ncmpc

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
fisfia
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

ncmpc

Inlägg av fisfia »

Hej!

Jag försöker få ncmpc att fungera i terminalen. Men när jag kör det får jag följande felmeddelande:

Kod: Markera allt

error [15]: problems getting a response from "localhost" on port 6600 : Förbindelse vägras
Är det nån inställning jag inte gjort? Hur ändrar man inställningar?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: ncmpc

Inlägg av Konservburk »

Du måste installera/starta mpd innan du kan använda ncmpc.
fisfia
Kontakt:

Inlägg av fisfia »

Jag får ändå inte in några låtar i spelaren. Inte en enda. Vilken adress jag än skriver till filen. Jag fattar inte. Har läst hjälpen men det hjälpte ju inte.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Har du installerat mpd?
Har du skapat mpd-databasasen (mpd --create-db)?
Har du startat (om) mpd?

När du gjort allt detta ska du kunna ansluta till mpd med t.ex. ncmpc.
fisfia
Kontakt:

Inlägg av fisfia »

Ok. Jag bombarderar tråden med fler frågor. Jag har nu kunnat uppdatera databasen. Det gick bra. Men hur startar jag om mpd?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag har för mig att man gör så här: (men jag kan inte dubbelkolla eftersom jag inte sitter vid en ubuntudator just nu):

sudo /etc/init.d/mpd restart
Annars kan du alltid döda alla mpd-processer och sedan starta mpd:

pkill -9 mpd
mpd
fisfia
Kontakt:

Inlägg av fisfia »

Tusen tack nu funkar det! Jättehärligt! Jag älskar terminalprogram.
Flycktsoda

Inlägg av Flycktsoda »

Halloj!

Bringar upp den här gamla tråden till ytan igen.

Har precis installerat mpd och verkar ha fått den biten rätt. När jag skriver "sudo /etc/init.d/mpd restart" krånglar inget!
Jag har dessutom följt stegen i "http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=320469" för att koppla ihop min musik med mpd. I /var/lib/mpd/music ligger en, vad som ser ut att vara en textfil, med namnet "musik". Den kan jag dock inte öppna, i alla fall inte med gedit.

Allt verkar, i alla fall enligt mig, vara i sin ordning. Men! Likförbannat kan ju inte ncmpc hitta någon musik. Trots att jag har mpd igång när jag provar och har kört sudo mpd --create-db (vilket förövrigt går på no time, borde det inte ta lite tid?)
Jag har verkligen inte en aning om vad jag ska ta mig till, nån som har? (Förstår att infon är lite knapphändig också, men vet inte riktigt vart jag ska hämta sådan ifrån heller)

Ha det!
\\Flycktsoda
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Har du all musik samlad på ett ställe behöver du inte ange /var/lib/mpd/music i /etc/mpd.conf och symlänka till musiken som guiden säger. Lägg till sökvägen till din musik direkt i /etc/mpd.conf istället och prova igen...
vanum est vobis ante lucem surgere
Flycktsoda

Inlägg av Flycktsoda »

Xappe skrev:Har du all musik samlad på ett ställe behöver du inte ange /var/lib/mpd/music i /etc/mpd.conf och symlänka till musiken som guiden säger. Lägg till sökvägen till din musik direkt i /etc/mpd.conf istället och prova igen...
Det gjorde jag! Och visst funkar det! :D

Men över till nästa problem då, varför hittar mpd endast vissa mp3:or? Andra hoppar mpd helt enkelt över.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Flycktsoda skrev:
Xappe skrev:Har du all musik samlad på ett ställe behöver du inte ange /var/lib/mpd/music i /etc/mpd.conf och symlänka till musiken som guiden säger. Lägg till sökvägen till din musik direkt i /etc/mpd.conf istället och prova igen...

Men över till nästa problem då, varför hittar mpd endast vissa mp3:or? Andra hoppar mpd helt enkelt över.
Du får nog utveckla det där lite. Vad hoppar den över?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Flycktsoda

Inlägg av Flycktsoda »

dmz skrev:
Flycktsoda skrev:

Du får nog utveckla det där lite. Vad hoppar den över?
Ja, det var ju det, jag kan inte hitta något samband. Alla filer ligger under Musik, det är blandat mp3 och ogg. MPD hittar dock bara vissa ogg och vissa mp3. 322 st av nästan 5000. Alla verkar vara av blandad typ från olika delar av musikmappen... Det är som att dom andra filerna helt enkelt inte finns.
Fan! Det här blir man ju inget klokare av!

Dom 322 filerna funkar hur bra som helst när det kommer till att spela upp dom. Både i Gmpc och ncmpc.
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Det skulle ju kunna vara så att mpd inte har rättighet att läsa vissa filer i ditt bibliotek. Kör en chmod -R 755 på katalogen där din musik finns och scanna om databasen...

<edit>sålänge de ligger på ett linuxfilsystem såsom ext3, t.ex. NTFS hanterar rättigheter på ett annat sätt</edit>
vanum est vobis ante lucem surgere
Flycktsoda

Inlägg av Flycktsoda »

Xappe skrev:Det skulle ju kunna vara så att mpd inte har rättighet att läsa vissa filer i ditt bibliotek. Kör en chmod -R 755 på katalogen där din musik finns och scanna om databasen...

<edit>sålänge de ligger på ett linuxfilsystem såsom ext3, t.ex. NTFS hanterar rättigheter på ett annat sätt</edit>
:D Perfekt! Nog stämde det alltid! Nu är det bara att få mpd att lira ihop med usb-kortet och sen är det klart! Det bör ju dock inte vara alltför krångligt.

Tack ska ni ha för all hjälp!

EDIT: Nu funkar det finfint! Var bara att ändra från dsp/dev till dsp/dev1 och ta bort # YAY!!
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"