Jag har precis installerat Ubuntu 6.10. För att hitta min andra hårddisk (en Windows-NTFS) behöver jag, enligt hjälpfilen, komma åt Disk Manager (eller Diskar på svenska) under System/Administration. Dock saknas Disk Manager (Diskar) i listan.
Är det någon som vet vad jag ska göra för att installera Disk Managern?
Disk Manager saknas i Ubuntu 6.10
-
Den är borta pga den fick ingen underhåll eller den behöver skrivas om för Edgy, de svaren har jag hittat på ubuntuforums.org och har ingen aning om de stämmer.
Det finns ett paket i Synaptic som heter pysdm som ska göra ungefär samma sak om Disks Manager. Den dyker upp efter installationen i System > Administration > Storage Device Manager men hur och om den funkar vet jag inte.
Eller kolla i wikin hur man monterar, det är alltid bra att kunna lite CLI
http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartitioner
Tips: ha NAutilus öppen när du gör som wikin talar om, då ser du när mapparna dyker upp och fobin mot terminal blir kanske mindre.
Det finns ett paket i Synaptic som heter pysdm som ska göra ungefär samma sak om Disks Manager. Den dyker upp efter installationen i System > Administration > Storage Device Manager men hur och om den funkar vet jag inte.
Eller kolla i wikin hur man monterar, det är alltid bra att kunna lite CLI

Tips: ha NAutilus öppen när du gör som wikin talar om, då ser du när mapparna dyker upp och fobin mot terminal blir kanske mindre.
-
Jag använde "diskar" i Dapper när jag körde i "live mode" för att en intern fat-disk skulle monteras efter installation. Naturligtvis blev jag lite skrajsen när jag märkte att programmet var borta i Edgy men chansade och installerade ändå och som tur var dök den upp under installationen; monterad i /media precis som var tänkt.
Jag gillade Diskar och hade gärna sett att programmet vidareutvecklades och också gav stöd till att montera en partition permanent..
Tjena, bytte nyss till 6.10 och fick efter mycket trassel allt och fungera. Tills jag skulle "mounta" hårddiskarna.
Jag har gjort det själv i fstab innan, men nu var det tydligen något problem, så jag tittade igenom http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartitioner och upptäckte till min förvåning och fasa att fdisk listade partitionerna, som igårkväll var ext3, som "HPFS/NTFS"
Givetvis blir det nu också bara fel, oavsett om jag försöker "mounta" dem i fstab som NTFS eller ext3 partitioner.
Är det någon som vet vad som kan ha hänt, jag har verkligen sökt svar överallt.
Tack på förhand
Jag har gjort det själv i fstab innan, men nu var det tydligen något problem, så jag tittade igenom http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartitioner och upptäckte till min förvåning och fasa att fdisk listade partitionerna, som igårkväll var ext3, som "HPFS/NTFS"
Givetvis blir det nu också bara fel, oavsett om jag försöker "mounta" dem i fstab som NTFS eller ext3 partitioner.
Är det någon som vet vad som kan ha hänt, jag har verkligen sökt svar överallt.
Tack på förhand