Ingen mikrofon i skype
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ingen mikrofon i skype
Har fått problem med skype... Får inte micken att fungera samt att skype beter sig allmänt underligt efteråt.
Det verkar ha hänt sedan jag uppdaterade till 2.0.0 versionen. Tidigare hade jag ljud och kunde använda skype. Efter den uppgraderingen har det inte funkat alls. Allt sitter som tidigare, då det fungerade. Jag hör mig själv flåsa i micken, hörs i lurarna, men testar jag att ringa skype testcall eller ringa någon fungerar inte micken alls. Samtalet dör och skype blir gråmarkerat. Stänger jag ned skype och startar om programmet säger den "another skype instance may exist" och sedan händer ingenting. Enda sättet ett ta sig ur detta är att göra omstart på datorn. Någon som har ideer vad det kan vara för fel och hur jag kan åtgärda det?
Det verkar ha hänt sedan jag uppdaterade till 2.0.0 versionen. Tidigare hade jag ljud och kunde använda skype. Efter den uppgraderingen har det inte funkat alls. Allt sitter som tidigare, då det fungerade. Jag hör mig själv flåsa i micken, hörs i lurarna, men testar jag att ringa skype testcall eller ringa någon fungerar inte micken alls. Samtalet dör och skype blir gråmarkerat. Stänger jag ned skype och startar om programmet säger den "another skype instance may exist" och sedan händer ingenting. Enda sättet ett ta sig ur detta är att göra omstart på datorn. Någon som har ideer vad det kan vara för fel och hur jag kan åtgärda det?
-
Re: Ingen mikrofon i skype
Nope var inte det problemet, tyvärr 
Någon annan lösning?

Någon annan lösning?
Testade du att göra som de anmodade?
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Har du möjligen 8.04 betan? Om ja så är problemet orsakat av pulseaudio. Stäng ner alla andra program som kan tänkas använda ljudkortet och testa sen igen.
-
Jeppaxel112 skrev:Testade du att göra som de anmodade?
Inget hände, ny rad tom endastTry this:
After a cold boot, do not start skype. Open a gnome-terminal.
$lsmod | grep snd_bt_sco
You'll probably see it there like this:
snd_bt_sco 17738 1
Error no such file typTry this:
$ sudo rmmod snd_bt_sco
Startar skype från terminal utan felmeddelanden har iofs inte kikat i logfilen, men det enda som syns i terminalen vid uppstart är skype... Får kika igen här verkar det som. Missade att kolla logfilen...If it works (you get back to prompt with no error msgs), try to launch skype normally. If you see something like ""ERROR: Module snd_bt_sco is in use", try this:
$ sudo rmmod snd_bt_sco --force
If you get "ERROR: Removing 'snd_bt_sco': Device or resource busy", look at your logs for a crash (system, administration, logs) with snd_bt_sco (see my second bug report). It will look like this:
Öppnade filen, fanns ingen sådan rad, så det fanns inget att bocka ur.One more thing... In case we're talking about the same thing, I forgot to give you the workaround. sudo gedit /etc/modules and comment out snd_bt_sco with a "#".
Nej kör fortfarande 7.10, har inte vågat testa 8.04 mer än i virtualbox...Bossieman skrev:Har du möjligen 8.04 betan? Om ja så är problemet orsakat av pulseaudio. Stäng ner alla andra program som kan tänkas använda ljudkortet och testa sen igen.
Ska testa när jag kommer hem, men jag har testat med endast pidgin och webläsare igång... drar någon av dessa aktivitet från ljudkortet? Iofs brukar ju pidgin pinga när personer loggar in....
-
Kan inte hitta något konstigt...
Detta är det enda felmeddelande jag kan hitta som har med skype att göra. Vad kan jag göra åt det?Mar 29 16:06:51 ehnar-desktop kernel: [ 773.414528] process `skype' is using obsolete setsockopt SO_BSDCOMPAT
Googlat lite till. Och söker du lite på ditt felmeddelande på ubuntuforums.org förstår man att du inte är ensam. Men hittade detta som kanske kan vara till hjälp. Det löser inte felmeddelandet som du skrivit om i annan tråd, men förhoppningsvis kanske det kan få micken att funka.
http://samjordan.co.uk/?p=25
När det gäller själva orsaken, så var det många som hade kernel 2.6.24-12 och upplevde dessa problemen. Vilken ligger du inne med?i terminalen.
När det gäller själva orsaken, så var det många som hade kernel 2.6.24-12 och upplevde dessa problemen. Vilken ligger du inne med?
Kod: Markera allt
uname -a
-
uname -a ger nedan...axel112 skrev:Googlat lite till. Och söker du lite på ditt felmeddelande på ubuntuforums.org förstår man att du inte är ensam. Men hittade detta som kanske kan vara till hjälp. Det löser inte felmeddelandet som du skrivit om i annan tråd, men förhoppningsvis kanske det kan få micken att funka.
När det gäller själva orsaken, så var det många som hade kernel 2.6.24-12 och upplevde dessa problemen. Vilken ligger du inne med?i terminalen.Kod: Markera allt
uname -a
Kanske dags att göra ominstallation... Systemet börjar gå onormalt segt, eller så är det någon komponent som håller på att lägga av... Hade bara swiftweasel igång och skulle starta deluge det ledde till att GUI:et ville göra omstart... Får kanske försöka att härda ett 20-tal dagar till innan hardy e på plats...Linux ehnar-desktop 2.6.22-14-generic #1 SMP Tue Feb 12 07:42:25 UTC 2008 i686 GNU/Linux
Har lagt in "fixet" för ljudet, blir testat vid nästa omstart. återkommer med input där.