre, runt 950 (kommer inte ihåg exakt).
Video Memory hette den andra, som jag som sagt har ställt in till 64 Mb istället för 128 Mb.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"