XP virtualiserat i VMWare

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
zoombywoof

XP virtualiserat i VMWare

Inlägg av zoombywoof »

Hejhopp.

Jag kör dualboot på min laptop (Kubuntu Gutsy/WinXP) av en och endast en anledning, jag behöver Windows när jag vill se eurosport web-tv live sändningar (snooker:-)) Tänkte att nu får det vara nog, så jag uppade minnet på den från 1 GB till 2 och installerade VMWare server V1.0.4 och sen en winxp som gäst. Hade problem med nätverket, den ville inte komma igång med bridge, utan jag måste köra nat:at, vet inte varför, jag kör Bridge på en annan burk, men då är det WinXP som host och CentOS som gäst och trådat nät, min är Gutsy som host och trådlöst nät...well, med nat funkar nätet iallafall.

Men, eurosport web-tv live i IE7 i winXP gästen är inte kul...det hackar våldsamt, och man ser att den buffrar upp, kör 2 sekunder sen buffrar den upp igen...osv. Bootar jag upp WinXP native på den funkar det alldeles utmärkt...

Nån som har nått tips ?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: XP virtualiserat i VMWare

Inlägg av farmfield »

VMWare Fusion för OS X är rätt optimerat men dom här WIndows- och GNU/Linux-versionerna verkar rätt slöa... Jag rekommenderar istället VirtualBox som verkar piggast av virtualiseringslösningarna för GNU/Linux - jag har iof aldrig uppleft några problem med web-grejer i Virtualiserade OS under V-Box iaf...

...och VirtualBox är också FOSS vilket VMWare ju inte är... O0
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Tack för tipset, VirtualBox med XP som gäst funkade toppentoppen ;D MYCKET bättre än att ha vmware
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Även fått nätverket att fungera som du vill i Virtualbox?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

andol skrev:Även fått nätverket att fungera som du vill i Virtualbox?
Har du haft strul med nätverket? Jag har aldrig haft det, NAT har alltid fungerat direkt med VBox...
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

farmfield skrev:
Har du haft strul med nätverket? Jag har aldrig haft det, NAT har alltid fungerat direkt med VBox...
Frågan var riktad till zoombywoof, som i sitt ursprungliga inlägg nämnde att han inte riktigt kunde brygga nätverket som han ville.

Förövrigt kan jag mycket väl se ett och annat praktiskt problem som uppstår när man rakt av vill brygga ett trådlöst nätverk. Framförallt som i moderna Ubuntu då den trådlösta förbindelsen först kommer till i samband med inloggning.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

andol skrev:Frågan var riktad till zoombywoof, som i sitt ursprungliga inlägg nämnde att han inte riktigt kunde brygga nätverket som han ville.
Aah, sorry, jag såg det som en allmän fråga om nätverk i VirtualBox, tänkte inte på grundfrågeställningen - sorry. :-[
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Jag kör NAT i virtualbox, brydde mig aldrig om att försöka brygga, det funkar bra nu för det jag vill göra i den, så "if it aint broken, dont fix it" ;)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"