Partitineraren vill inte starta vid installation
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Partitineraren vill inte starta vid installation
Håller på och ska installera Ubuntu 7.10 på min brors dator men när jag är på steg 3 så bara stannar den vid 46% när den ska startar partitioneraren när den söker igenom hårddiskarna. Installerat finns redan 2 st Windows XP, vilken boot loader han har har jag ingen aning om men tycker inte det borde spela någon roll. Vad ska jag göra för att åtgärda problemet?
Re: Partitineraren vill inte starta vid installation
Det jag tänker på först är två möjliga orsaker:
1 - Skivan är trasig och då provar man att bränna en ny med såg låg hastighet som möjligt.
2 - Någon av windowsinstallationerna är inte riktigt avstängd. Prova att starta upp dessa igen, och stänga ner dem igen utan att välja exempelvis viloläge.
Jag hade testat nr 2 först.
Om du har tänkt "sno" ledigt utrymme från windows installationerna, kan det vara idé att defragmentera dessa först, innan du går igång med ubuntuinstallationen.
1 - Skivan är trasig och då provar man att bränna en ny med såg låg hastighet som möjligt.
2 - Någon av windowsinstallationerna är inte riktigt avstängd. Prova att starta upp dessa igen, och stänga ner dem igen utan att välja exempelvis viloläge.
Jag hade testat nr 2 först.

Om du har tänkt "sno" ledigt utrymme från windows installationerna, kan det vara idé att defragmentera dessa först, innan du går igång med ubuntuinstallationen.