Studiecirkel för nybörjare
-
Studiecirkel för nybörjare
Hej
Jag har "lurkat" runt på detta forum sedan något år tillbaka och använt Ubuntu som alternativt operativ system i sedan 5.10. Nu tycker jag att tiden är mogen för "gemene man" att ta steget att använda Ubuntu som alternativ till Windows.
Jag arbetar på Studiefrämjandet i Östergötland sedan många år tillbaka och har annordnat diverse datakurser, mest i Windows miljö, men också en del i Open Source miljö. Jag skulle vilja komma igång "på riktigt" med studiecirklar i Open Source, med inriktning på t ex "Ubuntu för nybörjare". Problemet jag har är att tiden inte räcker till för att driva dessa cirklar själv. Så nu behöver jag komma i kontakt med människor som bor i Linköpings regionen som skulle kunna tänka sig att leda studiecirklar i ovanstående ämnen.
//Tobbe
Jag har "lurkat" runt på detta forum sedan något år tillbaka och använt Ubuntu som alternativt operativ system i sedan 5.10. Nu tycker jag att tiden är mogen för "gemene man" att ta steget att använda Ubuntu som alternativ till Windows.
Jag arbetar på Studiefrämjandet i Östergötland sedan många år tillbaka och har annordnat diverse datakurser, mest i Windows miljö, men också en del i Open Source miljö. Jag skulle vilja komma igång "på riktigt" med studiecirklar i Open Source, med inriktning på t ex "Ubuntu för nybörjare". Problemet jag har är att tiden inte räcker till för att driva dessa cirklar själv. Så nu behöver jag komma i kontakt med människor som bor i Linköpings regionen som skulle kunna tänka sig att leda studiecirklar i ovanstående ämnen.
//Tobbe
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Studiecirkel för nybörjare
Låter som en jätte bra idè. Tyvärr bor jag väldigt långt bort från Linköping själv.
Hoppas att det verkligen blir av!
Hoppas att det verkligen blir av!
Rent spontant så känns faktiskt det här inte alls ointressant.
(Japp, jag huserar i Linköping och skulle mycket väl kunna vara intresserad.)
(Japp, jag huserar i Linköping och skulle mycket väl kunna vara intresserad.)
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Kul! Bor tyvärr sedan ett par decennier lite långt från Linköping... Men vi har
också lite andra utbildningsdiskussioner på gång och de skulle nog kunna befrukta
varandra. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=25787.
Om vi fick till en godkänd studieplan vore det ju ett framsteg som kunde komma
till nytta landet runt. För visst behöver man ha en sådan fortfarande, det är ett tag
se'n jag höll på med cirklar.
också lite andra utbildningsdiskussioner på gång och de skulle nog kunna befrukta
varandra. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=25787.
Om vi fick till en godkänd studieplan vore det ju ett framsteg som kunde komma
till nytta landet runt. För visst behöver man ha en sådan fortfarande, det är ett tag
se'n jag höll på med cirklar.
- defatist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Vill bara visa en kurs som jag gått i Malmö. Den fyllde inte mina behov då jag tyckte fokus låg på annat än mina önskningar.
Men som ett tips på en uppläggning: http://www.friit.se/pdf/kurspaket_linux_v101.pdf
Huruvida materialet skyddas av någon upphovsrätt eller ej, vet jag inte, men ta kontakt med :
Jörgen Qvartsenklint
Folkbildningsföreningen i Malmö
Glokala Folkhögskolan
Box 8147
200 41 Malmö
Telefon: 040-642 47 06
Så upplyser han intresserade säkert gärna.
Men som ett tips på en uppläggning: http://www.friit.se/pdf/kurspaket_linux_v101.pdf
Huruvida materialet skyddas av någon upphovsrätt eller ej, vet jag inte, men ta kontakt med :
Jörgen Qvartsenklint
Folkbildningsföreningen i Malmö
Glokala Folkhögskolan
Box 8147
200 41 Malmö
Telefon: 040-642 47 06
Så upplyser han intresserade säkert gärna.
-
Hej igen!
Kul att det verkar finnas ett intresse för detta och tack för alla tips, studieplan och kurs upplägg stämmer bra med de visioner tankar jag själv har. Jag har under 2007 haft en "pilotcirkel" igång och där hade deltagarna med sig sina egna datorer och det fungerade riktigt bra. Det är intressant att ni nämner distansutbildningsmöjligheten, självklart ska man ha en del av kursen på distans. Jag är dock inte speciellt förtjust i First Class, det känns både mossigt och låst. Jag har tittat på en del alternativa utbildningsplattformer bl a Moodle (http://moodle.org) är det någon därute som har någon erfarenhet av det? Ett annat alternativ är att man skapar ett community baserat på Drupal.
Vad det gäller tidsaspekten på att komma igång med cirkelverksamhet så har jag tänkt mig att ha någon form av kickoff/realese party i samband med att Ubuntu 8.04 släpps i studiefrämjandets lokaler i Linköping (Platensgatan 25). Inga detaljer är klara ännu, men kom gärna med förslag.
//Tobbe
Kul att det verkar finnas ett intresse för detta och tack för alla tips, studieplan och kurs upplägg stämmer bra med de visioner tankar jag själv har. Jag har under 2007 haft en "pilotcirkel" igång och där hade deltagarna med sig sina egna datorer och det fungerade riktigt bra. Det är intressant att ni nämner distansutbildningsmöjligheten, självklart ska man ha en del av kursen på distans. Jag är dock inte speciellt förtjust i First Class, det känns både mossigt och låst. Jag har tittat på en del alternativa utbildningsplattformer bl a Moodle (http://moodle.org) är det någon därute som har någon erfarenhet av det? Ett annat alternativ är att man skapar ett community baserat på Drupal.
Vad det gäller tidsaspekten på att komma igång med cirkelverksamhet så har jag tänkt mig att ha någon form av kickoff/realese party i samband med att Ubuntu 8.04 släpps i studiefrämjandets lokaler i Linköping (Platensgatan 25). Inga detaljer är klara ännu, men kom gärna med förslag.
//Tobbe
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag har pillat en aning med moodle, vi kör det på jobbet, och jag tror
vi har det installerat på vår server. Verkar mycket lovande.
vi har det installerat på vår server. Verkar mycket lovande.
- defatist
Tänk jag funderade inte en sekund på vilken programvara som var plattform för kursen.
Undrar lite över om det är viktigare för utbildaren än kursdeltagaren?
Som sagt min fokus låg snarare på kurs innehållet och de detaljer som fanns i ex träffar för installation och allmänna samkväms träffar.
Så min högst personliga erfarenhet av FirstClass client var helt tillfredsställande.
Just bara lite feedback
Undrar lite över om det är viktigare för utbildaren än kursdeltagaren?
Som sagt min fokus låg snarare på kurs innehållet och de detaljer som fanns i ex träffar för installation och allmänna samkväms träffar.
Så min högst personliga erfarenhet av FirstClass client var helt tillfredsställande.
Just bara lite feedback

- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag körde en del FirstClass runt -95 och tyckte också det funkade OK.
Men ska vi bygga någonting här tror jag både kostnaden och att det inte
är fritt kan vara hämmande.
Men som sagt vilket som funkar bäst är nog mest en sak för läraren och
kursutvecklaren. För kursdeltagaren känns det nog bara som ett annat forum,
men läraren drar nytta av en massa möjligheter att hålla koll på att alla
är aktiva, har lämnat in sina uppgifter och så.
Men ska vi bygga någonting här tror jag både kostnaden och att det inte
är fritt kan vara hämmande.
Men som sagt vilket som funkar bäst är nog mest en sak för läraren och
kursutvecklaren. För kursdeltagaren känns det nog bara som ett annat forum,
men läraren drar nytta av en massa möjligheter att hålla koll på att alla
är aktiva, har lämnat in sina uppgifter och så.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
så blev det nån kurs och skulle man kunna joina på distans, bor i jönköping.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Inte ännu, men frågan är fortfarande aktuell. Är det fler som skulle vara sugna på en kurs?
-
Nu i veckan landade kataloger från de tre stora utbildningförbunden här i Stockholm på hallgolvet; ABF, Studiefrämjandet och medborgarskolan.
De har alla en uppsjö datakurser som i stort sett alla inriktar sig på Windows, Microsoft Office eller Adobes programsvit. Inget om några fria alternativ. Jag tror absolut att folk skulle vara intresserade av linux om det skulle finnas sådana kurser.
"Ubuntu - det fria datasystemet där du slipper oroa dig för virus och skurkar. Inga datakunskaper krävs."
"OpenOffice, grunderna i ett fritt officepaket"
"Fri digital bildbehandling, från kamera till papper"
etc.
Jag tror att om någon presenterade en kursidé för någon av dem med rejäla argument varför ett bildningsförbund borde satsa mer på fria lösningar snarare än att bara erbjuda kurser i att hantera ett företags system så skulle de inte vara alls oävna.
Jag är själv en usel pedagog med lite tid så tyvärr kommer jag inte själv att göra något åt det här.
De har alla en uppsjö datakurser som i stort sett alla inriktar sig på Windows, Microsoft Office eller Adobes programsvit. Inget om några fria alternativ. Jag tror absolut att folk skulle vara intresserade av linux om det skulle finnas sådana kurser.
"Ubuntu - det fria datasystemet där du slipper oroa dig för virus och skurkar. Inga datakunskaper krävs."
"OpenOffice, grunderna i ett fritt officepaket"
"Fri digital bildbehandling, från kamera till papper"
etc.
Jag tror att om någon presenterade en kursidé för någon av dem med rejäla argument varför ett bildningsförbund borde satsa mer på fria lösningar snarare än att bara erbjuda kurser i att hantera ett företags system så skulle de inte vara alls oävna.
Jag är själv en usel pedagog med lite tid så tyvärr kommer jag inte själv att göra något åt det här.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Åtminstone förr kunde man ganska lätt sätta igång en studiecirkel. Det behövdes en cirkel-
ledare och en godkänd studieplan och tror jag någon form av kursbok. Cirkelledaren behöver
inte vara överjävligt duktig på ämnet, om man kör det som en "kompiscirkel" utan har mer
som uppgift att sköta den rätt minimala byråkratin och se till att folk snackar. Vi snackar då
inte om katederundervisning utan mer att man lär av varandra.
Många av de kommersiella cirklarna är dock mer katederundervisning, där läraren förväntas
vara "bäst i klassen".
ledare och en godkänd studieplan och tror jag någon form av kursbok. Cirkelledaren behöver
inte vara överjävligt duktig på ämnet, om man kör det som en "kompiscirkel" utan har mer
som uppgift att sköta den rätt minimala byråkratin och se till att folk snackar. Vi snackar då
inte om katederundervisning utan mer att man lär av varandra.
Många av de kommersiella cirklarna är dock mer katederundervisning, där läraren förväntas
vara "bäst i klassen".
-
Det är ju det jag sagt länge..länge..länge!Nu i veckan landade kataloger från de tre stora utbildningförbunden här i Stockholm på hallgolvet; ABF, Studiefrämjandet och medborgarskolan.
De har alla en uppsjö datakurser som i stort sett alla inriktar sig på Windows, Microsoft Office eller Adobes programsvit. Inget om några fria alternativ.

Dags för spärreld!

- Urban Anjar
- Kontakt:
Spärreld och spärreld, leta upp en studieplan, kika och knåpa en egen.