Jag har kört Feisty ett tag nu men inte brytt mig om Gutsy, tänkte dock ge mig på 8.04 LTS och behöver lite stöd inför detta.
1. Tänkte skapa separat /home partition innan enligt denna länk i wikin: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home
Vad skall man tänka på där? Hur stor skall root-partitionen vara för 8.04?
2. Tänkte spara undan hela /usr/local/bin samt /etc
Nåt jag glömt?
3. Övrigt: en del program har jag kompilerat själv och de räknar jag med att kompilera om, om inte 8.04 har fräschare versioner. Fallgropar?
4. Det är väl lugnt med ett Nvidia 7600GS och compiz/AWN ??
Jag har varit med sedan windows 3.0 och Mac OS 6.08, och är luttrad. Det gäller att planera sina uppgraderingar.......
Hjälp att planera inför 8.04
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Hjälp att planera inför 8.04
Hej,
Den enda jag kan bidra med är att jag läste nånstans här på forumet att det inte är så lyckat att "hoppa" över en version. Så från 7.04 till 8.04 är inte att föredra, men du kanske ska installera Hardy från scratch?
* Själv skapar jag alltid en partition på ca 10-12 GIG för själva "opertativet", borde väl räcka för Hardy också.
* 2GB RAM, feg som man är så har jag även en swapfil, tror jag tar bort den nästa gång, vet ej om man behöver en när man så pass mycket RAM
Lite men välment
//Tobbe
Den enda jag kan bidra med är att jag läste nånstans här på forumet att det inte är så lyckat att "hoppa" över en version. Så från 7.04 till 8.04 är inte att föredra, men du kanske ska installera Hardy från scratch?
* Själv skapar jag alltid en partition på ca 10-12 GIG för själva "opertativet", borde väl räcka för Hardy också.
* 2GB RAM, feg som man är så har jag även en swapfil, tror jag tar bort den nästa gång, vet ej om man behöver en när man så pass mycket RAM
Lite men välment

//Tobbe
Tack för tipsen! Jag tänkte installera Hardy från scratch på en ny tom partition, och alltså totalt hoppa över Gutsy. Jag har totalt 80 gig nu för swap, root och home. Tänkte göra en separat partition för home på kanske 60 gig och ca 20 gig då, för nya Hardy och swap.
Just nu håller jag på att flytta alla egna dokument, filmer m m från disken, för att få plats med en ny partition. Guiden på Wikin verkar bra att följa tycker jag, och Hardy verkar verkligen värt att satsa på.
När alla gick över till Gutsy kände man sig lite utanför, med sitt gamla Feisty, men nu kanske man kan vara med och leka igen!
Just nu håller jag på att flytta alla egna dokument, filmer m m från disken, för att få plats med en ny partition. Guiden på Wikin verkar bra att följa tycker jag, och Hardy verkar verkligen värt att satsa på.
När alla gick över till Gutsy kände man sig lite utanför, med sitt gamla Feisty, men nu kanske man kan vara med och leka igen!
Jag har ett 7600GS och jag har fläskat på ordentligt med ögongodiset vid några tillfällen utan att det har märkts någon prestandabrist överhuvudtaget.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag funderar på det där med /home. Det hände ju en del i den egna hemkatalogen mellan 7.04 och 7.10 med en mängd ny mappar. Dessutom kan det ju hända att ett program ändrar lite in sin konfigurationsfil (alltså en som dold fil som t ex .vimrc). Jag stötte på det där när jag hade sparat min hemkatalog i Damn Small Linux och blev förvånad när ny funktioner inte syntes när jag började använda nästa version. Startade jag på ny kula då funkade det.
Ja, det verkar viktigt att tänka på. Hardy har tydligen några nya multimedia-mappar, vad nu det skall vara bra för?